راهبرد سیاست خارجی رئیسی خنثی کردن تحریم‌های آمریکاست

وبگاه تحلیلی آمریکایی نوشت، توسعه روابط با کشورهای منطقه و خنثی سازی تحریم‌ها از اهداف اصلی سیاست خارجی رئیس جمهور ایران است.

به گزارش مشرق، وبگاه تحلیلی آمریکایی روز دوشنبه در تحلیلی به سفر «علی باقری  کنی» مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای ایران  به عمان پرداخت ونوشت، گسترش روابط با کشورهای منطقه یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران است.

وبگاه «المانیتور» در این تحلیلی نوشت، علی باقری کنی، مذاکره‌ کننده ارشد هسته‌ای ایران در شهر «مسقط» با «سید بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان دیدار و گفت وگو کرد. دیپلمات ایرانی با اشاره به «اعتماد متقابل تاریخی» بین دو کشور گفت که تهران و مسقط «بر تعمیق همکاری‌های دوجانبه» برای بهبود «ثبات منطقه‌ای» متمرکزهستند.

* همکاری عمان با ایران در منطقه

بر اساس این گزارش، پیش از این سفر رسانه‌های ایران در مورد میانجیگری عمان بین ایران و آمریکا و مذاکرات غیرمستقیم آنها بر سر احیای توافق هسته‌ای گمانه زنی می‌کردند. در سال ۲۰۱۳، میانجیگری عمان بود که یخ بین  تهران و واشنگتن را شکست، گامی که مذاکرات چند جانبه را باز کرد و به توافق سال ۲۰۱۵ برجام منتهی شد.

این وبگاه در ادامه نوشت، گسترش روابط با کشورهای منطقه یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران در چارچوب راهبرد بزرگتر جهت خنثی کردن تحریم‌های آمریکاست. با این حال، رئیسی همچنین از احیای برجام در صورتی که به طور کامل سودهای اقتصادی وعده داده شده را به ایران ارائه دهد، حمایت کرده است.

راهبرد سیاست خارجی رئیسی خنثی کردن تحریم‌های آمریکاست

تنها یک روز قبل از سفر باقری کنی به عمان، «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر نیز در تهران حضور داشت، زیرا دولت وی در تلاش برای کمک به پر کردن شکاف بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی است. هفته گذشته، دوحه میزبان مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران با میانجیگری اتحادیه اروپا بود، اگرچه این مذاکرات برای طرف آمریکایی ناامیدکننده بود.

*تلاش در بهبود روابط ایران و مصر

در این میان سفر باقری کنی در حالی صورت گرفت که رسانه‌های عربی گزارش دادند که عمان نیز میانجیگری و برقراری «ارتباط» بین ایران و مصر بوده است. قاهره و تهران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ ومیزبانی «انور سادات» رئیس جمهور وقت مصر از شاه معدوم مورد حمایت غرب تا زمان مرگ او، به ندرت روابط خوبی داشتند. تنش‌ها بین جمهوری اسلامی و مصر به ویژه پس از آن که قاتل اسلام‌گرای سادات، «خالد اسلامبولی» توسط مقامات ایرانی به عنوان یک قهرمان ارتقا یافت و خیابانی در تهران به  نام او شد، شدت گرفت.

المانیتور در خاتمه نوشت، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران، بدون اشاره به عمان یا هیچ میانجی دیگری، هفته گذشته تأیید کرد که تلاش‌هایی در حال انجام است تا روابط مصر و ایران به حالت عادی بازگردد و چنین پیشرفتی به نفع هر دو کشور خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 0
    درخواست موکد ما
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    1 0
    خروج مقتدرانه برجام
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس