به گزارش مشرق، سال ۱۳۹۶ بود که قانون هوای پاک پس از تصویب از سوی رئیس جمهور وقت جهت اجرا، ابلاغ شد. بر اساس این قانون، بسیاری از دستگاهها در زمینه هوای پاک دارای مسئولیت قانونی هستند؛ اما به رغم مسئولیتهای قانونی تعریف شده در قانون هوای پاک برای دستگاههای مختلف، همچنان آنطور که باید و شاید قانون هوای پاک بهخوبی اجرایی نمیشود؛ بهطوری که این عدم عمل به مسئولیت قانونی از سوی دستگاههای گوناگون هر از چندی در قالب آلودگی شدید هوا در شهرهای مختلف بهخصوص در تهران بروز و ظهور پیدا میکند.
شهرداری، از جمله دستگاههای دخیل و مسئول در قانون هوای پاک است که در این زمینه نقش و مسئولیت دارد. بهمنظور آگاهی از کارنامه مدیریت شهری در حوزه قانون هوای پاک با مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه میخوانید.
وظایف حداقلی شهرداری در حوزه قانون هوای پاک
پیرهادی در خصوص نقش شهرداری در قانون هوای پاک گفت: قانونگذار وظایف حداقلی را بر عهده شهرداری گذاشته اما ۱۰ دستگاه جلوتر از شهرداری قرار دارند که متولی اصلی قانون هوای پاک هستند که باید به وظایف سازمانی خود عمل کنند و پس از آن شهرداری نیز باید اقداماتی را انجام دهد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه همه دستگاههای مسئول باید به وظایف خود عمل کنند، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران سعی کرده به وظایف خود عمل کند و به نظر میرسد در بسیاری از قسمتها شهرداری تهران به وظیفه خود عمل کرده است.
تا پایان امسال حداقل قرارداد یک دستگاه زبالهسوز دیگر منعقد خواهد شد
وی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که دیده شده و دولت نیز باید کمک کند، موضوع زباله سوزها است. در حال حاضر زبالهسوز صنعتی در مجموعه آرادکوه داریم و به نظر میرسد نهایتاً تا پایان امسال حداقل قرارداد یک دستگاه دیگر منعقد خواهد شد و زبالهسوز دیگری به زباله سوزهای شهر تهران اضافه خواهد شد.
پیرهادی ادامه داد: در بودجه نیز مبلغی برای این موضوع دیده شده و نیاز به پیگیریهای خاص خود است تا این مبلغ تخصیصی از برنامه و بودجه به تهران اختصاص داده شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه استانداردهای مدنظر برای PM ۲.۵ و pm ۱۰ طی سالیان متمادی سختتر شده است، اظهار کرد: اینگونه نیست که پارامترهای سالهای گذشته همچنان همان پارامترها اعلام شده باشد؛ بلکه این آیتمها سختگیرانهتر شده و استانداردها افزایش پیدا کرده و این افزایش باعث شده وضعیت معاینه فنی ما طبق آن استانداردها عمل شود و نسبت به گذشته سختگیرانهتر باشد.
وی با بیان اینکه قانون هوای پاک بیشتر به مواردی اشاره میکند که PM ۲.۵ است، اذعان کرد: در صورتی که موارد مربوط به pm ۱۰ کمتر توجه شده و ضرورت دارد نسبت به این موضوع نیز توجه شود.
نقش موتورسیکلتهای کاربراتوری در آلودگی هوای تهران
پیرهادی از جمله علل آلودگی هوای شهر تهران را موتورسیکلتهای کاربراتوری ذکر کرد و گفت: موتورسیکلتهای کاربراتوری پس از مدتی کوتاهی که از کارخانه خارج میشوند، آلایندگی آنها آغاز میشود و برخی از این موتورسیکلتهای کاربراتوری بین چهار تا هفت برابر یک خودروی سواری آلایندگی دارند.
این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: طبق قانون قرار بود که در سالهای گذشته تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری باید متوقف میشد؛ اما این توقف صورت نگرفته و همچنان تولید این موتورسیکلتها ادامه دارد و یکی از عوامل اصلی آلایندگی همین موتورسیکلتها است.
وی در ادامه عدم خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل را دومین علت بروز آلودگی هوا در شهر تهران عنوان کرد و گفت: تا خودروهای فرسوده از دایره حمل و نقل خارج نشود آلایندگی ادامه خواهد داشت.
پیرهادی با اشاره به نقش کامیونها و اتوبوسهای فرسوده بهعنوان سومین علت در آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: تعداد کمی اتوبوس از سوی وزارت کشور به شهرداری تهران اختصاص داده شده اما این تعداد اتوبوس کفاف شهر تهران را نمیدهد.
تهران فقط به معنای یک شهر مانند سایر شهرها نیست
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: تهران فقط به معنای یک شهر مانند سایر شهرها نیست؛ بلکه پایتخت کشور است و مسائل سیاسی و اقتصادی در کشور در تهران متمرکز شده و این تمرکز سبب شده که بار استان تهران بر شهر تهران متمرکز شود.
وی افزود: استان تهران در حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد و این به معنای ۲۵ درصد جمعیت کشور است؛ لذا اگر دولت برای تهران بهطور خاص فکر ویژهای نکند ترافیک و آلایندگی ادامه پیدا خواهد کرد.
پیرهادی با تاکید بر ضرورت پیگیری دیپلماسی آب از سوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از موضوعاتی که در همان روزهای اول به آن اشاره کردم، موضوع دیپلماسی آب بین کشورهایی بود که دچار این بحران شده اند. طرح گاپ که از سوی ترکیه اجرا میشود و ۷۰ سد بزرگ را در منشأ بسیاری از رودخانهها ایجاد میکند، سبب خواهد شد میزان حقابه دجله و فرات به شدت کاهش پیدا کند و این موضوع اثرات خود را در برخی از استانهای کشور بهخصوص در استانهای جنوبی خواهد گذاشت و سبب خواهد شد که گرد و غبار به سایر شهرهای ما تسری پیدا کند.
وزارت امور خارجه باید دیپلماسی آب را دنبال کند
وی ادامه داد: ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی و وزارت امور خارجه با کشورهای متضرر از این امر و سایر کشورهای دخیل جلسه بگذارد و پیگیریهای لازم را بهعمل آورد تا در آینده جمهوری اسلامی ایران دچار خسارت بیشتری نشود.
عضو شورای شهر تهران در پایان با بیان اینکه در زمینه مصرف بهینه آب بهویژه در بخش کشاورزی دولت باید اقدامات ویژهای انجام دهد، عنوان کرد: در حال حاضر خیلی با مصرف بهینه آب فاصله داریم و هنوز متأسفانه مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان در شهر تهران اجرایی نمیشود.