بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس ناتو در مادرید گفت که ایالات متحده استقرار نظامی خود را در اروپا به عنوان بخشی از افزایش توان دفاعی این ائتلاف غربی افزایش خواهد داد.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه از افزایش نیروهای ناتو در اروپا توسط آمریکا خبر داد و مدعی شد که این ائتلاف امروز بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است. او در اجلاس سران ناتو که در مادرید در حال برگزاری است، افزود: ناتو در همه جهات در همه حوزه‌ها - زمین، هوا و دریا - تقویت خواهد شد.

او با این ادعا که «در لحظه‌ای که پوتین صلح را در اروپا به هم ریخته ... ایالات متحده و متحدانش در حال تقویت (نظامی) هستند و ثابت می‌کنند که ناتو بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز و مهم‌تر از همیشه است»، در خصوص استقرار نظامی جدید ایالات متحده در اروپا از «ایجاد مقر دائمی برای سپاه پنجم ارتش ایالات متحده در لهستان، اعزام تیپ چرخشی جدید شامل ۵۰۰۰ نیروی اضافی به رومانی، اعزام دو اسکادران اف-۳۵ دیگر به انگلیس، افزایش استقرار چرخشی در بالتیک، استقرار دو ناوشکن دیگر در اسپانیا که مجموع را از چهار به شش می‌رساند و استقرار پدافند هوایی اضافی در آلمان و ایتالیا» خبر داد.

بیشتر بخوانید:

سرمایه گذاری ۸۴ میلیارد دلاری آلمان برای نیروهای مسلح

بایدن با این ادعا که نشست سران ناتو در مادرید «تاریخ‌ساز» است و استقرار بیشتر ایالات متحده «پیامی غیرقابل انکار است که ناتو قوی و متحد است»، در اشاره به درگیری‌ها در اوکراین گفت: ایالات متحده موقعیت نیروی خود را در اروپا تقویت خواهد کرد و به محیط امنیتی تغییر یافته پاسخ خواهد داد تا از هر وجب از خاک متحدین دفاع کند.

پیش از او، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در سخنرانی در نشست سران ناتو در شهر مادرید گفت، این اتحاد نظامی با بزرگ‌ترین چالش از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است. دبیرکل ناتو افزود این ملاقات متحدان «در بحبوحه بحران امنیتی جدی» انجام می‌شود و نشست مادرید «تاریخی و دگرگون کننده» خواهد بود.

وی با لفاظی علیه روسیه این کشور را «چشمگیرترین و مستقیم‌ترین تهدید» علیه امنیت ناتو توصیف کرد و گفت، این اتحاد نظامی باید پیامدهای امنیتی ناشی از سرمایه‌گذاری چین بر روی تسلیحات مدرن دوربرد را در نظر بگیرد.

استولتنبرگ همچنین با اشاره به طرح جامع راهبردی ناتو در ده سال آینده که در نشست مادرید به بحث گذاشته می‌شود گفت، در این طرح جامع «چالش‌هایی که پکن علیه امنیت، منافع و ارزش‌های ما دارد» درج شده‌اند.

دبیرکل ناتو پیش از شروع این سخنرانی در جمع خبرنگاران گفته بود نیروهای نظامی واکنش ناتو از ۴۰ هزار به ۳۰۰ هزار نیرو افزایش خواهد یافت.

یک مقام ارشد آمریکایی سه‌شنبه (۲۸ ژوئن) گفته بود که ایالات متحده در نشست سران ناتو در مادرید، استقرار نظامی جدید و بلندمدت خود را در «سراسر اروپا» اعلام خواهد کرد. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که تمرکز این نیروها بر بالتیک، بالکان و جناح شرقی ناتو در مرز روسیه خواهد بود. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس