بستنی

برخورد جدی و ایجاد هزینه بالا برای قبح‌شکنی برخی از شرکت‌ها در تولید آگهی‌های تبلیغاتی می‌تواند نقش بازدارنده در تکرار این اعمال از سوی دیگران داشته‌باشد.

به گزارش مشرق ، برخورد جدی و ایجاد هزینه بالا برای قبح‌شکنی برخی از شرکت‌ها در تولید آگهی‌های تبلیغاتی می‌تواند نقش بازدارنده در تکرار این اعمال از سوی دیگران داشته‌ باشد.

در پی اعلام جرم ستاد امر به معروف و نهی از منکر علیه یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدکننده محصولات لبنی، در پی انتشار کلیپ‌های تبلیغاتی قبح‌شکنانه از سوی آن شرکت، حجت‌الاسلام سیدعلی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر توضیحاتی را در خصوص ورود جدی این ستاد به مبارزه با قبح‌شکنی در تبلیغات تجاری شرکت‌ها ارائه داد و عنوان کرد درصددیم هزینه این رفتارها را که ممکن است با هدف تبلیغات و برند کردن در افکار عمومی صورت بگیرد، بالا ببریم.


اعلام جرم علیه شرکت دومینو به دلیل پخش کلیپ تبلیغاتی

* پس از انتشار کلیپ تبلیغاتی این شرکت برای تبلیغ بستنی که در آن از یک خانم استفاده شده‌است، تماس‌های متعدد مردمی با ستاد امر به معروف و نهی از منکر شد و مردم خواستار برخورد با این آگهی شدند. این تماس‌ها از کانال‌های مختلف با ستاد ادامه داشت و در خواست‌ها برای برخورد شدید با آن شرکت بود.

* ما ابتدا از مدیران آن شرکت دعوت کردیم که به ستاد بیایند. نیت ما تذکر لسانی بود و در جلسه‌ای که با حضور رئیس شرکت لبنی برگزار شد، نسبت به استفاده ابزاری زنان و توجه به جنبه‌های جنسی در آگهی به آن‌ها تذکر داده‌شد. در همین جلسه که ویدئوی آن ضبط شده‌ است، مدیر شرکت و مسئول تبلیغات آن از اقدام انجام شده ابراز ندامت کردند و قول همکاری دادند. رئیس این شرکت لبنی در همان جلسه گفت که سالانه نزدیک به ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه تبلیغات دارند و ما از آن‌ها خواستیم که در تبلیغات خود به زندگی اسلامی و ایرانی و حتی بحث‌های جمعیتی توجه کنند. این جلسه حدود شش یا هفت ماه پیش بود.

* به رغم قول مدیر شرکت، متوجه شدیم که نه‌ تنها آن کلیپ حذف نشده‌ است، بلکه کلیپ دومی هم تولید و منتشر شده‌ است. این اقدام که دهن‌کجی به حساب می‌آمد و جایی برای توجیه نداشت. به همین دلیل ما به صورت رسمی از دادستان خواستیم که پرونده قضایی تشکیل شود. وقتی رئیس شرکت قول داده و عمل نکرده و حتی پررنگ‌تر به کار خود ادامه داده باید جلوی آن‌ها ایستاد تا بدانند با قبح‌شکنی برخورد خواهد شد.

* ما به بخش حقوقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفته‌ایم که همه اقدامات حقوقی لازم را دنبال کند و حتی اگر لازم باشد به ریاست محترم قوه قضائیه نامه زده شود تا کار به نتیجه برسد. این‌گونه آگهی‌های تبلیغاتی، در واقع تضییع حقوق بانوان و پایین نشان دادن ظرفیت‌های زنان در حد استفاده تبلیغاتی برای مقاصد تجاری است. اگر چه برخی‌ها عامدانه و برای برندسازی به دنبال این کار می‌روند و تلاش می‌کنند تا دیده شدن یک برند، بتوانند آن را با قیمت بالاتر بفروشند.

* الان در فضای تبلیغاتی فضایی ایجاد شده که اگر به یک شرکت بگوییم چرا چنین تبلیغی را ساختی، می‌گویند، چون قبل از ما فلانی ساخته‌بود. اعلام جرم علیه آن شرکت جنبه بازدارنده دارد، مانند کاری که دادستانی می‌کند و اسامی برخی از مجرمان را منتشر می‌کند تا دیگران بدانند قانون‌شکنی تبعات خود را دارد.

* دادستانی در زمینه جرائم می‌تواند متناسب با جرم، حکمی در نظر بگیرد که برای آن شرکت تکرار جرم را سخت و هزینه‌دار بکند، مثلاً می‌توان یک سال ممنوعیت تبلیغات را برای آن‌ها در نظر گرفت تا دیگر چنین قبح‌شکنی انجام ندهند.

* باید به عده و عده ستاد امر به معروف و نهی از منکر نگاه کرد. انتظاراتی که امروز از ستاد می‌رود، وظایف قانونی دیگر دستگاه‌هاست، ما تلاش خود را در زمینه فرهنگ‌سازی انجام می‌دهیم. برای نمونه جلساتی با مدیران مترو تهران داشتیم و از آن‌ها خواستیم در تبلیغات محیطی به جای پخش آگهی شامپو، پفک و چیپس، جملات زیبا در فضاهای موجود در مترو استفاده کنند. اعلام آمادگی هم کردیم که بانکی از احادیث زیبا و کوتاه را در اختیارشان قرار دهیم، آن‌ها هم استقبال کرده‌اند. در خصوص تاکسیرانی هم اکنون شاید نزدیک به ۶۰۰ هزار تاکسی در تهران باشد، اگر پشت هر کدام یک جمله زیبا نوشته شود، مردم ناخودآگاه در طول روز با مطالعه آن‌ها انگار یک کتاب خوانده‌اند! ما حتی طرح داده‌ایم که در سایه بان تاکسی‌ها هم از این جملات استفاده شود؛ یعنی سایه‌بان‌هایی زیبا طراحی و در اختیار تاکسی‌ها قرار داده شود.

منبع:جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محسن IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    3 0
    ظعیف عمل می کنند قول داد یعنی چی ؟ این دیگه چه جور برخوردیه ؟ تبلیغ بسیار دور از شان جامعه است
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۳
    1 1
    اگه برخوردها با آگاهی و مطالعه و مداوم و با برنامه باشد خیلی هم خوبه، از برنامه کودکهای مخرب صدا و سیما هم غافل نشید، نفوذ فرهنکی ۱۰۰ برابر عمیق تر و پیچیده تر از اونیه که فکرش رو بکنید!!!
  • ماریا IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    ممنون که انشاالله که ادامه دار باشه و به جد برخورد قانونی شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس