کد خبر 1391594
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۵
ایران در حال ایجاد یک اقتصاد ضدتحریم است

روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز طی گزارشی نوشت، باتوجه به شکل‌گیری تقسیم‌بندی قدرت در جهان، ایران در حال ایجاد یک اقتصاد ضدتحریم است.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز طی گزارشی نوشت، زمانی بود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاثیرگذار بود. با این حال، تحولات اخیر نشان می‌دهد که موفقیت تحریم‌های واشنگتن علیه تهران کمتر شده است.

این گزارش مدعی است، پیش از سال ۲۰۱۵ که توافق هسته‌ای به امضا رسید، تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به این دلیل موفق بود که آمریکا توانایی متقاعد کردن روسیه و چین برای فشار به ایران را داشت و این امر سبب شد تا ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و ایالات متحده) به اجماع برسند و به واشنگتن اجازه داد، چندین قطعنامه برای تحریم ایران تصویب کند.

* شکاف میان قدرت‌های بزرگ

اما اکنون به نظر می‌رسد، شکاف بزرگی میان قدرت‌های جهانی وجود دارد و آمریکا، انگلیس و فرانسه در طرف و روسیه و چین در طرف دیگر قرار گرفته‌اند. برای مثال، آمریکا در سال ۲۰۲۰ تلاش کرد تا از پایان تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران جلوگیری کند، اما شورای امنیت به پایان آن رای داد و روسیه و چین از حق وتو استفاده کردند و ۱۱ عضو دیگر رای ممتنع دادند.

* شکست آمریکا در کسب حمایت برای تحریم ایران

آمریکا همچنین نتوانسته حمایت کافی برای اعمال دوباره تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران به دست آورد.

به طوری که حسن روحانی، رئیس جمهور وقت ایران خاطرنشان کرد: «به خاطر ندارم (در گذشته) آمریکا ماه‌ها قطعنامه‌ای برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران آماده کرده باشد و تنها یک رای (از طرف جمهوری دومینیکن) به دست آورد.»

* تقسیم‌بندی جدید جهان و اقتصاد ضدتحریم ایران

برای فهم اینکه چگونه این تقسیم بندی جهانی به ایران برای ایجاد یک اقتصاد ضد تحریم کمک می‌کند، بررسی اینکه بخش قابل توجهی از درآمدهای ایران از کجا تامین می شود، اهمیت دارد.

جمهوری اسلامی ایران، دومین ذخایر بزرگ  گاز طبیعی و چهارمین ذخایر بزرگ اثبات شده نفت خام در جهان را در اختیار دارد و فروش نفت، نزدیک به ۶۰ درصد از کل درآمدهای دولت و بیش از ۸۰ درصد درآمدهای صادراتی آن را تشکیل می‌دهد.

به منظور از استفاده بهتر از فرصت ایجاد شده از سوی تقسیم بندی کنونی قدرت های جهانی، ایران در حال امضا قراردادهای بلندمدت با مشتریان نفتی خود است تا اقتصاد خود را برای همیشه از تاثیرات منفی تحریم های آمریکا مصون نگه دارد.

برای مثال، چین و ایران در ماه ژانویه یک برنامه همکاری جامع امضا کردند. این برنامه به قرارداد ۲۵ ساله ای اشاره دارد که سال گذشته بین تهران و پکن منعقد شد. یکی از شرایط این قرارداد، این است که چین نزدیک به ۴۰۰ میلیارد دلار در  صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری کند.

چنین قرارداد جامعی آشکارا به ایران کمک می کند تا راحت تر تحریم های آمریکا را دور بزند و به سرمایه دست پیدا کند.

این در ادامه این گزارش آمده است، ایران در حال حاضر بیش از یک میلیون بشکه نفت صادر می کند که حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز آن به چین ارسال می شود. ابراهیم رئیس، رئیس جمهوری ایران ماه گذشته در مورد افزایش فروش نفت ایران گفت: «(فروش نفت) دو برابر شده است. ما در مورد فروش نفت نگران نیستیم.»

در عین حال، ایران در ماه جاری میلادی، یک قرارداد همکاری ۲۰ ساله با ونزوئلا امضا کرد تا روابط دو کشور در صنایع نفت و پتروشیمی توسعه یابد.

به طور خلاصه، تاثیر تحریم‌ های آمریکا علیه ایران به مرور زمان کمتر شده است و دلیل این واقعیت این است که رهبران ایران با تقویت روابط خود با کشورهایی نظیر چین و ونزوئلا و اطمینان از فروش نفت، در حال ایجاد یک اقتصاد ضد تحریم هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    4 1
    رییس بانک مرکزی از باج خواهی14درصدی بانک های روس بابت خرید گندم میگه این چه اقتصادیه
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    1 2
    بالاخره خودشون دارن به این نتیجه میرسن که هر سلاحی از جمله سلاح اقتصادی علیه ایران شکست میخوره.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      بله از وضعیت موجود بازار معلومه
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      وضعیت بازار با نگرش امثال شماها به این شکل دراومده.
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    6 2
    دقیقا با پراید 220 م و پژوی 320 م چرا داریم گول خودمون میزنیم
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
    1 0
    فساد رد جمع کنيد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس