فلاحت‌پیشه از دواطلبی دوره یازدهم انتخابات مجلس انصراف داد+ دلایل انصراف

در حالی که مذاکرات قطر با کارشکنی آمریکا در زمینه لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین معتبر نافرجام ماند، یک نماینده سابق مجلس و حامی دو آتشه برجام ادعا کرد روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات دوحه شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت:حشمت‌الله فلاحت‌پیشه به روزنامه شرق گفت: در یک نگاه کلان ما در نظام بین‌الملل با دو دسته کشور طرف هستیم؛ کشورهایی که با شعار استقلال سیاسی و دیپلماتیک در راستای منافع خود گام برمی‌دارند و دسته دوم کشورهایی هستند که در مناسبات جهانی همواره نقش کشورهای همسو را بازی می‌کنند. در این راستا من بارها در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده‌ام جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر باید گلیم برجام را از جنگ اوکراین بیرون بکشد تا آن زمان شاهد حصول توافق باشیم؛ اما نشست دوروزه دوحه نشان داد که کماکان گلیم مذاکرات هسته‌ای ایران در آب گل‌آلود جنگ اوکراین غوطه‌ور است؛ بنابراین اگرچه در قطر میز مذاکرات خلوت شد اما باز هم خط منافع ملی روسیه در دوحه هم مانع از به‌نتیجه‌رسیدن توافقات شد. پس باید این‌گونه نتیجه گرفت که در نشست دوحه آنچه محلی از اعراب نداشت، منافع ملی جمهوری اسلامی ایران بود.

از این بابت که متأسفانه کماکان منافع جمهوری اسلامی ایران قربانی منافع روسیه به‌خصوص بعد از جنگ اوکراین شده است؛ آن‌هم در شرایطی که اکنون تمام کشورها به‌خصوص همسایگان ما در سایه جنگ اوکراین سعی می‌کنند بیشترین تلاش را برای تحقق منافع خود داشته باشند اما متأسفانه این جنگ به یک کاتالیزوری برای قربانی‌شدن منافع ایران پیش‌پای منافع روسیه بدل شده است. ازاین‌رو به‌صراحت می‌گویم که آنچه تیم مذاکرات هسته‌ای ایران در دوحه انجام داد، گفت‌وگو و چانه‌زنی نبود بلکه یک وقت‌گذرانی دیپلماتیک بود.

وی می‌افزاید: من همواره گفته‌ام که ایران با تحدید مذاکرات هسته‌ای می‌تواند مسیری را در پیش بگیرد که هرچه سریع‌تر به توافق برسد اما متأسفانه رفتار ایران در این سال‌ها به نحوی باعث شد که مذاکرات هسته‌ای به منافع دیگر بازیگران بی‌ربط گره بخورد و این مسئله سبب شد که پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران به مسائل غیربرجامی مانند توان موشکی و دفاعی، نفوذ منطقه‌ای، حقوق بشر و سایر مسائل گره بخورد. به موازات آن کشورهای دیگری، حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس هم این جسارت را پیدا کردند که به مذاکرات هسته‌ای اضافه شوند و این نتیجه مستقیم رفتارهای ایران است. درصورتی‌که مذاکرات هسته‌ای تنها دو طرف اصلی، یعنی ایران و ایالات متحده آمریکا و یک طرف ناظر یعنی شورای امنیت سازمان ملل دارد؛ بنابراین تمام بازیگرانی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به پرونده فعالیت هسته‌ای و مذاکرات اضافه شدند، به دلیل ندانم‌کاری و دیپلماسی تهران بوده است. 

اظهارات این نماینده سابق مجلس در حالی است که حتی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان سفر به تهران تصریح کرد روسیه مخالف توافق ایران و آمریکا در قطر نیست. اما از این موضع بورل هم که بگذریم، باید از آقای فلاحت‌پیشه پرسید، این روسیه است که برجام را نقض کرده، از آن خارج شده و شمار تحریم‌ها را به ۱۷۰۰ مورد رسانده یا دولت آمریکا؟ روسیه است که باید تعهد بدهد عهدشکنی برجامی را تکرار نمی‌کند یا آمریکا؟ روسیه باید در این زمینه تضمین بدهد یا آمریکا؟

اگر آمریکا می‌گوید تحریم‌های اصلی را لغو نمی‌کند - و آن را به عنوان تهدید همیشگی- بالای سه توافق کذایی نگه می‌دارد و حاضر هم نیست تضمین معتبری ارائه دهد، چرا آقای فلاحت‌پیشه به جای اعتراض به خیانت آمریکا و اذعان به این که آمریکا دنبال توافق متوازن - و مفید به حال ایران نیست- روسیه را متهم می‌کند؟ هدف او از این خوش‌خدمتی برای آمریکایی‌ها چیست؟ مأموریتی دارد یا آمریکایی‌ها از او آتویی دارند که مجبور است با این ادبیات مغشوش، آنها را تبرئه کند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    4 1
    نوچه غربی هاست
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 1
    برجامی که شماجون دادین،کی زیرش گرفت،دچارمرگ مغزیش کردکه احتیاج به احیاداشته باشه؟من موندم تومیزان پررویی این جماعت.ی جوری سنگ احیای برجام روبه سینه میکوبن انگارنه انگاربرجام دردولت خودشون میت شد.
  • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 1
    این آدم شاید هر دو ضعف یاد شده را دارد خدا شفاش بده.
  • فراهانی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    اگر همکاری ایران با روسیه وچین نبود ، ما شاهد صدور صدها قطعنامه محکومیت ایران توسط شورای امنیت سازمان ملل شده بودیم
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 1
    غربگداهای بدبخت
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    ما باید بدانیم که دولت امریکا نمی تواند تضمین بدهد و اگر تضمینی هم بدهد به ان عمل نمی کند. حالا با این وضع توافق بکنیم یا خیر ؟ ما باید در صورت عدم اجرای تعهدات به امریکا سریعا اقدامات خود را متوقف کنیم و یکروز هم تاخیر نیاندازیم و مثل دولت قبل یکسال التماس نکنیم
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 3
    همیشه افزایش سرعت موجب کاهش دقت میشه. اصرار اصلاح طلبان برای توافق "سریع" برای کاهش دقت تیم مذاکره کننده هست تا به آمریکا امتیاز بدن. خائن تر از این جماعت به ایران و ایرانی وجود نداره!
  • US ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 4
    همش کارهای شما لنگه بعد دم از اقتدار و عدم وابستگی میزنید
  • سروش IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 1
    اول اینکه آمریکایی ها از نوکران خود قطعا آتو دارند دوم و اصلی ترین اینکه ایشان همچون اصنافشان( اصلاحاتچی ها) ساده لوح و آبگرمکن غربیها هستند این فرد( حیف کلمه آقا) نمی داند که آمریکا از شلوغ کردن میز مذاکره با ایران و این اتاق و اون اتاق کردن( وین و دوحه) هدفش اینه که ذهن و تمرکز مذاکره کنند ارشد ایرانی را به هم بریزه و از اخباری که در داخل مبنی بر تغییر تیم مذاکره کننده شنیده می شود هم همین است که تمرکز تیم مذاکره کننده رو با بیانات ناصحیح این فرد و افراد دیگرمزدور و روزنامه های همسو با غرب مثل جمهوری اسلامی تمرکز تیم مذاکره کنند را بر هم بزنند وگرنه چه معنی داره آدم فرش زیر پای خودش و سرزمین خودش رو بفروشه مگر مرض داشته باشه و ازش آتو داشته باشند و ذاتا ناپاک و خائن باشه.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    1 0
    آقا برین حسابهای اینها و فک و فامیللاشونو کنترل کنین، حتمأ رد پول‌های سیا و موساد و اینا رو توش پیدا میکنین!!!!
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    3 1
    دیگه اظهر من الشمس هست که روسیه نمی خواد برجام به نتیحه برسه اینقدر ماستمالی نکنید
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 1
      آقایان غربگدا و عسلاهاطچی، پشت گوشتونو دیدین برجام با استاندارد ظریف الممالکی رو دیدین!!! پای روسیه و چین و ساحل عاج و اینارم بکشین وسط فایده ای نداره!! پورسانت بوئینگ و پژو و توتال و.... پَر!!!! خخخخخخخ
    • فرزاد IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
      0 0
      فقط یک سئوال کی برجام را پاره کرد؟ ان کشوری که ان ور اقیانوس است و پایتختش واشنگتن است اسمش روسیه نیست باور کن.
  • فرهاد IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    غربگراها در عشق آمریکای جنایتکار کر و کور شدن
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    این انسان اخیرا کلمات عقده وار زیاد میزند حالا دلیل بیرون بودن از دایره قدرت است یا رفاقت با بعضی ها یا دلایل دیگر خدا میداند کسیکه در گذشته تحلیل های بدی نمیکرد ولی الان تحلیل ها آبکی و خنده دار میکند کانه قوه عاقله در میان نیست چون سبقه ایشان مثل حجاریان و دار و دسته اش نبوده ولی سخنان این چند وقتش خیلی کودکانه است
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس