کد خبر 1394331
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۴
بیشترین تخریب زلزله در«بافت فرسوده»/ واحدهای نوسازی شده آسیب ندیده‌اند!

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به برخی بافت های فرسوده آسیب دیده در زلزله عنوان کرد: مکان هایی که اصولی ساخته شده بودند در زلزله آسیبی ندیده اند اما مکان هایی که با بلوک ساخته شده فرو ریختند.

به گزارش مشرق، محمد حسن نامی،  رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین جزییات از مناطق زلزله زده هرمزگان، اظهار کرد: از همان دقایق صبح به اتفاق وزیر کشور به منطقه زلزله زده سایه خوش در هرمزگان سفر کردیم و خوشبختانه چون زمین لرزه به صورت هشداری بوده، مردم به بیرون از منازل آمده و زلزله دوم چندان تلفاتی نداشته است اما بیشتر تخریب ها و خسارات مربوط به روستای سایه خوش و دوآب بوده است.

وی افزود: هم اکنون در منطقه زلزله زده، امکانات و غذای گرم و آب دیگرمواد مورد نیاز فراهم شده و درمانگاه به میزان کافی برپا شده است، نیروهای مسلح ما پای کار هستند اما آنچه مهم است فراهم کردن کانکس و اسکان موقت تا زمان ساخت مسکن های زلزله زدگان است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره زمان آغاز ساخت منازل زلزله زدگان هرمزگانی، خاطرشنان کرد: برای ساخت منازل اقداماتی صورت گرفته تا بخشی از مصالح از استان و برخی هم از سایر استانهای کشور وارد شود و هفته آتی ساخت مسکن برای زلزله زدگان را آغاز خواهیم کرد، البته این موضوع نیازمند تخصیص بودجه و انجام کارشناسی های فنی برای اعلام میزان خسارت است که امروز تا نهایتا فردا بررسی می شود.

وی ادامه داد:  تا این لحظه تمامی نیازهای مردم زلزله زده در منطقه بحران برطرف شده، آب منطقه وصل است و مردم دارای برق نیز هستند. غذای گرم و نانوایی های سیار در منطقه حاضر هستند و آشپزخانه های صحرایی به میزان لازم از سوی نیروهای مسلح برپا شده و از این حیث ما دچار مشکل نیستیم.

نامی با اشاره به برخی بافت های فرسوده آسیب دیده در زلزله سایه خوش، عنوان کرد: آن مکان هایی که  اصولی ساخته شده بودند در زلزله آسیبی ندیده اند اما مکان هایی که بلوکی به کاربرده و هیچ سیمانی نداشتند فروریخته بودند، به طوری که دیوارهایی بعضاً در برخی خانه ها ساخته شده که حتی از سیمان هم استفاده نکرده بودند و این دیوارها فروریخته بودند.

وی تأکید کرد: باید به نقاط قوت اشاره کنم،   ما در زلزله بم ۳۴هزار نفر کشته و ۲۸ هزار مصدوم داشته ایم، پس از آن شاهد چندین زلزله بالای ۶ ریشتری بودیم اما چرا آسیب آن چنانی نداشتیم، این نشان از پیشرفت سازندگی ما دارد، باید سرعت سازندگی را بیشتر کنیم. اینها نقاط قوت است، در جمهوری اسلامی ساخت و ساز افزایش یافته است اما برخی جاها به صورت سنتی خانه ها را بالا آورده اند؛ این در حالی است که در کنار همین سایه خوش، خانه‌هایی با سازه های استاندارد وجود دارد.  

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: هم ستاد اجرایی، هم بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای مسکن سازی در مناطق محروم اقدامات خوبی را انجام داده اند و باید به اینها کمک کرد تا بافت های فرسوده و قدیمی را با اصول مقاومت مصالح در برابر زلزله ترمیم و نوسازی شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان استاندارد به خوبی وارد شده و انشالله بتوانیم تست مقاومت مصالح ساختمانی را روزبه روز بشتر کنیم تا بتوانیم سرپناهی مقاوم داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره آخرین برآوردها برای میزان خسارت احتمالی زلزله، ابراز کرد: نمی‌توانیم میزان خسارت واقعی به روستاهای زلزله را تخمین بزنیم، اغلب مناطق نوسازی شده است اما ممکن است بخشی از آن به صورت فرسوده بوده که باید اینها اصلاح شود.

وی درباره میزان جمعیت تحت شعاع کانون زلزله، بیان کرد: جمعیت تحت شعاع این بحران، تقریبا ۴ تا ۵هزار نفر در محدوده و کانون زلزله بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس