.

یک رسانه انگلیسی فضاسازی جدیدی درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران مطرح کرده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه انگلیسی در گزارشی امروز جمعه فضاسازی‌ جدیدی درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران مطرح کرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منبعی که او را «مقام ارشد در اتحادیه اروپا» معرفی کرده نوشته مذاکرات رفع تحریم‌ها به پایان نزدیک می‌شود، در حالی که مشخص نیست که به توافق ختم خواهد شد یا خیر.

این مقام که اشاره‌ای به نام او نشده گفته است: «می‌توانیم بعضی موضوعاتی که هنوز حل نشده‌اند را دقیق‌تر بررسی کنیم. منتظر ایده‌هایی از تهران و چیزهایی که آمریکایی‌ها می‌گویند هستیم... نمی‌دانم که این پایان روند است [یا خیر] اما پایان مذاکرات است.»

پیش از این وزیر امور خارجه جدید فرانسه گفته بود تنها چند هفته برای احیای توافق هسته‌ای با ایران فرصت باقی است. او مدعی شده بود که تصمیم‌گیری در خصوص توافق به عهده ایران است.

چند روز پیش «کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر مدعی شده که پنجره احیای برجام رو به بسته شدن است. خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر خارجه فرانسه نوشته تنها چند هفته تا پایان فرصت برای احیای توافق هسته‌ای باقی مانده است.

کولونا که در جمع نمایندگان پارلمان فرانسه صحبت می‌کرد گفت که این وضعیت دیگر قابل ادامه نیست. او تهران را به توسل به تاکتیک‌های تأخیری و بازگشت به مواضع قبلی در جریان مذاکرات دوحه متهم کرد.

مذاکرات دوحه روزهای هفتم و هشتم تیرماه برگزار شد. ایران و آمریکا در این مذاکرات دو روزه به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کردند.

آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

یکی از تاکتیک‌های مقام‌های کشورهای غربی در دورانی که مذاکرات در جریان بوده است متوسل شدن به تعیین ضرب‌الاجل برای گفت‌وگوها جهت وادار کردن ایران به پذیرش خواسته‌های طرف مقابل بوده است.

از بهمن‌ماه مقام‌های دولت بایدن از جمله «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید بارها می‌گفتند که به توافق تنها چند هفته باقی مانده است. از آن زمان به بعد آمریکا مرتب این زمان را جابجا کرده است.

مقام‌های آمریکایی در آن زمان می‌گفتند چنانچه برجام طی چند هفته احیا نشود «منافع منع اشاعه‌ای» آن به اندازه‌ای نخواهد بود که ورود به آن برای طرف‌های غربی منفعتی داشته باشد.

با این حال، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در فلسطین اشغالی، بدون توجه به این ضرب‌الاجل‌های ساختگی گفت که بازگشت به برجام را هنوز منطقی می‌داند. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 5
    باد قبل از طوفان وزیدن گرفت
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 0
    بیایید و به حال زار برجام فکری کنیم، حداقل یک سیر گریه کنیم.
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    3 0
    انقددبرجام بنفعشون ول کنش نیستن وگرنه ماشه را اجرا می کردن
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      1 0
      عجب!!! موقعی می‌تونه از ماشه استفاده کنه که تو توافق باشه ولی ترامپ از برجام بیرون رفت و فرصت را از دست داد...
    • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      0 0
      الان لوله بسمت خودشان است
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    4 0
    غرب شکر خورده که بخاد برای ایران ضرب‌الاجل تعیین کنه. مثلا چه غلطی میخوان بکنن؟ کشورهای شرور غربی برای فشاردادن حلقوم مردم ایران باید حساب پس بدن.
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    5 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    2 0
    مراقب انگشتان دست تان باشید لای پنجره پچ نشه . یک قلم تضمین معقول بدهید تمام ه
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
      2 0
      تضمینی وجود نداره یعنی توبه گرگ مرگ است، پنجره برجام هم بسته شده و کاری از دستشون بر نمیاد و تمام گزینه های روی میز، زیر میز و..... هم کاری ازشون ساخته نیست
  • حمیدخان IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    2 0
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    1 0
    برای سرگرمی و لای پنجره باز بماند ظریف را بفرستید
  • UA ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    1 0
    فضاسازی ها مهم نیست. تیم ایران محکم بایستد
  • UA ۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    عجببببببببببببببب
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    همین خنثی سازی بهترین روش هست . همکاری منطقه ای و رفته رفته با دیگران . اروپا نفت و گاز میخواهند پول بدهند تحویل بگیرند . راهش خودشان بیابند . والا از پنجره فعلا لوله رد نمیشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس