کد خبر 1396869
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰
فراگیری فضای مجازی و نیاز ورزشکاران به مشاور

فراگیر شدن فضای مجازی در عصر ارتباطات منجر به این شده که هرکس برای خودش یک رسانه شخصی داشته باشد که لازمه این موضوع دانستن سواد رسانه ایست.

به گزارش مشرق، نسل کنونی بشر در عصری زندگی می‌کند که به دلیل اهمیت حضور رسانه در آن به عصر ارتباطات یا عصر رسانه نامگذاری شده است. ارتباطات در عصر کنونی به قدری فراگیر شده که جهان را به اندازه یک دهکده کوچک کرده و برای همین لقب دهکده جهانی را به کره زمین و اهالی آن داده‌اند.

در یک دهه اخیر شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها به دیگر ابزارهای ارتباطی اضافه شده و بلافاصله در جهان فراگیر شد و این فراگیری به اندازه‌ای هست که امروز انسان‌ها با فضای مجازی خود شناخته شده و شخصیت آنها با شبکه‌های اجتماعی شان تکامل می‌یابد.

به واسطه ظهور و وجود شبکه‌های اجتماعی، هر انسانی در هر کجای کره زمین می‌تواند صاحب یک تا چند رسانه شخصی شده و پیام خود را در جای جای دنیا به مخاطبانش ارسال نماید. کاری که تا یک دهه پیش تنها در انحصار رسانه‌های رسمی قرار داشت.

هر انسانی تنها با داشتن یک گوشی هوشمند و اینترنت خود را به شبکه‌های اجتماعی مسلح کرده و سردبیر رسانه خود می‌شود و به اندازه ظرفیت خودش صاحب دنبال کننده و مخاطب خواهد داشت. شبکه‌های اجتماعی خیلی‌ها را صاحب شغل و خیلی‌ها را صاحب رسانه انحصاری کرده‌اند.

تا پیش از شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی، شخصیت‌های معروف در هر صنفی ناچار بودند از طریق رسانه‌های جمعی با مخاطبان خود ارتباط بگیرند و امروز شبکه‌های اجتماعی این انحصار را شکسته‌اند و امکان ارتباط مستقیم را برای اعضای خود با مخاطبان شان ایجاد کرده‌اند.

بسیاری از چهره‌های معروف از جمله ورزشکاران و خاصه فوتبالیست‌ها نیز این روزها از مشتریان پر و پا قرص شبکه‌های اجتماعی بوده و به خصوص از یکی از پلتفرم‌های محبوب جهانی که در ایران هم جایگاه ویژه‌ای دارد زیاد استفاده می‌کنند.

این ورزشکاران که از محبوبیت زیاد و جایگاه اجتماعی بسیار بالایی در جامعه برخوردارند، به جز انتشار یکسری عکس‌های مربوط به خودشان، گاهاً ناگزیر به انتشار متن‌هایی کوتاه یا بلند می‌شوند که بعضاً دیده می‌شود انتشار این متون با مشکلات زیادی از جمله مشکلات ادبیاتی یا موضوعی همراه است. مشکلاتی که برای مخاطب و خواننده ضعف سواد رسانه‌ای این چهره‌های محبوب را آشکار می‌سازد.

شخصیت‌های معروف و عمدتاً ورزشکاران که برای درخشش در میادین ورزش در بسیاری از مواقع به شکل اختصاصی روی امور فیزیکی خود مثل بدنسازی، تمرینات اختصاصی و حتی تغذیه کار کرده و خیلی مواقع مربیان شخصی گرفته و حتی برای آن هزینه می‌کنند، می‌توانند (بخوانید باید) برای ارتقای سطح رسانه شخصی شان و از بین بردن دردسرها و پیامدهای استفاده ناصحیح از آن و همچنین ارتباط صحیح و سالم با رسانه های جمعی، از مشاوران رسانه‌ای بهره برده که قطعاً در این صورت متحمل خیلی از هزینه‌های اعتباری و شخصیتی که پیامد استفاده ناصحیح از رسانه است نخواهند شد.

به جز آن بارها دیده شده که بسیاری از این چهره‌ها حتی در مواجهه با رسانه‌های جمعی نیز دچار مشکلاتی می‌شوند که وجود یک مشاور رسانه‌ای باتجربه در کنار آنها مانع از این اتفاق می‌شود.

دنیا به سمت و سویی می‌رود که همه افراد همانطور که مشاوران پزشکی، مشاوران حقوقی و… دارند، باید به زودی در کنار خود از مشاوران رسانه‌ای هم استفاده کنند و در صف اول آنهایی که لزوم استفاده از مشاوران رسانه‌ای را احساس می‌کنند، چهره‌های معروف قرار دارند. اتفاقی که در کشورهای پیشرفته‌تر، افتاده و با سرعت در دنیا تسری پیدا می‌کند.

خیلی از ورزشکاران اگر پیش از این از وجود مشاوران باتجربه رسانه‌ای استفاده کرده بودند، خیلی از اتفاقات سو برای آنها رخ نداده بود و شخصیت شان نزد هواداران خودی و به خصوص رقبا لکه دار نمی‌شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس