کد خبر 1390478
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
اردن

در بیانیه مشترک عربستان سعودی و اردن، ایران بار دیگر متهم به مداخله در امور برخی کشورها و اقدامات تنش‌زا شد.

به گزارش مشرق، در پایان سفر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به اردن و دیدار وی با شاه اردن «عبدالله دوم» بیانیه‌ای مشترک صادر شد.

بر اساس گزارش «الرأی»، در بخشی از این بیانیه که مربوط به ایران است، با اتهام‌زنی به تهران عنوان شده : «در پرونده هسته‌ای ایران، دو طرف بر ضرورت حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، تضمین صلح آمیزبودن برنامه هسته‌ای ایران، تقویت نقش آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایجاد خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی و نیز حمایت از تلاش‌های عربی برای تشویق ایران به تعهد به عدم مداخله در امور کشورهای عربی، حفاظت از اصول حسن همجواری و نیز دور نگهداشتن منطقه از فعالیت‌های تنش زا تأکید کردند».

بیشتر بخوانید:

تائید دیدار بایدن با بن سلمان در سفر به منطقه

فلسطین

در خصوص فلسطین، دو طرف بر ضرورت آغاز تلاش‌های بین‌المللی به منظور ایجاد افقی سیاسی برای حل مسأله فلسطین بر اساس راهکار دو دولتی و ایجاد کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ با مرکزیت قدس شرقی تأکید کردند و راهکار دو دولتی را تنها راه تحقق صلح فراگیر و عادلانه دانستند.

 آنها از رژیم صهیونیستی خواستند تمام اقدامات غیرقانونی را که باعث کنار زدن راهکار دو دولتی می‎شود، متوقف کند.

یمن

اردن و عربستان سعودی بر حمایت کامل از اقدامات منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور حصول راه‌حل سیاسی در یمن بر اساس طرح موسوم به «ابتکار خلیجی» و سازوکارهای آن، نتایج گفت و گوی ملی یمن و نیز قطعنامه ۲۲۱۶ تأکید کردند.

آنها بدون اشاره به تجاوزات و جنایات ائتلاف سعودی، اقدامات دفاعی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در هدف گرفتن برخی تأسیسات در عربستان سعودی را محکوم کردند.

سوریه

در خصوص سوریه دو طرف بر ضرورت بیشتر شدن تلاش‌ها به منظور حصول راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه به نحوی که وحدت و حاکمیت سرزمینی این کشور را حفظ کند و امنیت و ثبات را به آن بازگرداند و شرایط بازگشت آوارگان را فراهم کند، تأکید کردند.

عراق

عربستان و اردن در بخش مربوط به عراق بر اهمیت امنیت و ثبات عراق به عنوان ستون امنیت و ثبات منطقه تأکید کردند و گفتند، در کنار این کشور برای مقابله با تروریسم ایستاده‌اند. آنها همچنین ابراز امیدواری کردند که طرف‌های عراقی بر سر فرمولی برای تشکیل دولت به توافق برسند به نحوی که چشم‌اندازهای تمام طیف‌ها در عراق را برآورده کند.

لبنان

دو طرف همچنین بر اهمیت حفظ امنیت و ثبات در لبنان، ضرورت حمایت از این کشور و کمک به آن در مقابله با چالش‌ها تأکید کردند و «اهمیت اصلاحات فراگیر به منظور حل بحران فعلی، ضرورت محدود کردن سلاح در سازمان‌های دولتی قانونی و تعهد حزب الله به عدم مداخله در امور داخلی مشورهای عربی و توقف کلیه اقداماتی که امنیت آنها را تهدید می‌کند» یادآور شدند.

در پایان دو طرف بر اهمیت هماهنگی و مشورت در قبال تحولات  سیاسی و امنیتی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی تأکیدکردند.

محمد بن سلمان پس از مصر، دیشب (سه شنبه شب) وارد اردن شد، وی امروز به سفر خود به اردن پایان داد و راهی ترکیه شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • داوود IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
    3 0
    دو طرف غلط زیادی کردند
    • بختیاری IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۱
      9 0
      اردن الـــــــیــــــزابــــــتــــی همزمان با به بن بست رسیدن رژیم جعلی وحشی کودک کش بزدل اسرائیل فعالیتش بیشتر شده بادستور اربابانش.بی شک همراه با آل یهود و عردوغان منافق برنامه های خطرناکی در سر دارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس