کد خبر 1398263
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
بایدن: چین مشکل واقعی است

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با همتای مکزیکی خود مدعی شد که چین مشکل واقعی است.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در دیدار با " آندرس مانوئل لوپز اوبرادور" رئیس جمهوری مکزیک، چین را مشکل واقعی برای ایالات متحده آمریکا خواند.

بایدن همچنین مدعی شد: این آمریکا است که کارخانه جهان است نه چین.

پیش از این، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که هنوز تصمیم خود را در مورد موضوع تعرفه بر کالاهای چینی نگرفته است، زیرا کاخ سفید همچنان بر سر این موضوع اختلاف نظر دارد.

فایننشال تایمز پیش از این در گزارشی نوشت: زمانی که بایدن با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ زمام امور را در دست گرفت، نشان داد که عجله ای برای برداشتن تعرفه های دولت پیشین بر بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی ندارد. اما امروز که نرخ تورم به ۸.۶ درصد رسیده، کاخ سفید برداشتن برخی از تعرفه ها و کاهش اندکی فشار از مصرف کنندگان آمریکایی را سبک سنگین می‌کند.

به نوشته این روزنامه اقتصادی، با وجود فوریت مهار تورم، مقام ها و کارشناسان آشنا به موضوع می گویند که دودستگی شدیدی در دولت بایدن وجود دارد.

یک دسته از جمله جانت یلن وزیر خزانه داری، معتقدند که برداشتن تعرفه ها به کاهش تورم کمک می کند. دسته ای دیگر که کارتین تای نماینده تجاری آمریکا نیز در میان آنان قرار دارد نگرانند که کاهش تعرفه ها اهرم فشار آمریکا در مذاکرات تجاری آتی با چین را تضعیف کند.

یلن به تازگی به کنگره گفته که کاهش برخی از تعرفه ها موجه است چرا که راهبردی نبوده و هزینه آن را آمریکایی ها و نه چینی ها پرداخت می کنند. اما تای به قانونگذاران آمریکایی گفت که اعمال تعرفه بر کالاهای چینی بخش مهمی از اهرم فشار آمریکا بوده و مذاکره کنندگان نباید از آن صرف نظر کنند.

فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه نوشت که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در کاهش تعرفه کالاهای چینی تردید دارد اما برخی دیگر از مقام ها از جمله جینا رایموندو، وزیر بازرگانی، تا حدی از این پیشنهاد حمایت می کنند.

یک پیشنهاد در حال بررسی آن است که تعرفه بر برخی از کالاهای مصرفی چینی کاهش یافته و همزان تعرفه کالاهای دیگر افزایش یابد. کاخ سفید امیدوار است که چنین رویکردی هم به کاهش قیمت ها برای مصرف کنندگان انجامد و هم بایدن از تبعات  سیاسی آن در امان بماند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس