کد خبر 1396613
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
فروش سهام عدالت چه زمانی آزاد می‌شود

پیمان حدادی مشاور رئیس سازمان بورس درباره سود شرکت‌های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت گفت: قرار است تا شهریور امسال سود شرکت‌های غیربورسی برای سهامداران عدالت واریز شود.

یکی از اهداف واگذاری سهام عدالت در نیمه دهه 80، به ایجاد عدالت در اقشار مختلف مردم باز می گردد. اما در این سال ها سهامداران عدالت نتوانسته اند از این دارایی خود استفاده کرده و در سال 99 با بی تدبیری دولت دوازدهم ارزش این سهام به نصف کاهش یافت.

هدف سیاست ‌گذار در سال ٨۵ که تصمیم به ارائه سهام عدالت گرفت، ارائه سود و منفعت به مردم بود. سهام عدالت جزو سهام ارزنده بازار است و مردم هر ساله می ‌توانند از محل سود آن منتفع شوند.

در جلسه شورای عالی بورس، درباره نحوه مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر بورسی و غیر بورسی سهام عدالت تصمیماتی اتخاذ شد تا فرایند افزایش سرمایه این شرکت‌ها تسهیل و تعیین تکلیف شود.

* سود شرکت های غیر بورسی سهام عدالت چقدر است؟

اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سهام عدالت، با اشاره به اینکه در 16 سال گذشته فصل ششم قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 اجرا نشده، گفت: باید سهام عدالت در قالب شرکت‌های تعاونی شهرستانی اداره شود. از جمله افرادی که تحت پوشش کمیته امداد هستند، زمینه مشارکت آنها در اداره سهام عدالت فراهم شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سهام عدالت ادامه داد: سود شرکت‌های غیربورسی برای سال 98 به میزان 800 میلیارد تومان و برای سال 99 به میزان 2800 میلیارد تومان بوده است، البته این ارقامی است که سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده، بعد از این مرحله برخی شرکت‌ها غیربورسی سهام عدالت افزایش سرمایه داده‌اند، بنابراین میزان سود شرکت‌ها باید تعیین تکلیف شود.

* مدیریت و مالکیت سهام عدالت به خود مردم واگذار شود

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه طبق تکلیف قانون بودجه امسال، قرار است سهام عدالت به 4 میلیون نفر از بازماندگان دو دهک کمیته امداد امام خمینی (ره)‌ و سازمان بهزیستی اختصاص پیدا کند، تصریح کرد: محاسبات برای شناسایی افراد جامانده سهام عدالت انجام شده و قرار است طبق تکلیف قانون بودجه تا پایان تابستان امسال، سهام عدالت به جاماندگان اختصاص پیدا کند در مرحله بعدی هم باید کارگران فصلی، بازنشستگان، شناسایی شده و کسانی که از سهام عدالت جا مانده‌اند، به آنها اختصاص یابد.

وی ادامه داد:‌ نگاه ما به سهام عدالت این است که باید مدیریت و مالکیت به خود مردم واگذار شود و مردم حق رأی داشته باشند، اما اینکه سهام بدهیم و اجازه پرداخت سود سهام یا انتقال سهام و یا مدیریت آن در اختیار مردم نباشد، به ویژه در روش مستقیم این قابل پذیرش نیست و هنوز تکلیف بخش شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت مشخص نیست.

* سود شرکت های غیربورسی شهریور واریز می شود

پیمان حدادی مشاور رئیس سازمان بورس درباره سود شرکت‌های غیربورسی حاضر در پرتفوی سهام عدالت گفت: قرار است تا شهریور امسال سود شرکت‌های غیربورسی برای سهامداران عدالت واریز شود، منتهی به شرطی که سهامداران عدالت در سامانه سجام ثبت‌نام کرده و شماره حساب خود را اعلام کرده باشند.

* سهام عدالت چقدر می‌ارزد؟

سبد سهام عدالت از تعدادی سهام ارزنده و نمادهای بزرگ بازار سرمایه تشکیل شده است که در هفته‌های گذشته با نوسان در میزان ارزش همراه بوده است. این سهام در بهمن ماه با کاهش ارزش مواجه شد و در اسفندماه نیز روند نوسانی داشت.

ارزش این سهام در هفته اول فروردین ماه برخلاف رشد شاخص‌های عملکردی بازار سرمایه، با کاهش ارزش مواجه شد، اما در هفته دوم فروردین ماه و با رشد شاخص کل، ارزش سهام عدالت نیز رشد قابل قبولی داشته است. البته ارزش این سهام در هفته سوم فروردین ماه با افت مواجه شد. ارزش این سهام در هفته چهارم فروردین ماه با رشد 4 درصدی که داشت افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

سهام عدالت در تمام هفته‌های اردیبهشت ماه با افزایش ارزش روبرو شد. ارزش سهام عدالت در هفته اول اردیبهشت ماه با رشد 0.85 درصدی مواجه شده است. ارزش این سهام در هفته دوم اردیبهشت ماه کاهش 0.42 درصدی یافت. ارزش این سبد دارایی در هفته سوم اردیبهشت ماه رشد 0.68 درصدی را تجربه کرد. ارزش سهام عدالت در هفته پایانی اردیبهشت ماه با رشد 1.7 درصدی روبرو شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته ابتدایی خردادماه با کاهش 1.29 درصدی روبرو شد. این روند نزولی در هفته دوم خرداد نیز ادامه پیدا کرد و ارزش سهام عدالت در هفته گذشته با کاهش 2.13 درصدی مواجه شد.

ارزش برگه های سهام عدالت در هفته سوم خردادماه باز هم با کاهش 1.55 درصدی روبرو شد که این مساله به دلیل افت در شاخص‌های عملکردی بورس رخ داده است. سبد سهام عدالت در هفته چهارم خردادماه با رشد 2 درصدی مواجه شد. ارزش این سهام در هفته پایانی خردادماه نیز با افت 2.15 درصدی داشت.

واریز سود شرکت‌های غیربورسی در شهریور

البته سبد سهام عدالت به دلیل تشکیل شدن از سهام شرکت های بزرگ، بسیار متاثر از شاخص کل بورس است. سهام عدالت در هفته ابتدایی تیرماه با افت 2.86 درصد مواجه شده است. این سهام هفته گذشته را با کاهش 1.39 درصدی در ارزش پشت سر گذاشته است. این مساله در حالی رخ داده است که شاخص کل بورس با کاهش 0.7 درصدی و شاخص کل هم‌وزن بورس نیز کاهش 0.7 درصدی داشته‌اند.

برگه‌های سهام عدالت در قیمت‌های اسمی 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی در هفته دوم تیرماه به ترتیب با کاهش  99 هزار تومانی، 119 هزار تومانی، 129 هزار تومانی و 243 هزار تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند، نمادهای حاضر در سبد سهام عدالت از ارزنده‌ترین سهم‌های بازار سرمایه هستند. با این حال، ارزش برگه‌های سهام عدالت در برگه‌های مختلف به ترتیب برابر است با 7 میلیون و 73 هزار تومان، 8 میلیون و 509 هزار تومان، 9 میلیون و 200 هزار تومان و 17 میلیون و 294 هزار تومان.

واریز سود شرکت‌های غیربورسی در شهریور

ارزش فعلی سهام عدالت نسبت به دوران اوج بازار در مرداد سال 99 با افت 55 درصدی مواجه شده است. از مهمترین دلایل ریزش قیمت سهام عدالت، ‌ضعف مدیریت در شرکتهای سرمایه‌گذاری و عدم برگزاری مجامع این شرکتها و نیز نبود بازارگردان حرفه ‌ای برای این شرکتها به شمار می‌رود

واریز سود شرکت‌های غیربورسی در شهریور

بنابراین گزارش، ارزش سهام عدالت نسبت به اول مرداد سال گذشته برای سه نوع سهام عدالت، به ترتیب با کاهش قیمت 8 میلیون و 506 هزار تومانی، 10 میلیون و 232 هزار تومانی، 11 میلیون و 64 هزار تومانی و 20 میلیون و 797 هزار تومانی روبرو شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس