وضعیت ایران در حوزه ماهواره‌های مدار "لئو" چگونه است؟!/ سرمایه‌گذاری برای رسیدن به مدار "ژئو" آری یا خیر؟

پیش از این، ماهواره‌های "امید، رصد و نوید" با پرتابگرهای ایرانی به فضا و مدار لئو پرتاب شدند و با موفقیت در مدار قرار گرفتند اما بدلایل مختلف، عمر مداری کوتاهی داشتند! تثبیت در این لایه نیازمند پرتاب ماهواره‌ای عملیاتی با عمر مداری بالای ۳ سال است.

به گزارش مشرق، دکتر "علیرضا شریفی" متخصص حوزه هوا و فضا و کارشناس سنجش از راه دور ماهواره‌ای درباره آخرین وضعیت کشور در حوزه هوا و فضا و پرتابهای موفق اظهار کرد: اینکه ظرفیت‌های بسیار خوب و نیروی انسانی با انگیزه در حوزه فضایی داریم و راهبرد ما استفاده حداکثری از ظرفیت فضا برای حل مشکلات مردم و کاربردی کردن صنعت فضا بوده، کاملاً صحیح است.

وی با اشاره به مطرح شدن ادعاهایی مبنی بر تثبیت لایه لئو در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین برای ماهواره‌های سنجشی و منظومه‌های ماهواره‌ای تصریح کرد: به ماهواره‌هایی که در فاصله نسبتاً کمی از سطح زمین قرار دارند، ماهواره‌های مدار پایین زمین  یا LEO گفته می‌شود؛ بیشترین ارتفاع این نوع ماهواره‌ها از سطح زمین بین ۳۲۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است؛ از نظر ساخت ماهواره سنجش از دور بومی و ایستگاه‌های زمینی مربوطه پس از ۱۷ سال هنوز به مرحله‌ای نرسیدیم که بخواهیم با پرتاب منظومه‌ای از ماهواره‌های عملیاتی تثبیت لایه LEO داشته باشیم.

شریفی ادامه داد: پیشرفت عمده ما در صنعت موشکی منجر به تولید پرتابگرهایی نظیر "سیمرغ" شده است اما در زمینه ساخت ماهواره‌های عملیاتی سنجش از دور، از برنامه‌های کشور عقب‌تر هستیم یعنی بیشتر در مرحله Technology demonstration یا اثبات فناوری هستیم تا کار عملیاتی.

این متخصص حوزه هوا و فضا و کارشناس سنجش از راه دور ماهواره‌ای درباره این موضوع که با پرتاب نخستین ماهواره با پرتابگر بومی در اسفند ماه توانسته‌ایم به تثبیت لایه لئو بپردازیم، گفت: پیش از این، ماهواره‌های امید، رصد و نوید نیز با پرتابگرهای ایرانی به فضا پرتاب شده بودند و با موفقیت در مدار قرار گرفته بودند اما بدلایل مختلف، عمر مداری کوتاهی داشتند؛ تثبیت در این لایه نیازمند پرتاب ماهواره‌ای عملیاتی با عمر مداری بالای ۳ سال هست که تاکنون توفیقی نداشته‌ایم.

وی با اشاره به موضوع تبدیل ایران به مرکز منطقه‌ای پرتاب در تثبیت لایه لئو خاطرنشان کرد: با توجه به نرخ پرتاب‌های موفق کشورمان، این امر دور از ذهن نیست اما باید توجه داشت که با عملیاتی شدن ماهواره­‌های بومی در مدار، این امر در دسترس خواهد بود؛ هر چند ذکر این نکته ضروری است که با وجود پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان در آسیای مرکزی و فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری آن از مرزهای ایران، یک رقیب منطقه‌ای بزرگ خواهیم داشت! بایکونور قدیمی‌ترین و یکی از بزرگ‌ترین تشکیلات پرتاب فضایی فعال در جهان است؛ این پایگاه رکورددار تعداد پرتاب‌های فضایی در جهان بوده و نخستین فضانورد جهان، از این پایگاه به فضا پرتاب شد.

شریفی ادامه داد: مدار ژئو "GEO" مداری دایروی است که در ارتفاع ۳۵.۷۸۶ کیلومتری بالای خط استوا قرار گرفته است. ماهواره در نتیجه تعادل بین نیروی جاذبه زمین و نیروی گریز از مرکز، در آن مدار، طی ۲۳ ساعت و ۵۶ دقیقه و ۴ ثانیه به دور زمین می‌چرخد؛ از آنجایی که این زمان همگام با زمانی است که زمین برای گردش به دور محور خود نیاز دارد، ماهواره‌ای که در "مدار زمین‌آهنگ" قرار می‌گیرد، از دید فردی که از زمین به آن نگاه می‌کند، ثابت به نظر می‌آید!

وی ادامه داد: دلیل نام‌گذاری این مدار به «زمین‌آهنگ» هم همین است؛ از آنجایی که ماهواره در این مدار یک‌سوم زمین را پوشش می‌دهد، با قرار دادن سه ماهواره در این مدار، تقریباً می‌توان تمام کره زمین را (بجز مناطق قطبی) پوشش داد! همچنین برای ارتباط با ماهواره موجود در مدار GEO آنتن روی زمین می‌تواند همواره در یک جهت تنظیم شود. به دلیل همین ویژگی‌های منحصر به فرد، مدار GEO یک منبع راهبردی برای کاربری‌های مخابراتی، پخش تلویزیونی و هواشناسی است.

شریفی گفت: هزینه پرتاب ماهواره بسته به جرم ماهواره، ارتفاع مداری و شیب مداری مدار نهایی ماهواره متفاوت است؛   به عنوان مثال، هزینه ساخت ماهواره LEO از حدود یک میلیون دلار به ازای هر کیلوگرم از سال ۲۰۰۵ به ۱۲۵ هزار دلار در ۲۰۲۰ رسیده است! و هزینه پرتاب آن از حدود ۱۶۰ هزار دلار به ازای هر کیلوگرم در سال ۲۰۰۵ به ۲۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است! علت اصلی این کاهش هزینه ها، بلوغ فناوری فضایی و پیشرفت فزاینده در فناوری‌های مرتبط با ساخت ماهواره بوده است.

وی ادامه داد: در مورد پرتاب ماهواره به مدار GEO در سال‌های اخیر نیز باید این نکته را ذکر کرد که به ازای هر کیلوگرم باید ۳۰۰۰۰ دلار هزینه کرد! بدین ترتیب میانگین هزینه‌های سرمایه‌ای برای استقرار یک ماهواره GEO، شامل ساخت، پرتاب، بیمه و گیت‌وی‌ها، از ۱۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار متغیر است. با وجود اینکه طی ۱۵ سال اخیر هزینه‌های ساخت و پرتاب ماهواره بشدت کاهش پیدا کرده است اما هنوز هم علاوه بر برنامه، نیاز به بودجه کلان در این حوزه داریم.

شریفی متذکر شد: در موضوع استفاده از اطلاعات فضایی برای حل مشکلات کاربردی‌سازی صنعت فضایی، نیازمند حمایت واقعی از شرکت‌های نوپا در این حوزه هستیم که بدلیل رایگان بودن داده‌های سنجش از دوری مورد استفاده، تنها هزینه توسعه نرم‌افزار و هزینه پرسنلی پرداخت می‌کنند البته فرهنگ استفاده از داده‌های ماهواره‌ای برای حل مشکلات کشور از قبیل کم‌آبی، تغییر اقلیم، محیط زیست، بهره‌وری پایین در حوزه کشاورزی و ... ضعیف بوده و از تولیدات دانش‌بنیان این حوزه حمایت پایدار نمی‌شود.

این متخصص حوزه فضا و کارشناس سنجش از راه دور ماهواره‌ای با اشاره به راه‌اندازی ۴ سامانه "سامانه پایش آتش‌سوزی، منابع آبی و گرد و غبار " گفت: این سامانه‌ها که عمدتاً مبتنی بر تصاویر رایگان سنجش از دوری سنتینل هستند در حال حاضر در اغلب دانشگاه‌های کشور و موسسات پژوهشی نیز توسعه یافته و در دسترس هستند و برای یک مجموعه بزرگ مانند سازمان فضایی پس از سال‌ها فعالیت در حوزه سنجش از دور، یک محصول چشمگیر محسوب نمی‌شود.

وی گفت: داده ماهواره‌ای مورد استفاده که رایگان بوده و عمده الگوریتم‌ها نیز در دسترس است و حتی بصورت بسته‌های نرم‌افزاری آماده برای هر کاربر متخصصی قابل استفاده است اما اگر این سامانه‌ها مبتنی بر هوش مصنوعی باشند و بتوان با استفاده از داده‌های سری زمانی و تحلیل اطلاعات سال‌های گذشته، وضعیت خود را در آینده پیش‌بینی کنیم و از الان به فکر چاره برای مشکلات کشور بویژه در حوزه‌های تغییر اقلیم، مدیریت منابع آب، کشاورزی، محیط زیست و ... باشیم، دستاورد قابل توجهی خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • غرب گدا IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    3 16
    چرا ایربگ پراید درست نمیکنید
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      8 2
      خخخخ بحث فضا هست دادا نه تخم مرغ نیمرو!!
    • سین IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 0
      نمی کنید؟ شما جزئی از ما نیستید احتمالا؟ موشک طراحی و تولید می کنیم همانطور که از مونتاژ یک خودرو از کمپانی ورشکسته روسی به طراحی و تولید شاهین و ریرا رسیدیم. ایربگ هم تولید میکنیم نگران نباش. هر چند تولید ایربگ از یک صنعت دیگر ربطی به تولید موشک از صنعتی دیگر نداره
    • US ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 1
      موشک هزینه بر است. بجایش هواپیماهایی با سقف پرواز بالا بسازید تا بعد از نصب برگردند و هزینه ساختشان هدر نرود.
    • IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 2
      حالا که خرید آواکس به تاخیر افتاده به دلیل جنگ روسیه واوکراین وروسیه فعلا آواکسها رو نمیده میشه این هواپیماها رو از افغانستن خرید وبه جای آواکس ازشون در حمله هوایی احتمالی به خاک ررژیم فرضی دشمن رژیم صهیونیستی استفاده کرد هرچند که جای خالی آواکس احساس میشه جنبش ملی حمایت از خرید آواکس آواکس آواکس آواکس اوجب واجب
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 0
      موشکی که2 میلیون دلار هم نیست هزینه بر هست هواپیمایی که 300 میلیون دلار قیمتش هست هزینه بر نیست!!؟
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    8 11
    غربگدا : آقا ولمون کنین، مدار لئو چیه و به چه دردی میخوره آخه؟؟!! شما الان مک دونالد و کی اف سی و اینا تو ایران دارین؟! نه؟؟ خوب پس برین جلو بوق بزنین!! حالا صد تا ماهواره هم بفرستین ده برابر دورتر از مدار لئو، وقتی مک دونالد ندارین همهٔ اینا ده شاهی نمیارزه!!!!!
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
      5 0
      مک دونالدکه باتحریمهای روسیه وچین به تاریخ پیوست اینقدرهم مضرات داره که مشتریهایش وبورسش افت کرده ماهواره هم قدرت صادرات وهم اشتغال جوانان رابدنبال داره وهم به رشدبقیه ی صنایع مثل ساخت هلیکوپتروهواپیما برای امنیت وتجارت مفیده اونم تودولت رئیسی بااین همه قراردادبابقیه ی کشورها
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    17 1
    ایران درحوزه هوا فضاپیشرفتهای خیره کننده داشته وادامه میدهد
  • علی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    6 1
    غربگدا : صنعت به هیچ دردی نمیخوره با امریکا ببندید ده میلیون بشکه نفت راحت بفروشید بدون تعرفه همه چی راحت وارد کنید از ماشین خوب تا کندم خوب ماراحت در وفور نعمت حال کنیم بعد که نفت و گاز و غیره تموم شد کی مرده و کی زنده کلا کار مال خرست غربیا رو هم خر میکنیم هی زحمت بکشن برا ما بسازن این بهترین فرمول کشورداریست
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      0 0
      باداعش سازها وازمایشگاههای میکروبی سازها نفت وقتی درعربستان تمام شدونوکرکارگرهای خارجی خودشان برای نحوه استفاره ازابزارهای خارجی میشن واسراییل اپارتایداین تفاهم نامه های صلح بااعراب رافقط ازترس ایران مینویسدوگرنه برای اسراییل کشتارزن ومردفلسطینی باهردین ونزادی فرقی نداردامنیت منطقه بدست ایران است
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    4 0
    ۸ سال باعث عقب افتادن برنامه فضایی ایران شد. بسیاری از متخصصین سرخورده شدند.
  • حجت IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۹
    4 0
    غربلیس: اینا چیه از چین خریدین. من گشنمه
  • Mahdi IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 0
    ایران باید اتمش را بسازد و هر روز قویتر انشالله و با سرعت در تولید قدرت قدم بردارد
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 3
    و هزینه پرتاب آن از حدود ۱۶۰ هزار دلار به ازای هر کیلوگرم در سال ۲۰۰۵ به ۲۰۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرده است!!! این طرف رو از کجا پیدا کردید!! همین الان کره جنوبی یک ماه پیش یک پرتاب داشت هزینه ماهواره برش 35 میلیون دلار تمام شد!
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    همانطور که هزینه ماهواره و پرتاب کاهش داشته . امکان دارد که ماهواره سبک یا کوچکتر اما کارآمد با توحه به تکنولوژی بسازیم .
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
      1 0
      برعکس اتفاقا ماهواره برها بسیار سنگین تر شدن و گران تر! در واقع هزینه پرتاب برای هر کیلو کمتر شده اما برای هر پرتاب دها میلیون دلار هزینه می کن به خاطر همین الآن دنبال تجاری سازی سفرهای بین سیاره ای و معدن کاری فضایی هستن
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    ارزان شدن هزینه پرتاب نسبت به هر کیلو به خاطر بیشتر شدن وزن پی لود هست در واقع ماهواره بری که الآن اسپیس ایکس داره توسعه میده وزنی در حدود 1000 تن!!!!!!!!!! داره حساب کنید ایران هنوز ماهواره بر 200 تنی سروش رو نساخته
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    ایران اگر سروش رو با موتورهای کرایوژنیک ساخت که هیچ اگر نساخت باید با برنامه فضایی و توانایی پرتاب از خاک ایران خداحافظی کنیم..
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    1 0
    خسته شدم ترکیه تا چند سال دیگه پرتاب گر ملی خودش رو رونمایی می کنه ما هنوز مشغول اما و اگر هستیم..واقعا متاسفم
  • US ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    نویسنده مطلب پانصد میلیون دلار رو برای ساخت و پرتاب ماهواره به ژئو خیلی گران حساب کرده در صورت استفاده از بوسترهای سوخت جامد کمکی میشه با همین سیمرغ هم به ژئو رسید سروش یک هم اصلا کرایوژنیک نیست و مثل سیمرغ موتورهای به شدت ارزان خانواده شهاب سه در خوشه های هشتایی به جای چهارتا هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس