کد خبر 1395452
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷
اختر: استقلال برای تکرار قهرمانی نیاز به ستاره دارد/ چرا ساپینتو تیم را رها کرد و رفت؟

استقلالی‌ها فصل جدید را در حالی آغاز می‌کنند که عمده هواداران این تیم از نقل و انتقالات این باشگاه و عملکرد مدیران آن راضی نیستند

به گزارش مشرق، استقلالی‌ها فصل جدید را درحالی از فردا به‌صورت رسمی آغاز می‌کنند که هنوز ترکیب بازیکنان این تیم کامل نشده و این درحالی است که عمده هواداران این تیم از نقل‌وانتقالات این باشگاه و عملکرد مدیران آن راضی نیستند و اعتقاد دارند آبی‌ها می‌توانستند تا این جای کار عملکرد به‌مراتب بهتری را از خود به‌جای بگذارند.

استقلال که بعد از ۹سال عنوان قهرمانی فصل گذشته را به دست آورد تا این جای کار فقط دو بازیکن خود را به‌صورت رسمی از دست داده ،هرچند امکان دارد طی روزهای آینده هم دو، سه استقلالی دیگر از این جمع جدا شوند اما با این تفاسیر مدیران استقلال اعتقاد دارند شاکله اصلی تیم قهرمان حفظ‌ شده و اگر هم بازیکن یا بازیکنانی از جمع بازیکنان تیم جدا شده‌اند، نفرات بهتری نسبت به قبلی‌ها جایگزین شده‌اند.

ازسوی دیگر خریدهای پرسپولیسی‌ها که باعث شده این تیم به تیمی کهکشانی برای فصل جدید تعبیر شود، تقویت سایر تیم‌ها و حضور مربیان مطرحی مانند بردیف و مورایس در دو تیم مدعی دیگر باعث شده از همین حالا زنگ خطر برای استقلالی‌ها به صدا دربیاید که اگر بخواهند همین‌طور دست روی دست گذاشته و روند یارگیری و تقویت تیم خود را به تاخیر بیندازند، مطمئنا فصل سخت و عجیبی در انتظار آنها خواهد بود و به‌نظر می‌رسد برای این باشگاه از این جهت که آنها هیچ‌گاه هرگز نتوانسته‌اند بعد از سال‌های قهرمانی آن را تکرار کرده و از مقام خود دفاع کنند، این‌بار هم تاریخ تکرار خواهد شد.

با همه این تفاسیر اما از باشگاه استقلال خبر می‌رسد وضع به همین منوال باقی‌نمانده و طی روزهای آینده اخبار خوشایندی در زمینه نقل‌وانتقالات به گوش هواداران این تیم خواهد رسید و چند بازیکن که به آنها ستاره اطلاق می‌شود، سرانجام آبی‌پوش خواهند شد.

البته برخی هواداران این تیم نیز تا همین جای کار هم اعتقاد دارند خرید منطقی و هوشمندانه‌ای که براساس نیاز فنی و تاکتیکی انجام شود به‌مراتب از خرید ستاره‌هایی که چه‌بسا در پست آنها نیازی به حضور بازیکن جدید نباشد عاقلانه‌تر، منطقی و در اولویت است و حتی در همین راستا نیز چنین مثالی در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود مبنی‌بر اینکه با وجود بازیکنانی مانند سلمانی و جلالی در جناح چپ یا مهدی‌پور و زبیر در وسط زمین یا حتی حضور حردانی و احتمالا غفوری در راست زمین، استقلال در چنین مناطقی نیازی به بازیکن جدید ندارد و اگر ترکیب خط‌دفاعی این تیم هم متحول نشود، استقلال برای تقویت تیم خود در فصل جدید فقط در فاز هجومی به یک هافبک خلاق و یک مهاجم تمام‌کننده نیاز دارد.

بیشتر بخوانید:

سود استقلال از انتقال خبرساز دو برابر شد

البته برخی تیم‌ها و مربیان در سال‌های اخیر در نقل‌وانتقالات سیاستی را در پیش گرفته‌اند مبنی‌بر اینکه با وجود دارا بودن ستاره‌ها در تیم خود در برخی پست‌ها، بازهم در همان پست ستاره و بازیکنان مطرح دیگر تیم‌ها را خریداری می‌کنند تا این بازیکنان به تیم دیگری نروند و به این شکل از تقویت حریفان خودداری شود؛ سیاستی که بعید است حداقل در پیش‌فصل جاری در دستورکار مدیران باتجربه و کادرفنی ناشناخته امسال استقلال باشد.

با همه این تفاسیر این سوال پیش می‌آید که عملکرد مدیران استقلال در پیش‌فصل بیست‌ودوم لیگ برتر در بازار نقل‌وانتقالات از سر منطق دنبال شده یا بیشتر هیجانی و احساسی بوده است. در وهله بعدی نیز این پرسش به وجود می‌آید که اصولا در باشگاه‌های بزرگی مانند استقلال و پرسپولیس، ستاره‌ها ضامن موفقیت هستند و می‌توانند باعث قهرمانی شوند یا خریدهای منطقی که برای تقویت نقاط‌ضعف انجام می‌شود می‌تواند مثمرثمرتر و منطقی‌تر باشد. بر این اساس در گزارشی ابتدا خرید ستاره‌ها و آنهایی را که با کلی سروصدا در سال‌های اخیر به استقلال پیوستند مرور می‌کنیم و با بررسی سرنوشت این نفرات می‌توانیم بهتر به این نتیجه برسیم که آیا ستاره‌ها تحت هر شرایطی چاره‌ساز هستند و می‌توانند قهرمانی را تضمین کنند یا خیر؛ با این توضیح که این باشگاه پرطرفدار تا این جای کار فقط سجاد شهباززاده را به‌عنوان بازیکن اسم و رسم‌دار خریداری کرده و سایر نفرات جذب‌شده از دیدگاه هواداران استقلال حداقل روی کاغذ چنگی به دل نمی‌زنند.

 امین قاسمی‌نژاد

استقلالی‌ها فصل گذشته درحالی پیش‌فصل را با جذب بازیکنان زیاد و تغییر و تحولاتی عمده آغاز کردند که بدون‌شک بمب نقل‌وانتقالات در این باشگاه منفجر شد و درحالی‌که امین قاسمی‌نژاد در یک‌قدمی پیوستن به پرسپولیس بود، سرانجام با حضور در باشگاه استقلال قرارداد خود را با آبی‌پوشان به امضا رساند تا به‌قول مدیران و مربیان استقلال، این تیم دربی نقل‌وانتقالات را برده باشد. البته رضا اسدی هم به‌عنوان یک چهره شاخص دیگر مدنظر هر دو تیم سرخابی قرار داشت که درنهایت پرسپولیسی شد. با این حال قاسمی‌نژاد که به هزار امید و آرزو به استقلال پیوسته بود حتی نیم‌فصل هم در جمع آبی‌ها دوام نیاورد و با وجود آنکه مجیدی کمتر به او اعتماد کرده بود درنهایت در نیم‌فصل رقابت‌ها از استقلال جدا و راهی سیرجان شد. قاسمی‌نژاد در هر سه جام آسیایی، لیگ و حذفی سرجمع ۴۰۰دقیقه هم برای این تیم بازی نکرد و با یک‌گل و یک پاس‌گل به کار خود پایان داد. البته این بازیکن قرضی از جمع آبی‌پوشان جدا شده و این احتمال وجود دارد که بمب نقل‌وانتقالات در فصل گذشته یک‌بار دیگر به جمع آبی‌ها برگردد و چه‌بسا امسال بدون فشارهای جانبی از سمت هواداران و از جهت نداشتن عنوان ستاره و بازیکن شاخص و... بتواند خود واقعی‌اش را نشان دهد. البته در همین فصل بازیکنی مانند صالح حردانی یا سیلوای برزیلی که در نیم‌فصل به‌عنوان بازیکنانی مطرح به استقلال پیوسته بودند در قهرمانی این تیم نقشی اساسی را ایفا کردند تا این موضوع حاکی از آن باشد که ستاره در باشگاه استقلال مانند چاقوی دولبه است.

این درحالی است که برای فصل گذشته بازیکنانی که تا پیش از این کمتر در فوتبال ایران اسم و رسمی داشتند مانند ابوالفضل جلالی، علیرضا رضایی، امیرحسین حسین‌زاده و چند چهره گمنام دیگر به جمع شاگردان فرهاد مجیدی اضافه شدند و بعدا به ارکان موفقیت و قهرمانی این تیم تبدیل شدند. در این بین و در روی دیگر سکه، بازیکنان شاخصی مانند آمانوف یا آقاسی هم نتوانستند در جمع استقلالی‌ها به‌عنوان بازیکن مطرح خودی نشان دهند.

مظاهری

در فصل قبل‌تر (فصل بیستم) تیمی آماده و از قبل بسته‌شده درحالی تحویل محمود فکری شد که بدون‌شک یکی از ستاره‌های آن رشید مظاهری، دروازه‌بان ملی‌پوش تراکتور بود. این بازیکن اتفاقا در نخستین روزهای حضور در جمع آبی‌ها عملکرد بسیار خوبی را از خود به ثبت رساند تا جایی که استقلال با کلین‌شیت‌های رشید به صدر جدول هم رسید اما در ادامه با اختلافاتی که بین مظاهری با سرمربیان استقلال ازجمله فکری و مجیدی عیان شد، این بازیکن در همان فصل نخست حضور در این تیم و در روزهای واپسین رو به نزول رفته و ضمن از دست دادن جایگاه خود در ترکیب اصلی، مقدمات خروج استقلال از جمع مدعیان را هم فراهم کرد.

این درحالی است که آرمان رمضانی که به‌عنوان یک نیمکت‌نشین در نیم‌فصل دوم از پرسپولیس به استقلال رسیده بود، عملکرد مطلوبی را در ادامه با پیراهن استقلال از خود به نمایش گذاشت.

 بلبلی و رفقا

در فصل نوزدهم درحالی که سرمربی ایتالیایی هدایت استقلال را برعهده داشت چند بازیکن جوان اما مطرح درحالی به این تیم پیوستند که درنهایت هیچ‌کدام از آنها سرنوشت خوبی را در این تیم پیدا نکردند. در این بین محمد بلبلی که به‌عنوان یکی از پدیده‌های لیگ راهی استقلال شده بود در ابتدای راه با محرومیتی چندماهه مواجه شد و در ادامه هم فرصتی برای اثبات خودش در این تیم پیدا نکرد. علی دشتی به‌همراه میلاد باقری و سیاوش یزدانی دیگر بازیکنانی بودند که با امیدواری‌های زیادی به جمع آبی‌ها پیوستند اما به‌جز یزدانی که بعدا در این تیم ماندگار شد، سایرین فصل موفقی را سپری نکردند.

 مرتضی‌ها و...

در فصل هجدهم شمار ستارگانی که به جمع آبی‌ها در زمان شفر به استقلال پیوستند اما ناکام ماندند فراوان بود؛ از مرتضی تبریزی تا مرتضی آقاخان. در این فصل البته برخی بازیکنان بدون مشورت و اطلاع‌رسانی با سرمربی وقت استقلال خریداری شدند اما بازیکنان مطرحی مانند فرشاد محمدی‌مهر، روح‌الله باقری و میثم تیموری به‌همراه آقاخان که به‌دلیل مصدومیت هرگز فرصت همراهی آبی‌ها را پیدا نکرد و مرتضی تبریزی که به‌عنوان یک گلزن قهار در فصل نخست حضورش فقط پنج‌گل به ثمر رساند از دسته بازیکنانی بودند که به‌عنوان ستاره به استقلال آمدند اما هرگز به کامیابی نرسیدند.

بیشتر بخوانید:

واکنش نائوچیکو به پیشنهاد استقلال برای کارلوس

 بیت‌سعید، جباری و شهباززاده

در فصل هفدهم و درحالی که منصوریان در استقلال ابقا شده بود؛ بعد از آبروریزی بزرگ مقابل العین در آسیا این تیم با جمعی از ستارگانی که دو تن از آنها به تیم سابق خود بازگشته بودند کار را استارت زد، اما سرنوشت این تیم در فصل فوق مانند ستاره‌هایی بودند که با امید زیادی به تیم منصوریان پیوسته و درنهایت با ناکامی به کار خود پایان دادند. مجتبی جباری ۳۴ساله فقط در چهار دیدار فرصت همراهی استقلال را پیدا کرد و سپس در پایان همین فصل از فوتبال خداحافظی کرد. حسن بیت‌سعید با ۱۰بازی بدون گل و پاس‌گل در نیم‌فصل به کار خود پایان داد و درنهایت هم در فصل ۱۳۹۷-۱۳۹۶ سجاد شهباززاده در بازگشت دوباره نتوانست زیرنظر علی منصوریان مثل سابق، ستاره این تیم شود و به‌خاطر عملکرد ضعیف از استقلال جدا شد.

 بختیار، افشین و تا حدودی کنعانی

در فصل شانزدهم رقابت‌ها درحالی که با جدایی پرویز مظلومی، منصوریان به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب شده بود، با هزار امید و آرزو بازیکنانی مانند بختیار رحمانی که در آن زمان هواداران به او لقب BR۷ را داده بودند به‌همراه آرش افشین استقلالی شدند اما هر دو بازیکن نیم‌فصل هم در استقلال دوام نیاوردند. ازسوی دیگر محمدحسین کنعانی‌زادگان که آن روزها هنوز مثل امروز اسم و رسمی پیدا نکرده بود در روزهای نخست حضورش در جمع آبی‌ها با مصدومیت شدید مواجه شد و با کمترین بازی ممکن به کار خود پایان داد تا در این فصل هم داشتن ستاره تضمینی برای موفقیت استقلال نباشد.

 سایرین در فصل‌های گذشته

در فصول قبل‌تر هم پروپیچ و مهدی مومنی در فصل پانزدهم، محسن فروزان و کرار جاسم در فصل چهاردهم، علیرضا نیکبخت‌واحدی در فصل سیزدهم در همین دهه اخیر تا احمد مومن‌زاده و رضا عنایتی در فصل اول حضور خود در سال‌های دور ازجمله بازیکنانی بودند که هرکدام به‌عنوان یک ستاره به استقلال پیوستند اما هرگز نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • آزادی IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    میشه بفرمایید اسم و رسم امروز کنعانی بخاطر چیه؟
  • رضا IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
    0 0
    سال گذشته هم استقلال ستاره های مطرحی نداشت اما به همت مربیان خوب و تلاش بازیکنان جوان قهرمان شد.انشاالله امسال هم قهرمان خواهد شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس