روزنامه صهیونیستی: بندر بن سلطان مهندس روابط اسرائیل و عربستان

روزنامه صهیونیستی هارتص در گزارشی از نقش بندر بن سلطان در تقویت روابط عربستان و رژیم صهیونیستی، وی را مهندس برقراری و تقویت این روابط معرفی کرد.

به گزارش مشرق، یوسی میلمان در مقاله ای در روزنامه هارتص نوشت: بندر بن سلطان رئیس شورای امنیت ملی و رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان سال ها با سران یهود و روسای موساد و ایهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو دو نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی نشست و برخاست داشته است.

هرچند که برخی از پیشنهادهای وی فقط رو کاغذ باقی مانده است ولی تلاش های وی به یک نزدیکی واقعی میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی منجر شد.

برخی از اسرائیلی ها تلاش می کنند سفر این هفته جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به سرزمین های اشغالی و عربستان را که در راستای نزدیکی این دو رژیم به یکدیگر انجام می شود به خود منسوب کنند اما واقعیت این است که تنها کسی که می تواند در این زمینه ادعا داشته باشد بندر بن سلطان است.

بندر ۷۳ ساله فرزند سلطان بن عبدالعزیز ولیعهد اسبق عربستان از مادری اتیوپیایی الاصل که در جوانی در نیروی هوایی انگلیس و آمریکا آموزش دید و در سال ۱۹۷۷ از حادثه سقوط جان سالم به دربرد.

وی در سال ۱۹۸۳ به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن انتخاب و از آن زمان تلاش های وی برای ایجاد ارتباط میان عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز شد. وی روابط شخصی خوبی با روسای جمهور آمریکا بویژه رونالد ریگان و جورج بوش پدر و پسر داشت.

**از طرح های صلح تا روابط

جرقه روابط رژیم صهیونیستی و رژیم سعودی از زمان اعلام طرح صلح عربی در سال ۱۹۸۱ توسط ملک فهد که در آن زمان ولیعهد عربستان بود زده شد.

هرچند که این طرح با مخالفت بیگن روبرو شد ولی این طرح با تلاش های بندر بن سلطان زیربنای تسریع در برقراری روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان قرار گرفت و از آن زمان دیدارهای بندر با مسئولان موساد آغاز شد.

از آن زمان تاکنون روسای موساد و حداقل دو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات سعودی دیدار داشته اند که بسیاری از این دیدارها و نشست ها در خاک عربستان برگزار شده است.

طرح صلح ملک عبدالله که طرح صلح فهد را نیز در خود داشت و مورد تایید اتحادیه عرب نیز قرار گرفت، گام دیگری برای نزدیکی عربستان و رژیم صهیونیستی بود که روابط محرمانه این دو رژیم را به نبست زیادی به جلو برد.

ترس مشترک از برنامه هسته ایران، تلاش ایران برای تسلط بر منطقه و تلاش عربستان برای مجهز شدن به سلاح های اسرائیلی از چاشنی های روابط محرمانه عربستان و رژیم صهیونیستی در این سال ها بود.

در سال ۲۰۰۵ با پایان یافتن مسئولیت بندر در سفارت عربستان در آمریکا و تعیین وی به عنوان رئیس شورای امنیت ملی و سپس رئیس دستگاه اطلاعات عربستان تا سال ۲۰۱۵، تحرکات دیپلماتیک بندر بر موضوع ایران، لبنان و جنگ سوریه و مشارکت روسیه، اسرائیل و فلسطین متمرکز بود.

عربستان نه تنها ایران را دشمن خود می دانست بلکه بشار اسد را نیز دشمن می دانست و در جنگ ۳۳ روزه، اسرائیل را تشویق به نابودی حزب الله لبنان کرد و از تلاش کشورهای عربی برای پایان دادن به جنگ جلوگیری کرد،  اما با موافقت رژیم صهیونیستی با آتش بس، عربستان دچار سرخوردگی شد.

**از تماس ها تا نشست ها

حزب الله، ایران و حماس در راس تماس های بندر بن سلطان با تامیر باردو رئیس وقت موساد بود و باردو و دیگر اعضای دستگاه جاسوسی رژیم صهیونیستی بارها با بندر در اروپا بویژه در خانه وی در انگلیس دیدار کردند.

مهمترین نشست بندر با اسرائیلی ها در سال ۲۰۱۴ و پس از پایان حمله رژیم صهیونیستی به غزه در جده برگزار شد و این نخستین باری بود که مقامات رسمی رژیم صهیونیستی به عربستان می روند.

در مذاکرات محرمانه در قصر بندر در جده، وی پیشنهاد داد که سعود الفیصل و بنیامین نتانیاهو به مجمع عمومی سازمان ملل بروند و در حضور همه وزرای خارجه اتحادیه عرب با نقشه راهی مبنی بر صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها و برقراری روابط کامل با رژیم صهیونیستی موافقت کنند.

مقامات امنیتی نتایج این نشست را به اطلاع نتانیاهو رساندند و او دو بار برای شنیدن پیشنهادهای بندر به اروپا رفت و نماینده ای را در این موضوع به بندر معرفی کرد ولی مدتها گذشت و خبری نشد.

** دوران محمد بن سلمان

بندر در سال ۲۰۱۵ بازنشسته شد و محمد بن سلمان همه اموری را که بندر در دست داشت برعهده گرفت.

پس از ورود محمد بن سلمان به صحنه، روابط عربستان و رژیم صهیونیستی رو به تقویت و گسترش گذاشت و بن سلمان با نتانیاهو، یوسی کوهن رئیس موساد و مئیر بن شبات رئیس شورای امنیت رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

در یکی از نشست ها که اخبار آن توسط صهیونیست ها  فاش شد، این سه نفر به شهر تفریحی نئوم در شمال غرب عربستان و ساحل دریای سرخ رفتند و با محمد بن سلمان به گفت و گو نشستند.

** از روابط سیاسی تا روابط تجاری

این روابط به شکل روز افزون ادامه دارد و این نشست ها از جلسات سیاسی و امنیتی به قراردادهای تجاری میان دو رزیم نیز کشیده شده است به طوری که گفت و گوهای سیاسی، تبادل اطلاعات، موضوع ایران، حزب الله لبنان، سوریه و حماس و خرید تجهیزات امنیتی و جاسوسی مانند تجهیزات و نرم افزارهای شرکت پگاسوس و تلاش برای خرید سامانه های دفاعی اسرائیلی از مهمترین موضوعات مورد مذاکره صهیونیست ها و آل سعود است.

بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی چند روز پیش اعلام کرد که در دو سال گذشته وزارت جنگ و شرکت های تولید سلاح، قرارداد صادرات سلاح به ارزش ۳ میلیارد دلار به دو کشور عربی سنی غیر از اردن و مصر امضا کرده است که می توان انتظار داشت که بخش اعظمی از این سلاح ها توسط عربستان خریداری شده باشد.

بایدن در این سفر به خاورمیانه تلاش می کند توافق جدیدی را برای روابط منطقه ای اسرائیل و رژیم سعودی و دیگر کشورهای عربی بنیان گذارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    ال سعود از نسل یهودیان بنی قریظه هستند که پیامبر آنها را از مدینه اخراج کرد و لعنت بر این ال مزدور و منافق انشاءالله عمر این خاندان هم تمام خواهد شد ومکه را شیعیان و دوستداران اهل بیت متولی خواهند شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس