مسکن

کارشناس مسکن گفت: در شرایطی که ما ۱۲ میلیون خانواده مستاجر داریم، تسهیلات ودیعه مسکن مصوب در بهترین حالت تنها به ۴ درصد مستأجران می‌رسد.

به گزارش مشرق، فرشید ایلاتی ضمن اشاره به مصوبه امروز پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن، اظهار داشت: سئوال اول این است‌ که آیا سیاست‌گذار می‌تواند به همه مستاجران این تسهیلات را پرداخت کند؟ مشخصا جواب این سوال خیر است اما این سوال ما را به یک مسیری هدایت می‌کند.

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن در بهترین حالت به حدود ۵۰۰ هزار خانواده پرداخت می‌شود، گفت: در شرایطی که ما ۱۲ میلیون خانواده مستاجر داریم، این تسهیلات به ۴ درصد مستاجران می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

هشدار جدی رستم قاسمی به مالکان متخلف

*تسهیلات ودیعه مسکن در بهترین حالت به ۴ درصد مستاجران پرداخت می‌شود

وی در بیان خلاهای اطلاعاتی بازار مسکن افزود: قطعا در اجرا این ۴ درصد به زیر ۲ درصد می‌رسد، زیرا ما در مسئله کدهای رهگیری صوری هنوز فعالیتی نکرده‌ایم.

ایلاتی تشریح کرد: در شرایطی که تسهیلات ودیعه مسکن به کمتر از ۴ درصد مستاجران می‌رسد اما سیگنال پرداخت آن عمومی است و این پیش‌فرض را در موجران تقویت می‌کند که مستاجر تسهیلات گرفته و رقم افزایش را اضافه می‌کند، به معنای دیگر یک تورم انتظاری گسترده با یک وام محدود ایجاد کرده‌ایم.

* تسهیلات ودیعه مسکن یک طرح شکست خورده است

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه اگر بخواهیم این سیاست عملکرد واقعی داشته باشد باید به ۳۰ درصد مستاجران پرداخت شود، گفت: اگر بخواهیم به ۳۰ درصد مستاجران تسهیلات ودیعه بدهیم به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.

وی ادامه داد: متاسفانه این تسهیلات از منابع قانون جهش تولید و تامین مسکن استفاده می‌کند و یعنی نظام بانکی به جای پرداخت تسهیلات موثر و مثبت ساخت مسکن،‌ تسهیلاتی شکست‌خورده می‌پردازد و منابع قانون جهش تولید عملا هدر می‌رود.

ایلاتی در بیان نتیجه این مدل سیاست‌گذاری در بازار مسکن گفت: دولت این سیاست را اجرا و اعلام نکند، بهتر از شرایطی است که توسط رئیس بانک مرکزی اعلام شد، زیرا یک ضریب تاثیر محدود و آثار منفی وسیع را به همراه دارد.

 بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ منابع تسهیلات ودیعه مسکن از محل قانون جهش تولید مسکن به مستأجران پرداخت خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    2 1
    چهار ماه هر دفعه یک ساز میزنه صاحبخانه از 950 تومن و ده تومن ودیعه میخواد برسونه 3 میلیون با 50 میلیون آخه بیشرف 4170 حقوق دارم الان 1650 زیاد شده از این برج اگر 12میلیون شده بود حقوقم بله تو هم حقداشتی 3 برابر کنی کرایه را وبا بخوری خیک گنده
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      0 0
      فحش بده به اون صاحبکارت
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    1 0
    بااین قوانین درهرکوچه،خیابان ومجتمع ...مستاجر وموجره،سرر تخلیه وافزایش اجاره درگیردعوا انداختید
  • US ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 0
    اگر ارز ۴۲۰۰ حذف می‌کردیم اجاره خونه به شدت می‌اومد پایین همینطور ودیعه و مردم بهترین مستاجر قدرت اول منطقه و در گذر زمان به سومین قدرت مستاجر جهانی تبدیل می‌شدند
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 0
    وقتی تا یکدرصد امثال زنجانی،خاوری،حسن رعیت...)دستگیر میشوندتا ۱درصددرجامعه احساس اعتماد میکنند پس درنظر بگیرید اگر تا۹۰درصد به وعده هایتان عمل کنید،مردم هم رضایت تا۹۰درصدی خواهند داشت(تمام اعتماد امنیت وارامش ویا تشویش اذهان عمومی به عملکرد واقعی وبموقع شما بستگی دارد
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    0 0
    بجای اینکه کاری کتید کارفرما مسیولین صاحبکارها کارخانه ها وشرکتهای نمایندگان ومسیولین وظیفه خودشان را تامین احاره وتانین مسکن نیروهای بیه بیگاری گرفته اش بکند-بااین مصوبات و قوانینتان فقط موجر ومستاحر ها به جان هم انداختید وهمه جا شاهد نزاع وعصبانیت ودعوا حر وبحث وکتک کاری ناامنی واعتراضات و‌‌‌‌..مردم شدید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس