کد خبر 1389562
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴
ساترا

با عزم جزمی که ساترا درخصوص برخورد با تولید آثار بدون مجوز و بی‌توجه به الزامات قانونی دارد، باید منتظر برخورد جدی با تولیدکنندگان این محتواهای غیرمجاز از طریق مراجع دارای صلاحیت باشیم.

به گزارش مشرق، ماجرای قانون‌گریزی شبکه رسانه‌های فراگیر و تولید و پخش محتواهایی که مجوزهای قانونی لازم را کسب نکرده‌اند، این روزها به یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه فرهنگی تبدیل شده است. دیروز در صفحه سینما نوشتیم که انتشار نماآهنگی از یکی از بخش‌های «شهرک‌کلیله‌ودمنه» ساخته مرضیه برومند باعث اعتراضات مردمی به محتوای غیراخلاقی این مجموعه نمایشی شده است.

این مجموعه، با سوءاستفاده از نام «کلیله‌ودمنه» که یک کتاب حکمت‌آمیز و بیان‌کننده درس‌های زندگی از زبان جانوران است و نسبت آن به هند باستان و تمدن کهن شبه‌قاره می‌رسد، از زبان تعدادی از حیوانات که به شکل انسان‌های روزگار ما آرایش شده‌اند، مفاهیمی را که ترویج‌کننده سبک زندگی واراداتی غربی است، به مخاطبان ایرانی القا می‌کند. البته این مجموعه، تنها مجموعه‌ای نیست که دارای مشکلات محتوایی و مروج زیرپوستی مفاسد اخلاقی است.

در دیگر مجموعه‌هایی که در رسانه‌های فراگیر منتشر می‌شود، بحث اختلاط میان زن و مرد، دوستی‌های همراه با روابط نامشروع و ازدواج‌سفید، به‌صورت مکرر، عادی جلوه داده می‌شود. این محتواها، علاوه‌براین‌که دارای اشکالات مضمونی به لحاظ اعتقادات و معیارهای عرفی و شرعی است، تخطی از قوانین رسمی کشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی نیز هست. در همین راستا معاون فرهنگی ــ اجتماعی معاون‌اول رئیس‌جمهور در یادداشتی با استناد به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، محتوای تصویری تولیدوپخش‌شده در شبکه رسانه‌های فراگیر را مغایر سیاست‌های کلی جمعیت دانست.

 عزم ساترا جزم است

 در راستای مباحث اخیر درخصوص مبنای قانونی نظارت ساترا بر فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و … باید گفت براساس بند (ث) ماده ۲۸ قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» (مصوب ۱۴۰۰) ساترا موظف است بر محتواهای وی‌اودی‌ها نظارت کند و تخلفات آنها را مورد پیگیری قانون قرار دهد.

بنابراین مبنای قانونی لازم برای نظارت ساترا بر تولید، تامین و پخش آثار ایرانی و خارجی فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت وجود دارد.  در توضیح بیشتر در زمینه این ماده قانونی باید گفت: «بند (الف) ماده ۲۸ می‌گوید «تولید، پخش، توزیع، اشاعه، ترویج، انتشار یا حمایت» از «فیلم، سریال یا پویانمایی» مغایر سیاست‌های کلی جمعیت «ممنوع» است و بند (ث) تاکید می‌کند که «سازمان صداوسیما از طریق سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر [...] بر محتوای مرتبط با سیاست‌های کلی جمعیت در بستر فضای مجازی و تولیدات رسانه‌ای ــ هنری [...] به‌ویژه محصولات شبکه خانگی و نشر آثار نظارت نموده و در صورت تخلف مراتب را از طریق مراجع ذی‌صلاح قانونی پیگیری نمایند.

بنابراین فیلیمو، نماوا و فیلم‌نت حق تولید یا انتشار سریال‌هایی با مضامین زندگی مجردی، کم‌فرزندی و … را ندارند و ساترا موظف است در صورت ارتکاب جرم، وی‌اودی‌ها را مورد پیگیری قانونی قرار دهد.‌»  البته باید این نکته را هم اضافه کنیم با توافقی که سرانجام میان وزارت ارشاد و ساترا به‌دست‌آمده‌است، وظیفه نظارت بر تولید و پخش محتواها در اختیار سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر است.

این سازمان در موارد متعدد ازجمله درباره همین مجموعه شهرک‌کلیله‌ودمنه اعلام کرده است که محتواهای تولیدشده، فاقد مجوز است که نامه ساترا درباره این مجموعه را دیروز در صفحه سینما منتشر کردیم. از حالا به بعد و با عزم جزمی که ساترا درخصوص برخورد با این بی‌قانونی‌ها و تولید آثار بدون مجوز و بی‌توجه به الزامات قانونی دارد، باید منتظر برخورد جدی با تولیدکنندگان این محتواهای غیرمجاز از طریق مراجع دارای صلاحیت باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس