ادعای بلومبرگ: مذاکرات دوحه احتمالا بعد از دیدار منطقه‌ای بایدن از سر گرفته می‌شود

غربی ها به صراحت می‌گویند تضمین دادن به ایران و لغو همه تحریم ها خواسته های فرابرجامی است و این در حالی است که با توجه به سابقه بدعهدی غرب این دو موضوع واجب‌ترین موارد در توافق احتمالی آینده است...

به گزارش مشرق، مذاکرات هسته‌ای بیش از ۲دهه است که پیگیری می‌شود و می‌توان گفت که از دوره دولت اصلاحات آغاز شده است. حال سوال مهم این است که به رغم این همه سال گفت‌وگو و مذاکره آن هم با حضور تیم های دیپلماسی و فنی چرا بار دیگر شاهد گره خوردن مذاکرات هستیم؟! نکته قابل تامل آن است که این مذاکرات در دولت های مختلف با دیدگاه های گوناگون دنبال شده و این یعنی در هر شرایطی مذاکرات قرار نیست به نتیجه‌ای که منافع هر دو سمت مذاکره را تامین کند منتهی شود. چرا؟!

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با اشاره به گزارش‌های متعدد و رسمی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه‌ هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملاً شفاف بوده و هیچ‌گاه از مسیر قانونی منحرف نشده، تصریح کرد: «طرح مکرر اتهامات و ادعاهای تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران در حین گفتگوها، بیانگر هدف‌گذاری سیاسی آن‌ها از فرایند مذاکرات است.»

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های یکجانبه را ظالمانه، غیرقانونی و ناحق می‌داند و در دفاع از حقوق خود مصمم است، گفت: «همه تلاش‌ها باید در مسیر برداشتن کامل تحریم‌ها با ضمانت‌های لازم در این زمینه پیگیری شود. توافق پایدار مستلزم لغو تحریم ها و کنار گذاشتن بی‌قید و شرط ادعاهای بی‌اساس و پایه است.»

غرب در پی مذاکره برای رسیدن به تفاهم نیست

از سال ۱۳۹۲ به بعد دور جدید مذاکرات آغاز شد. با روی کار آمدن دولت روحانی اکثر پست‌های دولت در اختیار مدعیان اصلاحات قرار گرفت و در نتیجه تفکر و جهان­‌بینی این طیف بر دولت حاکم شد. تفکری که به شکلی ساده‌لوحانه به غرب اعتماد دارد. به رغم وجود این طیف در ساختار دولت و دستگاه دیپلماسی همه چیز برای یک توافق مهیا می‌نمود.

توافق هسته‌ای نباید چیزی تا این حد پیچیده و غیرقابل دست‌یابی باشد آن هم به این شکل که در طول مذاکرات هسته‌ای بین سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ تیم مذاکره کننده کشورمان بسیاری از شرایط غرب را پذیرفت. طبق آن شرایط کشورمان از برخی اقدامات قانونی که برای همه کشورها مجاز شمرده شده نیز محروم گردید. به غیر از آن در اقدامی بسیار غیرحرفه‌ای کشورمان زودتر از موعد تعیین شده تعهداتش را انجام داد تا به خیال خود به غرب این پیغام داده شود که ایران بر پایبندی بر توافق هسته‌ای مصمم است. در چنین حالتی به نظر می‌رسد که باید همه چیز طبق روال پیش رود و غربی‌ها نیز خوشحال از اینکه ایران هم نظارت های فراپادمانی را و هم محرومیت از برخی فعالیت‌های قانونی را پذیرفته که طبق معاهدات بین المللی در زمینه هسته‌ای برای همه کشورها مجاز شمرده شده اند.

در چنین حالتی به نظر می‌رسد غرب به آنچه در ظاهر می‌گوید رسیده است و فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محدود کرده اما باز هم در این حالت غرب به توافق پایبند نماند. این نکته‌ای مهم است که برای پاسخ به سوال ابتدای متن که «چرا مذاکرات گره خورده» باید به آن توجه داشته باشیم. موضوع توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ و همچنین توافقی که پیش از آن در دوره اصلاحات میان دولت کشورمان و سه کشور اروپایی منعقد شد به وضوح نشان می‌دهد غرب در پی رسیدن به تفاهمی در موضوع هسته‌ای نیست.

خواسته­‌های فرابرجامی ایران یا بستن راه عهدشکنان؟

به دنبال ارائه گزارش «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، شورای امنیت این سازمان روز پنجشنبه ۹تیر ۱۴۰۱ در این باره نشستی برگزار کرد. معاون دبیرکل سازمان ملل در این نشست گفت که علی‌رغم از سرگیری تلاش‌های دیپلماتیک در ماه دسامبر سال گذشته میلادی و عزم اراده برای حل و فصل موضوعات سیاسی و فنی، شرکت کنندگان در مذاکرات و آمریکا هنوز نتوانسته‌اند به اجرای موثر قطعنامه ۲۲۳۱ این سازمان دست یابند. احیای برجام نیازمند تلاش‌ها و دیپلماسی مضاعف است. من و دبیرکل سازمان ملل از آمریکا و ایران می‌خواهیم هر چه سریع‌تر همکاری‌ها ذیل برجام را از سر بگیرند.

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: ما مجدداً از آمریکا می‌خواهیم که تحریم‌هایش برضد ایران را همان‌طور که در این توافق آمده است برچیند یا لغو کند و همچنین معافیت‌های مرتبط با تجارت نفت ایران را تمدید نماید. همچنین از ایران نیز می‌خواهیم که اقداماتی را که با تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش تحت این سازگار نیست، به عقب بازگرداند.

نماینده اتحادیه اروپا نیز با اشاره به سابقه تلاش‌های دیپلماتیک درباره احیای برجام و بدون اشاره به انفعال و عهدشکنی‌های اروپایی‌ها در این باره گفت که اتحادیه به بازگرداندن و احیای برجام متعهد است. نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز ضمن به‌کارگیری سیاست مقصر نمایی در زمینه بازگشت کامل واشنگتن به تعهدات برجامی اش گفت: آمریکا متعهد به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است! ما ماه ها است که آماده نهایی کردن توافق بر اساس موارد مذاکره شده در وین بوده‌ایم!

پاسخ محکم نماینده ایران در سازمان ملل

مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در جلسه پنج شنبه شورای امنیت گفت: تعهدات طرفین طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ به دقت بیان و توضیح داده شده است، صریح و بدون ابهام است. در حالی که تعهدات هسته‌ای ایران با لغو مؤثر همه تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی ایران مرتبط است، واقعیت این است که تحریم‌ها همچنان پابرجا هستند و ایران از منافع اقتصادی آن‌طور که در توافق وعده داده شده بود، بهره نمی‌برد.

تخت روانچی گفت: مجددا یادآوری می‌کنیم که آمریکا در تاریخ ۸ می ۲۰۱۸، برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ و با نقض آشکار حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل، از این توافق خارج شد.

بیانیه مغرضانه و ضدایرانی تروئیکای اروپا

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مغرضانه به تکرار مواضع خود درباره تحولات اخیر مربوط به مذاکرات رفع تحریم‌ها پرداختند.

این سه کشور اروپایی مدعی شده‌اند که توافق برای از سرگیری احیای کامل برجام از ماه مارس در وین حاصل شده، اما ایران از این فرصت استفاده نکرده است.

این بیانیه مغرضانه با ادعاهای مضحک در حالی است که کشورهای اروپایی به قصور و تقصیرهای خود در اجرای تعهداتشان ذیل برجام هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند.

چرا مذاکرات گره خورده؟

چنان که خواندید نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا در سازمان ملل در هنگام سخنرانی مدعی شده اند که «فرصت را بر اساس متنی که در دسترس است برای نهایی کردن توافق غنیمت شمارید» اما از طرفی آنها از درخواست‌های فرابرجامی ایران به عنوان عاملی برای نرسیدن به توافق نام برده اند. آن درخواست ها چیست؟

کشورمان بر اساس دو توافق هسته‌ای که یکی در دولت اصلاحات و دیگری در دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان (تدبیر و امید) منعقد شد به ۲تجربه رسیده است: نخست آنکه غرب پس از اجرای توافق به سادگی مسیرش را به سمت بدعهدی تغییر می‌دهد لذا برای عدم تکرار آن درخواست تضمین را مطرح کرده است.

دومین تجربه این است که اگر غرب بخشی از تحریم‌ها را لغو کند از بخش دیگر تحریم‌های به جا مانده به گونه‌ای سوءاستفاده می‌کند که عملا انتفاع اقتصادی ایران را در بخش‌های لغو شده نیز مسدود نماید.

در چنین حالتی عقل سلیم حکم می‌کند که ایران این ۲مسیر بدعهدی را برای غرب ببندد و گویا مسدودسازی مسیرهای بدعهدی غرب برای آنها اصلا خوشایند نیست. چرا؟!

اگر غربی‌ها به واقع در اعماق اندیشه‌های شیطانی خویش نقشه رکب زدن به ایران و بدعهدی چندباره را ندارند چرا باید از دادن تضمین هراسان باشند و آن را تا آن اندازه مهم جلوه دهند که جلوه تحقق توافق هسته‌ای را بگیرد؟! آیا این به خوبی گویای آن نیست که «کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه هست» و نقشه‌های شومی در سر آنها وجود دارد؟!

پافشاری دیپلمات‌های کشورمان بر انتفاع اقتصادی

اگر دقت کنیم می‌بینیم که ۲توافق هسته‌ای در دولت اصلاحات و دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان (دولت تدبیر و امید) منعقد شد. آیا اینکه ۲توافق در دوره‌هایی حاصل شده که اصلاح‌طلبان و تفکر آنها در دولت و به تبع آن در دستگاه دیپلماسی جاری و ساری بوده نشان دهنده کاربلدی این طیف در دیپلماسی و دانستن زبان دنیاست؟!

برای پاسخ باید ببینیم که نتیجه این ۲توافق چه بوده است و آیا دیپلمات‌های کشورمان در آن دوره توانسته‌اند با زیرکی و تیزهوشی راه فریبکاری دشمن را مسدود کنند یا نه برعکس به راحتی از لبخند آنها فریب خورده‌اند. در هر دو توافق غرب به تعهداتش عمل نکرد و نتیجه آن شد که پس از چندسال پلمب مراکز هسته‌ای یا محدودسازی فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان در نهایت دوباره به روزهای پیش از توافق بازگشته‌ایم. پس آن ۲توافق نشانه کاربلدی نیست و بلکه حتی برعکس...

نکته مهم دیگر این است که در توافق هسته‌ای موسوم به برجام وزیرخارجه وقت کشورمان به صراحت گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود» این گفته به خوبی گویای این نکته است که برای طیف اصلاح‌طلب انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام مهم نبوده بلکه آنچه اهمیت داشته برای آنها صرفا امضای یک توافق با کدخدا بوده است اما دیپلمات‌های اخیر کشورمان به شدت بر انتفاع اقتصادی ملت ایران پافشاری دارند و اگر این نباشد به راستی امضای توافق با غرب چه فایده‌ای برای ما دارد جز محدود کردن فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان؟

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ایران مقتدر iran IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 1
    مقاله مفید و ارزشمندی بود ، غربی ها بارها و بارها اثبات کرده اند که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند دست از تحریم های ظالمانه و دشمنی با ملت ایران بردارند ، دشمنی غربی ها با ما ایرانیان اتفاق تازه ای نیست هم میهنان گرامی ، باید تاریخ مطالعه کنیم تا بدانیم دشمنی کشورهای غربی با ایران و ایرانیان موضوعی است تاریخی و کهن از دوران ایران باستان که کشورهای یونان و روم باستان نماینده غرب بودن تا همین چند قرن اخیر که بریتانیای صغیر انگل ستان و آمریکای تحت کنترل یهود نمایندگان غرب هستند و ادامه همان دشمنی کهن و دیرینه با ما ایرانیان ..... داستان ادامه دارد هم میهنان گرامی و هیچ پایانی بر دشمنی غربی ها با ایران و ایرانیان وجود ندارد ، راه ما از غرب جداست نباید هیچ گونه توقعی به غیر از توطئه و دشمنی از غربی ها داشته باشیم ! تنها راه حل همان خنثی سازی و بی اثر کردن تحریم هاست ، خوشبختانه شرایط کنونی جهانی به سود ما ایرانیان هست ، خدا رو شکر و سپاس دشمنان ما ، غربی ها به شدت درگیر بحران امنیتی نا امنی و جنگ ، بحران انرژی ، بحران غذایی و مشکلات فراوانی هستند ، ایران باید در تمامی زمینه ها اقتصادی سیاسی نظامی دفاعی قوی و قدرتمند شود .. خصوصا" قدرت نظامی و دفاعی ایران عزیز باید به شدت تقویت شود باید بازدارندگی قوی ...... ایجاد کنیم .. نکته مهم دیگر آگاهی رسانی روشنگری در جامعه ایران .. جانم فدای ایران
    • دیده بان IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      3 2
      سلام علیکم. اولا که الخیر فی ما وقع. ثانیا که واقعا تعجب انگیز بود آمدن ژوزف بورل به ایران و دعوت برای حضور در ادامه ی مذاکرات در قطر. ( که به قول یکی از دوستان نظر دهنده انگار فقط می خواست ثبات تدریجی که در بازار ایران شکل می گرفت را یه شخمی بزنه و انگار تا حدی موفق هم شد ) ثالثا هرچند ابله هایی که خودشون را به خواب زدن با حرفای امثال بنده بیدار نمیشن اما یه سوال دارم. مصر، گرجستان، آذربایجان ، ترکیه ، قبرس و و و که هیچکدوم نه زاویه ای با آمریکا و اسراییل دارن نه تحریم هستند و نه برجامی دارن اصلا، اونام که ماتحت اقتصادشون خورده زمین و درب و داغونه. اونا دیگه چرا؟ دوستم می گفت کارگر در گرجستان روزی حدود 750 هزار حقوق می گیره اما خرج یه خانواده 4 نفری هم همین 750 هزار تومنه. یکی جوابم و بده. گرجستان دیگه چرا؟ گرجستان که سال هاست توی پر قوی آمریکا خوابیده، اون دیگه چرا؟ به خدا برجام را زیادی گنده ش کردن و مردم هم باور کردن که با امضای برجام گشایش اقتصادی پیش رو داریم. واقعا این ساده هانگاری ها تا کی ادامه خواهد داشت؟؟؟
    • DE ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 0
      انرژی در اروپا فعلا 60 درصد گران شده یعنی به دنبال آن همه چیز چنان سریعا گران شده که فقط در جنگ جهانی دوم این سرعت یاداداشت شده است . خرج و دخل مردم به هم خورده و دولتهاشون فعلا دارن میلیارد میلیارد خرج میکنند برای مردم خودشون پول ندارند و دقیقا این میلیاردها پول همین پول این مردم بیچاره است که تا 56 درصد حقوق ماهیانه را مالیات میگیرند و تازه از این پول مالیات داده شده شما اجناسی را که میخرید باز 19 تا 24 درصد مالیات روش هست و در امریکا ...هم همینطور شده و علت تمام این بدبختی ها فقط و فقط اینه که کشورهای اروپایی به عقلشون نمیرسه برجام را امضاء کنند تا تحریمهای امریکایی علیه شون برداشته بشه آب آشامیدنمی بیاد و درختان سیب غلابی بدهند منظور سیب و گلابی بدهند. و ابرها زیر پای خود را نگاه کنند و ببارند !!! چی چرت و پرت سر هم کردی تورم و رکود اقتصاد جهانی چکار به تحریمها داره ثانیا اونها تحریم نیستند اونها تازه تحریم کننده هستند تا بتونند اجناسشون را چند برابر بفروشند فکر میکنید نمیتوتونند جلوش را بگیرند؟؟؟ جلوی چی رو بگیرن ؟؟ ول کن بابا بیخیال . فراموش کن فقط ایران گرونی و بدبختی هست در کشورهای دیگه ملت دارند ووور و وووور از خوشحالی و ارزونی خودکشی میکنند. والا به جان جان کریه .// دیر وقت بود خورشید از مشرق طلوع کرده بود کابری بیسواد صدا میکرد ظریف کجائی.....بزبز قندی خندید ریشش گره خورد به شال عموسام....بس کن دیگه کافیه . چَشم دیگه تکرار نمیشه .
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      دوست عزیز شما اگر تاریخ خوانده بودی میدانستی که روسیه در ادوار گذشته چه برسر ایران اورده
    • علیرضا IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      احسنت
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      1 0
      در نوشتار کامنت بالا شما سخنی به تائید روسیه مشاهده کردید پروفسور غربگدا ؟ روسیه تزاری و شوروی سابق رو تاریخ از تو هنر میدونم ،. در حال حاضر شرایط جهانی و روسیه کنونی با روسیه تزاری و شوروی سابق قابل قیاس نیستند ، ضمن اینکه ایران هم ایران قاجاری و ضعیف نیست ... جناب غرب پرست ..! موفق باشید
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    16 18
    مگه قبلش اوکی ندادن بی شرفا !؟؟؟ بذارین زمستون بشه با بحران انرژی بابای نداشته تک تکشون رو در میاریم ان شاالله یه قیامتی به پابشه که تک تک شهراشون بریزن تو خیابون!!!!!!!!
    • علی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      8 7
      برجام بدون رابطه با آمریکا، ارزش ندارد.
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      8 9
      آمریکا بزرگترین تولید کننده دنیاس و نیازی به نفت ما نداره، اصلا مگه قبلش نفت ما آمریکا میرفت که الان با تحریم برایشان مشکل به وجود بیاد؟
  • امین IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    15 39
    این تحلیل کاملا درسته ! اگر آمریکا صداقت داشت که ندارد! چرا از تعهدات خود داده خارج شد؟ واقعیت این است هدف آخری و اصلی امریکا و کلا غرب نابود ساختن ایران و نظام سیاسی آن است! ولی چون یک دفعه هزینه برایش دارد ، این هدف اصلی را در چند اهداف و برنامه در نظر گرفته است، اولین هدفش که محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود بر اثر ندانم کاری مسئولین در برجام به آن رسید ، و بلافاصله بدون اینکه حتی یک امتیاز به ایران بدهد از برجام خارج شد، اهداف دیگرش که برای رسیدن به هدف اصلی دنبال میکند بحث موشکی و نفوذ منطقه ای ایران است ، واگر بتواند در این دو موضوع موفق شود در تنیجه ایران را خلع سلاح وضعیف کرده است ودر کنار آن با توجه به فشار روحی و اقتصادی مردم به نتیجه یا هدف نهائی خود خواهد رسید ! بنا براین بر مسئولین کشور فرض است هر چه سریعتر با آزمایش قدرت اتمی ملت ایران را در برابر تهدیدات دیگران قوی کنند چون چه بخواهیم وچه نخواهیم امریکا دست از تحریم و انواع فشارهای دیگر بر نمیدارد واین خوی شیطانی اوست. باید به تجربه عراق ، لیبی، سودان واکراین توجه کرد!
    • ناشناس IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      4 7
      دلت خوشه . چین و روسیه تحریم ایران براشون از نون شب واجب تره چون اونا از تحریم ایران افزایش قیمت و بازار سیاه و عدم پرداخت بدهی می خوان که برجام و تحریم براشون به ارمفان اورده
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    6 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
    • بنده خدا IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 0
      درخواست شما جز گزینه های موجود هست اما وقتی اتفاق میفته که زمان گریز هسته ای اونقدر کم شده باشه که امکان مقابله باهاش ممکن نباشه. هنوز زوده
  • DE ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    10 3
    غربی ها به صراحت می‌گویند تضمین دادن به ایران و لغو همه تحریم ها خواسته های فرابرجامی است و این در حالی است که با توجه به سابقه بدعهدی غرب این دو موضوع واجب‌ترین موارد در توافق احتمالی آینده است...// حتی اگر فرابرجامی هم باشد حق ماست زیرا برجام از اساس و پایه غلط و جنایت به ملت ایران است و تعهد دادن به جنایتکاران قلدر و اراذل و اوباش سیا 30 کراواتی آدم کش که بیش از دهها میلیون انسان بیگناه را کشته اند و هنوز ادامه میدهند کاریست خلاف عقل.امریکا به ما تهمت میزند که ایران دنبال بمب اتم است . ایران اثبات کند که دنبال بمب نیست. خب گاوچرانهای بیفرهنگ هر کس تهمت میزند باید اثبات کند. یعنی شما قرون وسطائی ها هنوز توحش و بربریت و قتل و خونریزی در ذات ناپاک و ژنتیک شماست. محال است آدم شوید.
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    19 10
    چرا چین و روسیه در حمایت از ما در سازمان ملل صحبت نکردند؟
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 1
      اینو نگو
    • IR ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 1
      مگر قطر صحن سازمان ملل بوده؟
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      2 5
      دلواپسارو اذیت نکن
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 1
      برو جلو بوق بزن غربگدا.....
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      7 2
      خاب تشریف داری چین و روسیه هر دوگفتن امریکا باید خواسته ایران اجابت کنه
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    8 11
    الان بهترین وقت برای زدن آرامکوست، برادرای حوثی خواهش میکنیم ازتون دو تا پهپاد و یع موشک بزنید آرامکو، آمریکا به التماس بیفته و لاف نزنه
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      3 2
      احسنت ، دقيقأ همینطوره ، آفرین!!!
  • ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    11 9
    تا وقتی تمام تحریمها برداشته نشود و تضمین ندهند که دوباره عهدشکنی نمیکنند از دست دادن ابزار قدرت هسته ای و فریب آب نبات را خوردن خریت محض است! پادوهای اینها هم دارند با افکار عمومی بازی میکنند و ایران رو مقصر جلوه میدهند.باید هزینه خیانت و خوش خدمتی به آمریکاییها رو بالا برد.تمام
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    10 15
    فرض کنید آمریکا تضمین هم داد شما میپذیرید؟ کری هم تضمین داده بود یادتون رفته؟ اصلا مطرح کردن تضمین در روابط خارجی احمقانه است، بایدن دو سال دیگه رفته و حتی اگر توافق بشه منافع اقتصادی به ایران نمیرسه و دولت بعدی ترامپ اونو پاره میکنه
    • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 0
      اتفاقا کری هیچ تضمینی نداد. حتی 6 کشور هیچ کدام برجام را امضا هم نکردند! اما حالا که می دانید قرار است فقط ایران تسلیم شود و دو روز دیگر رییس جمهور بعدی مجددا همه چیز را به نقطه صفر بر گرداند، چرا باید چنین توافق ابلهانه ای را امضا کنید؟ سرخپوستان هم هی توافق کردند و دولتهای آمریکا مرتب توافقات را لغو کردند! هنوز امضا و تضمین ارتش آمریکا پای معاهده فورت لارامی که استقلال کشور لاکوتا را تضمین کرده بود وجود دارد!
    • CA ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      5 0
      تنها تضمین این هست که نقد ندیم و نسیه بگیریم. صنعت هسته ای عقبگرد نکنه که اینها خیالشون راحت شه و باز تحریم ها رو برگردونن و به اقتصاد لگد بزنن و یک چیز دیگه بخوان. تعلیق محدود و نه عقبگرد در مقابل رفع تحریم. ارگر باز تحریم کردن ما هم همین قدرت مذاکره امروز رو خواهیم داشت. + اینکه در صورت رفع تحریم هم درآمد اضافه خرج واردات کالا و قرارداد با خارجی ها و تعطیلی صنایع داخل و گره خوردن معیشت مردم به درآمد برجامی نشه و دربانک یا موسسات خارج از کشور هم انبار نشه که باز بتونن بلوکه کنن و فقط صرف سرمایه گذاری در زیرساختهای عامل تولید ثروت در داخل بشه و ذخیره سازی در داخل به شکل طلا و نه دلار و یورو. تنها تضمین از این نوع خواهد بود نه با نوشته و امضا و قرارداد.
  • M. شیراز IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 1
    فقط تنهاجواب غرب وحشی استفاده از زور وروش خودشونه یاباکمک کره شمالی یاروسیه یاهرکشوری ک میتونیم درعرض چندروزبه بمب هسته ای دست پیداکنیم
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 6
    همه این موارد پیشبینی شده بود!!!
  • خسرو IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    9 0
    شما را بخدا یک مسئولی بیاید در رسانه با مردم با صراحت صحبت کند و بصورت لیست ریز بگوید ما از آمریکا این موارد را میخواهیم و آمریکا از ما این موارد را میخواهد و چکار کنیم مردم با دیدن زیاده خواهی های نا حق و زور گویی نسیه به ایران حتما ناراحت و تصمیم خروج از npt خواهند شد و اصلاح طلبان شایعه ساز که مداوم اعلام میکنند اینها بلد نیستند امضا کنند و جامعه را ملتهب میکنند تا دست از گنده گویی و اطمینان از آمریکا مثل امضا کری دست بردارند شما را بخدا اینکار را بکنید در غیر اینصورت با این جو سنگین مملکت آسیب میبیند
  • رضا IR ۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 2
    بسيار خوب ، مگه نميگيد امريكا سر سازش نداره ؟! و نميذاره ما از برجام منتفع شيم ؟! پس چرا هى مذاكره ميكنيد ؟!
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 1
    بازیچه آنها نیستید
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    با تشکر مسعود - کارشناس ارشد روابط بین الملل
  • CA ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 5
    باید باقری را قبل فرستادن به مذاکرات لااقل آموزش می دادن تا روش مذاکره یاد می گرفت و ربات انگلیسی هم آموزش می دادن چون الفبای مذاکره است.
  • IR ۰۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 3
    برای اینکه می روید برای مذاکره اگر واقعا اراده ایی هست باید رو در رو بشینین برای مذاکره در غیر اینصورت چیزی حاصل نمی شود
  • IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    2 1
    چرا آمریکا تحریم می کند؟ چون امیدوار است تحریم به شورش و تغییر رژیم های غیر مطیع منجر شود. چگونه تحریم لغو می شود؟ زمانی که آمریکا از نتیجه دادن تحریم ناامید شود. کاری که چین با سرکوب خونین دانشجویان غربگرا در تیان آن من کرد مساوی از نابود شدن هسته های حامی آمریکا و غربگرایان چینی بود. بعد از آن تحریمهای چین یکی بعد از دیگری لغو شد و در کمتر از دهسال، چین به عضویت سازمان تجارت جهانی هم در آمد. حالا آمریکا تلاش می کرد با نفوذ اقتصاد و سرمایه گذاری در چین مجددا گروههای غربگرا را احیا کند.
  • javad IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 0
    باید از NPT خارج شویم!
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    برجام اگر برجام بود ما ییتونستیم به راحتی با سوئیف کار کنیم
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 0
    اصلا قرارنبود که توافقی صودت یگیرد کهذحالا فکر کنیم گره خورده متاسفانه غربیهای بیشرف بازهم دولت ایران را فریب دادند انه فقط می خواستند با آمدن سرقرار و عدم توافق بازار طلای ایران را که داست به ثبات می رسید بی ثبات سازند که بازهم به هدفشان رسیدند من واقعا از آقای امیر عبدالهیا ن تعجب می کنم حداقل ایکاش جهت حضور در قطر شرط می گذاشتند که مثلا اول باید آمریکا تحریمهایی را که بعد از سر کار آمدن بایدن تحمیل کرده اند لغو کنند
  • علی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    3 4
    شما از دشمن چه انتظاری دارید!؟؟ اگر خواهان توافق پایدار هستید ابتدا لفظ دشمن را کنار بگذارید
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
      0 2
      آیا دشمن دست از دشمنی بر می دارد؟ دشنی که سیصد سال است به منطقه ما آمده و ارث پدر نداشته اش را از ما طلب دارد؟
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    5 2
    بازم مثل همیشه تقصیر دولت قبل وگرنه ما بلد بودیم.
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    4 1
    از ابتدا معلوم بود آمریکا برای توافق به سمت مذاکرات نیامده است بلکه با وجود قانون گریزی و بد عهدی می خواهد مدیریت توافق هسته ای را با شرایط خود در دست داشته باشد
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    بابا ول کنید این برجامو هر دفعه با برجام برجام قیمتها رو بالا پایین می کنید اصلا چرا مساله هسته ای کوجه و بازاری بشه و در اقتصاد کشور دخیل بشه یک کلام بگید مذاکره تمام و با جدیت دنبال خنثی سازی تحریم ها برید از امریکای وحشی شیطان صفت چه انتظاری دارید
  • LU ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 2
    دولت رئیسی ثابت کرد اقتصاد مقاومتی
  • بنده خدا IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 1
    تمام دنیا از وضعیت جاری نفع می برند به جز ملت ایران. چین از ایران نفت ارزان میخره، روسیه داره بازارهای ایران رو تصاحب میکنه و از کارت ایران برای امتیاز گیری از غرب استفاده می کنه. اسراییل در سایه تنش با ایران می خواد از نفت و پول اعراب برای حفاظت از خودش استفاده کنه. کشورهای همسایه از انزوا و تضعیف ایران خوشحالند.
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    0 0
    چرا ایران مثل غربیها صریح صحبت نمیکند مگه میترسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس