کد خبر 1398094
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
رشد 103 درصدی تجارت ایران با ازبکستان

سخنگوی گمرک گفت: در سال گذشته ۷۷۶ هزار و ۱۳۷ تن کالای غیر نفتی به ارزش ۵۱۷ میلیون دلار بین ایران و ازبکستان تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن، ۱۰۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش مشرق، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک همزمان با سفر رئیس مجلس کشورمان  به ازبکستان در خصوص روابط تجاری دو کشور، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ بیش از  ۷۷۶ هزار تن کالا به ارزش ۵۱۷ میلیون دلار بین ایران و ازبکستان تبادل شد که نسبت به مدت مشابه ۱۰۳ درصد رشد داشته است.

وی افزود: سهم صادرات کشورمان به ازبکستان از این میزان تجارت ۷۱۴ هزار و ۴۹۱تن کالا به ارزش ۴۰۲ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه با رشد ۱۴۶ درصدی همراه بوده است.

لطیفی در  خصوص میزان  واردات از ازبکستان گفت: ۶۲ هزار تن کالا در سال گذشته به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار نیز از ازبکستان وارد کشورمان شده که ۲۶درصد نسبت به مدت مشابه، با رشد همراه بوده است.

سخنگوی گمرک در خصوص کالاهای صادراتی ایران به ازبکستان توضیح داد: عمده ترین کالاهای صادراتی کشورمان به ازبکستان، لبنیات، محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، قیر، روغن پایه، مواد معدنی، مواد پترو پالایشگاهی، مواد شیمیایی، محصولات بهداشتی، لوله و پروفیل، لوازم خانگی، پارچه، کف پوش، محصولات آهنی، ماشین آلات صنعتی و مبلمان از عمده ترین کالاهای صادراتی ایران به ازبکستان هستند.

لطیفی در خصوص عمده کالاهای وارداتی از ازبکستان گفت:انواع نخ، پنبه، ابریشم، پارچه، حبوبات، ارزن و کائولن از جمله کالاهای اصلی واردات از ازبکستان بودند.

سخنگوی گمرک در خصوص تجارت ایران با ازبکستان در سه ماه نخست امسال توضیح داد: در فصل بهار امسال ۴۶ میلیون و ۳۵۰ هزار دلار کالا از ایران به ازبکستان صادر شد و در این مدت ۱۴ میلیون و ۱۵۰هزار دلار کالا از ازبکستان به ایران وارد شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس