حسن بهشتی‌پور

یک کارشناس حامی برجام گفت: ثمربخشی مذاکرات، تنها در صورت اینکه طرفین از خود انعطاف به خرج دهند، ممکن خواهد بود.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: نامه‌نیوز نوشت: حسن بهشتی‌پور، احیای دوباره گفت‌وگوها در قطر را به فال نیک گرفته و می‌گوید: «شروع دوباره و مذاکرات طولانی، بهتر از توقف مذاکرات است».

او گفت: قرائن و شواهد نشان می‌هد که امیدها نسبت به قبل افزایش پیدا کرده و اینکه چگونه می‌توان مشکلات را حل کرد، سؤال اساسی است. چون دو طرف نشان داده‌اند که فعلا انعطاف لازم را برای خروج از بن‌بست فعلی نشان نمی‌دهند و مایلند همچنان محکم مواضع خودشان را حفظ کنند در حالی که برای رسیدن به توافق باید هر دو طرف و نه فقط یک طرف انعطاف لازم را نشان دهند.

او می‌افزاید: انعطاف‌پذیری، شرط موفقیت مذاکرات است. از طرفی امیدوارم که این دور مذاکرات آخر باشد ولی قرائن و شواهد این را نشان نمی‌دهد و اختلافات همچنان وجود دارد و بعد از چهار ماه توقف مذاکرات دو طرف می‌خواهند یک ارزیابی مجدد از هم داشته باشند و باید دید که آیا از خود انعطاف نشان می‌دهند؟

بهشتی‌پور می‌گوید: موضع‌گیری‌های دو طرف نشان می‌دهد بحث نحوه پایان دادن به تحریم‌ها و همچنین تضمین‌های لازم برای توافق و اجرای آن برای دو طرف سازوکار دقیقی ندارد که امیدواریم در این دوره مشخص شود که در این صورت توافق حاصل خواهد شد. از طرفی، منطق عقلانی می‌گوید به دلیل بحران ناشی از جنگ به دلیل انرژی در اوکراین بهتر است ظرفیت کشوری مثل ایران که بالقوه می‌تواند دو تا سه میلیون بشکه نفت به بازار تزریق کند را به کار بگیرند.

اگر آمریکایی‌ها به این جمع‌بندی رسیده باشند که برای بازار انرژی و ایجاد توازن در عرضه و تقاضا به تحریم‌های ایران به‌خصوص نفت و پتروشیمی پایان دهند، اقدام خوبی است که کمک می‌کند زودتر به نتیجه برسند ولی هنوز آمریکایی‌ها چنین چیزی را نشان نمی‌دهند. هرچند در تحلیل‌های منابع غربی چنین گفته می‌شود ولی عملا شاهد این نیستیم که واقعا آن را دنبال کنند.

اظهارات آقای بهشتی‌پور توام با بی‌دقتی و تغافل است وگرنه او به عنوان حامی دوآتشه برجام و تیم مذاکره‌کننده در دولت سابق، بهتر از هرکس می‌داند که طرف ایرانی در مذاکرات منتهی به برجام، بیشترین انعطاف و تنازل یکطرفه را به خرج داد که همان هم موجب تدوین توافقی به شدت نامتوازن، نامعتبر و خسارت‌بار شد. به عبارت دیگر، برجام صرفا در یک صورت برای ایران قابل احیاست و آن اینکه کف حقوق ایران در لغو پایدار و موثر تحریم‌ها تضمین شود. از سوی دیگر نقض کامل برجام از سوی آمریکا و غرب هم نشان داده که انعطاف بیش از حد مجاز در مذاکرات برجامی، موجب خسارت شده و قابل تکرار نیست. در این میان، این آمریکاست که چه در زمان حضور در توافق (با دور زدن آن با بهانه‌های تحریمی مختلف) و چه با خروج رسمی از آن، به ایران خسارت زده و باید این خسارت‌ها را جبران کند.

این نکته هم گفتنی است که اظهارات امثال آقای بهشتی‌پور، مانند ژست بی‌طرفانه سازمان ملل و برخی دولت‌های غربی به هنگام حمله صدام به خاک ایران است که طرفین را به آتش‌بس دعوت و در واقع اشغالگری صدام را تایید می‌کرد و از ایران می‌خواست آن اشغالگری را به رسمیت بشناسد! حالا هم برخی حامیان دوآتشه برجام، نسخه مشابهی را می‌پیچند که در نوع خود شک‌برانگیز است و گویندگان را در موضع اتهام جدی می‌نشاند؛ چرا که آنها یک‌بار با همین دعوت ایران به انعطاف و فشار رسانه‌ای همسو با غرب، توافقی زیانبار را به کشور تحمیل کردند و حالا هم باوجود عبرت‌های برجام، همان نسخه را تجویز می‌کنند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • ایران iran IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    آقایون اصلاح طلب ، آقایون چپول سیاسی آمریکایی ها هرگز حاضر نخواهند شد دست از دشمنی و دست از تحریم های غیر انسانی علیه ما ایرانیان بر دارند هرگز چنین نخواهند کرد ، در بهترین حالت هم اگر توافقی حاصل میشد باز هم یک توافق موقتی و زودگذر می‌بود که غربی ها مجددا" در اولین فرصت از برجام خروج می‌کردند و مجددا ادامه همان روش تحریم های حداکثری علیه ایران و یا حتی به شیوه های دیگر مشغول ضربه زدن به ایران میشدن ... چرا این آقایون چپول سیاسی نمی‌خواهند از تاریخ و از وقایع گذشته درس بگیرند ؟ قطعا" اصلاح طلبان سرمایه های غرب و اسرائیل در ایران هستند ستون پنجم دشمنان وجودی میهن هستند در داخل کشور ... پاینده ایران
  • CA ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    امیدها افزایش پیدا کرده به خاطر مقاومت ایران و پر شدن دست ایران در مقابل غرب و بیشتر شدن اهرم فشار ایران در مذاکره نه بخاطر وادادگی و عطوفت غرب. چون چاره ای ندارن. تقویت صنایع داخلی و اقتصاد و سوق دادن سرمایه و نیروی کار جوان داخل به تولید و هزینه درآمد نفت در زیرساخت داخل توسط شرکت های ایرانی و جوانان متخصص ایرانی و پرورش و استفاده از نیروها خلاق و سالم و دلسوز هست که التماس غرب رو بارها بیشتر از این خواهد کرد به در مقابل ایران به زانو درخواهد آورد. کسانی که نسخه سیاسی برای حل مشکلات میپیچند دانسته یا نادانسته به کشور خیانت میکنند. چیزی که غرب رو آچمز کامل خواهد کرد و اشکش رو در خواهد آورد جایگزینی پژو و توتال و ایرباس و اینتل و مایکروسافت و گوگل و واتس اپ و تلگرام و ... در ایران با صدها و هزاران شرکت کوچک و بزرگ ایرانی و از منطقه ما هست.
  • CA ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    0 0
    امیدها افزایش پیدا کرده به خاطر مقاومت ایران و پر شدن دست ایران در مقابل غرب و بیشتر شدن اهرم فشار ایران در مذاکره نه بخاطر وادادگی و عطوفت غرب. چون چاره ای ندارن. تقویت صنایع داخلی و اقتصاد و سوق دادن سرمایه و نیروی کار جوان داخل به تولید و هزینه درآمد نفت در زیرساخت داخل توسط شرکت های ایرانی و جوانان متخصص ایرانی و پرورش و استفاده از نیروها خلاق و سالم و دلسوز هست که التماس غرب رو بارها بیشتر از این خواهد کرد به در مقابل ایران به زانو درخواهد آورد. کسانی که نسخه سیاسی برای حل مشکلات میپیچند دانسته یا نادانسته به کشور خیانت میکنند.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    ای کاش امثال بهشتی پور دستاوردی علمی داشتند که آن را برای توافق خرج می کردند. این جماعت دستاوردهای علمی جوانان گمنام این سرزمین را در ازای هیچ، هدر می دهند.
  • سید IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۱
    1 0
    یکی از ترفندهای دشمن بر هم زدن محاسبات مسئولین در سود و زیان انجام مذاکرات یا توقف آن هست که بر مسئولین مرعوب و ترسوی دولت قبل و کلاً بدنۀ اصلاح طلبان ایران که قشری به شدت محافظه کار و دنیادوست و عافیت طلب و هراس باور هستند، این ترفند دشمنان ایران به خوبی اثرگذار بوده است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس