لاوروف: از چارچوب ۳+۳ با حضور ایران و ترکیه حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه روسیه گفت مسکو از فرمت ۳+۳ متشکل از ارمنستان، آذربایجان و گرجستان و کشورهای همسایه یعنی روسیه، ترکیه و ایران پشتیبانی می‌کند.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) در نشست خبری مشترک با «جیحون بایراموف» همتای جمهوری آذربایجانی خود در باکو شرکت کرد.

لاوروف در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «همکاری روسیه و جمهوری آذربایجان برای بازسازی منطقه قره باغ کوهستانی در روابط ما مهم است. روسیه آماده مشارکت در پیمان صلح بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی درباره همکاری روسیه در مسائل جنوب قفقاز نیز توضیح داد: «روسیه از فرمت ۳+۳ متشکل از ارمنستان، آذربایجان و گرجستان و کشورهای همسایه یعنی روسیه، ترکیه و ایران پشتیبانی می‌کند».

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه تاکید کرد: «ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حال بررسی تاریخ‌هایی برای دیدار دوجانبه آتی در مسکو در مورد تعیین حدود مرز بین خود هستند».

لاوروف درباره اعطای وضعیت کاندید عضویت در اتحادیه اروپا به اوکراین نیز اظهار داشت: «پیوستن به اتحادیه اروپا، تهدید نظامی برای روسیه ایجاد نمی‌کند. البته که اتحادیه اروپا به یک اتحاد ضد روسی تبدیل شده است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، وی با بیان اینکه روسیه به دقت اقدامات اتحادیه اروپا را زیر نظر دارد، تصریح کرد: «شک دارم که سیاست روس‌هراسی در اتحادیه اروپا، به این زودی از بین رود. به‌نظر می‌رسد اتحادیه اروپا و ناتو در حال جمع‌آوری یک ائتلاف برای جنگ با روسیه هستند».

وزیر خارجه جمهوری‌آذربایجان نیز در این نشست خبری گفت: «اولویت باکو، عادی‌سازی و صلح بلندمدت در منطقه است. این روند نمی‌تواند در گرو گروه مینسک و سازمان امنیت و همکاری اروپا در مورد قره باغ باشد».

پیش از این نیز «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو علاقه‌مند به عادی سازی روابط بین باکو و ایروان است، گفته بود: «روسیه نمی‌تواند اجازه دهد اقدامات سیاسی برخی بازیگران خارجی تلاش‌های دشوار برای بازگرداندن صلح و ثبات در منطقه را خنثی کند».

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    13 10
    مرز ایران و ارمنستان حتی یک میلیمتر هم نباید کم بشود این حق ملی ایرانیان هم هست...
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
      0 1
      مرزهای ایران جابجا میشه و تا شمال گرجستان میره و از غرب هم تا ساحل مدیترانه و هم مرز یونان میشیم.
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      11 2
      30سال مرز 200کیلومتر جابجا شده بود شما خواب بودیداز اصلاندوز تا خداآفرین
    • کلیم IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      3 3
      پس چرا وقتی ارمنستان قره باغ و حتی فراتر از قره باغ مناطق اطراف اونم اشغال کرده بود، داشتین با ارمنستان سر سدی که متعلق با ارمنستان نبود و در مناطق اشغالی قرار داشت قرارداد آبی میبستین؟ نکنه مسیحی براتون ارزشمندتر از مسلمون هستش؟ البته بعیدم نیستش چون اروپایی ها همیشه مارو در مقابل اسلام میدونستند... حتی در زمان جنگ عثمانی و اروپایی ما در کنار مسیحیان بودیم
    • ساسان به کلیم و بقیه IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      3 14
      ۳۰ سال پیش ارمنستان و باکو در یک چهار چوب اتحاد جماهیر شوروی بودند و مشکل ارضی و نه مذهبی و قومیتی یا زبانی و نژادی نداشتند ،اما از زمان فروپاشی شوروی و قرارگرفتن تفکرات پانترکی و ضد ایرانی و اسلامی در دوره ایلچی بیک عملا ایران را دشمنی خونی و نژادی و تمدنی خود می‌دانستند و با حماقت و خیانت ترکها باعث جنگ و شکست خود شد ولی ایران را مسول شکست خود میدانست و از هیچ دشمنی با ایران کم نگذاشت ،اما کلیم قرارداد آبی برای مصرف آب شرب و کشاورزی وظیفه دولتها هست وچه با ارمنستان یا باکو باید بسته میشد و سهم ایران باید برداشت میشد چون آب مرزی بود ،مسیحیان برای اسلام و ایرانی مطمینتر و قابل اطمینان تر از شبه مسلمان نژاد پرست است که شیطان( نژاد و قومیت خود) را می‌پرستند
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
      1 0
      ایران هیچگاه قبول نکرده بود رسماً
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    1 0
    استان های باکو و آنکارا باید به ایران بازگردند.
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    0 0
    . این قدرت ایران است. از اقیانوس هند تا ساحل مدیترانه. من بعنوان یک آذری آریایی افتخار میکنم که اجداد موسس ایران بوده اند زنده باد امپراطوری ماد زنده بابا ماننای باستانی و زنده باد فرزندشان یعنی ایران باشکوه
  • US ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    1 0
    آذری آریایی است. ------ تمدن آریایی اف35 تمدن ترکی زردپوستی فقط بیرقداررررر --- کدوم حاضره از آریایی خودش رو بچپونه داخل تمدن ترکی-زردپوستی
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
    0 3
    ترکیه را نمی تواند اما ایران را به راحتی گوشت قربانی خود می کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس