کد خبر 1398699
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳

انواع موتور هیدرولیکی در آسانسور

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات آسانسور که لازم است تا برای تحرک آن نصب شود، موتور آسانسور است. موتور هیدرولیکی آسانسور، عامل تامین قدرت حرکتی آن است. این موتور به عنوان یک دستگاه برای تبدیل انرژی استفاده می‌شود. در واقع، این دستگاه با دریافت انرژی الکتریکی از ورودی و تبدیل کردن آن به انرژی مکانیکی، باعث حرکت آسانسور می‌شود. موتور هیدرولیکی در آسانسور، دارای انواع مختلفی می‌باشد و هر نوع ویژگی‌ها و نحوه استفاده متفاوتی دارند. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر کارکرد موتور هیدرولیکی در آسانسور و انواع آن خواهیم پرداخت.

موتور هیدرولیکی در آسانسور چیست و چگونه کار می‌کند؟

از گذشته تا امروزه، استفاده از آسانسورها در ساختمان‌ها بسیار افزایش داشته است. آسانسورها ممکن است در دو نوع کششی و هیدرولیکی ساخته شوند. در صورت استفاده از آسانسور هیدرولیکی، باید از موتور هیدرولیکی در آسانسور نیز استفاده شود. این نوع از آسانسورها، با قدرت فشار روغن که به وسیله پمپ هیدرولیک تحت قدرت موتور هیدرولیکی تامین می‌شود، توان حرکت را پیدا می‌کنند.

جهت جا به جا نمودن کابین آسانسورهای هیدرولیکی، باید از یک مجموعه سیلندر پیستون بزرگ در ساختار آسانسور استفاده شود. این سیلندر، به تامین فشار بالای روغن در محفظه هیدرولیکی خود نیاز دارد.

وظیفه موتور آسانسور هیدرولیک در این ساختار، تامین نیروی محرکه پمپ روغن است که با دریافت انرژی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی مکانیکی صورت می‌پذیرد. بنابراین می‌توان گفت که، تمامی قدرت لازم برای حرکت کابین به سمت بالا یا پایین، به کارکرد صحیح موتور هیدرولیکی آن بستگی دارد.

موتور هیدرولیکی در آسانسور، می‌تواند در دو نوع مختلف "تک فاز" یا "سه فاز"، تولید شود. این موتورها به صورت کلی، باید قابلیت تامین قدرتی یکنواخت و بدون تغییر برای به جریان انداختن پمپ‌های هیدرولیکی را دارا باشند.

بررسی انواع موتور هیدرولیکی در آسانسور

انواع موتور هیدرولیکی در آسانسور

نمی‌توان گفت که تمامی آسانسورهای هیدرولیکی به یک منظور خاص طراحی و تولید می‌شوند. این آسانسورها، برای انواع مختلف بالابر کوچک خانگی تا آسانسورهای غول پیکر و عظیم خودروبر، قابل تولید و استفاده هستند. بنابراین، موتورهای هیدرولیکی آن‌ها نیز بیاد با یکدیگر تفاوت داشته باشد و نمی‌توان از یک نوع موتور با توان یکسان برای این آسانسورها استفاده کرد. انواع مختلف موتور آسانسور هیدرولیکی شامل موارد زیر هستند:

  1. موتورهای داخل روغن
  2. موتورهای خارج از روغن(خشک)

موتورهای داخل روغن

کاملا واضح است که برای جا به جا کردن بارهای سنگین در کابین آسانسور، به نیروی بیشتری نیاز خواهد بود و صرف انرژی بیشتری نیز صورت می‌گیرد. از همین رو، در لحظه شروع به کار موتور هیدرولیکی، جریان راه‌اندازی بسیار بالایی صورت خواهد گرفت.

این افزایش جریان ناگهانی که پس از هر بار توقف موتور صورت می‌گیرد، موجب افزایش دما و داغ شدن بدنه موتور می‌شود و این امر یکی از دلایلی است که ممکن است باعث سوختن موتور هیدرولیکی گردد. برای جلوگیری از این سوختگی، قرار دادن موتور در روغن یا به بیان دیگر، غوطه ور کردن آن در روغن، یکی از روش‌هایی است که در جلوگیری از این مشکل موثر خواهد بود.

همچنین، غرق نمودن موتور در روغن، یکی از روش‌های عالی برای خنک نگه داشتن آن است. از طرف دیگر در موتورهای هیدرولیکی که هوای خنک در آن‌ها جریان دارد، امکان جذب انرژی بالای حرارتی وجود ندارد. به همین خاطر، موتورهای هیدرولیکی که در طول شبانه روز فعالیت بالایی دارند، باید از نوع مغروق در روغن باشند تا از سوختن آن‌ها جلوگیری شود.

مزیت‌های موتور هیدرولیکی مغروق در روغن

عملکرد این نوع موتورها، با راندمان بالایی صورت می‌گیرد که یکی از مزایای موتورهای هیدرولیکی غوطه ور در روغن است. همچنین، این موتور هیدرولیکی نسبت به نوع خشک و خارج از روغن، مصرف برق کمتری دارد. دیگر مزیت‌های موتور هیدرولیکی غوطه ور در روغن شامل موارد زیر هستند:

  • تولید سر و صدای کم‌تر نسبت به موتور هیدرولیکی خشک
  • موتور هیدرولیکی مغروق در روغن، قابلیت و ظرفیت بالاتری نسبت به نوع خشک دارد.

موتورهای خارج از روغن

موتورهای هیدرولیکی خارج از روغن یا خشک، ساده‌ترین نوع موتورهای هیدرولیکی هستند که در آسانسورهای هیدرولیکی استفاده می‌شوند. در موتورهای هیدرولیکی خشک، از یک الکتروموتور تک فاز یا سه فاز استفاده می‌شود که با مخزن روغن سیستم پمپاژ همراه است. این که از الکتروموتور تک فاز یا سه فاز استفاده می‌کنید، کاملا به قدرت مورد نیاز سیستم شما بستگی خواهد داشت.

الکتروموتور مورد نظر، به صورت مستقیم با پمپ هیدرولیک روغن در ارتباط می‌باشد. عملکرد این الکتروموتور نیز بر اساس سیستم هوای خنک(یا خارج از روغن) است.

مزیت‌های موتور هیدرولیکی خارج از روغن(خشک)

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، موتور هیدرولیکی خارج از روغن، یکی از ساده‌ترین طراحی‌ها را دارد و از قضا، این یک مزیت مهم برای آن محسوب می‌شود. قیمت خرید و تهیه موتور هیدرولیکی هوا خنک، نسبت به نوع غوطه ور در روغن، بسیار کم‌تر است و این مورد نیز یکی دیگر مزایای مهم است که نظر مشتریان را جلب می‌کند. موارد زیر نیز، از مزایای این نوع موتور محسوب می‌شوند:

  • نصب آسان و بدون پیچیدگی
  • تعمیر و نگهداری آسان و بدون مشکل
  • این موتورها به سادگی از سیستم اصلی آسانسور جدا می‌شوند که تعمیر و تعویض آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.

موتور آسانسور یکی از اجزای بسیار مهم محسوب می‌شود و تهیه آن از یک مرکز معتبر و با اطمینان، می‌تواند به شما کمک کند تا امنیت آسانسور خود را افزایش دهید. فروشگاه قطعات آسانسور کلمان، یکی از بهترین و معتبرترین مراکز در ایران است که می‌توانید موتور هیدرولیکی در آسانسور را از آن تهیه کنید. تمامی محصولات این فروشگاه اصل و دارای ضمانت هستند.

در صورت استفاده از آسانسور هیدرولیکی، باید از موتور هیدرولیکی استفاده شود. این نوع موتور با کمک سیستم پمپاژ روغن و تامین نیروی محرکه از این طریق، کار می‌کند. موتور هیدرولیکی در آسانسور، در دو نوع غوطه ور در روغن و هوا خنک، ارائه می‌شود.

سوالات متداول در زمینه موتور هیدرولیکی در آسانسور

شما می‌توانید در بخش زیر، سوالات متداول خود را در زمینه موتور هیدرولیکی آسانسور بیابید.

وظیفه موتور هیدرولیکی در آسانسور چیست؟

موتور هیدرولیکی، از طریق تبدیل نیروی الکتریکی به مکانیکی، موجب حرکت کابین آسانسور می‌شود.

انواع مختلف موتورهای هیدرولیکی آسانسور چه هستند؟

موتورهای غوطه ور در روغن و موتور هوا خشک، از انواع موتورهای هیدرولیکی در آسانسور هستند.

موتورهای داخل روغن چه تفاوتی با موتورهای خارج از روغن هیدرولیکی دارند؟

به صورت کلی، موتورهای هوا خشک از سیستم ساده‌تر و هزینه کمتری برای نصب برخوردار هستند؛ اما موتورهای غوطه ور در روغن می‌توانند وزن و نیروی بیشتری را جا به جا کنند و برای آسانسورها در ساختمان‌های بزرگ و آسانسورهای خودروبر مناسب هستند.

منبع: Keleman


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس