به گزارش مشرق، دیو کالهون، مدیر عامل بوئینگ، شرایط را "صفر یا صد" خواند چرا که این شرکت هواپیماسازی با یک ضرب الاجل از سوی مقامات ایالات متحده برای تأیید ایمنی هواپیمای ۷۳۷ مکس ۱۰ پیش از شروع آزمونهای استاندارد ایمنی جدید روبرو است.
بر اساس قانون صدور گواهینامه ایمنی و پاسخگویی هواپیما در سال ۲۰۲۰، ساخت همه هواپیماهایی که پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۲ گواهینامه پرواز دریافت می کنند، باید با مقررات جدید اداره هوانوردی فدرال آمریکا در مورد سیستمهای هشدار کابین خلبان که به خلبانان در مورد نقص در هنگام پرواز هشدار می دهد، مطابقت داشته باشند.
در میان بررسیهای سخت صورت گرفته از خانواده ۷۳۷ مکس در سالهای اخیر، بوئینگ در تلاش بوده است تا تاییدیه نظارتی برای آخرین و بزرگترین مدل این هواپیما را قبل از پایان این مهلت به دست آورد.
کالهون در مصاحبه ای با مجله Aviation Week در هفته جاری میلادی ابراز امیدواری کرد که این شرکت مجبور نباشد پروژه را به طور کامل لغو کند، اما اذعان کرد که همیشه یک "خطر" وجود دارد.
مدیر عامل بوئینگ گفت: این ریسکی است که من حاضرم بپذیرم. اگر در مبارزه شکست بخورم، مبارزه را باختهام.
این شرکت معتقد است که کل خانواده مکس MAX باید از آخرین استاندارد ایمنی مستثنی باشند. اگر MAX ۱۰ به موقع گواهینامه پرواز را دریافت نکند، و یا کنگره این مهلت را تمدید نکند و یا معافیت ایمنی به این مدل اعطا نشود، بوئینگ باید اقدام پرهزینه برای طراحی مجدد کابین خلبان هواپیما را صورت دهد و یک برنامه آموزشی جداگانه برای خلبانان خود برگزار کند.
خانواده هواپیماهای ۷۳۷ مکس پس از اینکه مدل پرفروش بوئینگ شاهد دو سانحه مرگبار تنها با فاصله شش ماه از یکدیگر بود، به طور جهانی از پرواز در آسمان محروم شدند و تحت بررسی های ایمنی بی سابقه ای قرار گرفتند.
در اکتبر ۲۰۱۸، پرواز ۶۱۰ خطوط هوایی لاین ایر، ۱۳ دقیقه پس از بلند شدن در دریای جاوه سقوط کرد و ۱۸۹ نفر کشته شدند.
در مارس ۲۰۱۹ نیز پرواز ۳۰۲ خطوط هوایی اتیوپی، تنها ۶ دقیقه پس از پرواز در نزدیکی شهر بیشوفتو سقوط کرد و همه ۱۵۷ سرنشین هواپیما کشته شدند.