بیانیه پایانی نشست جده صادر شد

شورای همکاری خلیج فارس و آمریکا در بیانیه مشترکی که در پایان نشست جده صادر شد بر حمایت از عاری شدن منطقه خلیج فارس از تمامی انواع سلاح‌های کشتار جمعی تاکید کردند.

به گزارش مشرق، شرکت‌کنندگان در اجلاس امنیت و توسعه جده بیانیه‌ای صادر و حمایت خود را از خالی شدن منطقه از سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است که سران کشورهای حاضر در این اجلاس بر محوریت تلاش‌های دیپلماتیک برای آنچه ممانعت ایران از توسعه سلاح هسته‌ای خوانده شد، تأکید کردند.

بنابر گزارش شبکه الجزیره در این بیانیه آمده است که سران حاضر در این نشست راهکارهای تشدید همکاری مشترک برای تقویت بازدارندگی و توان دفاعی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را بررسی کردند.

در این بیانیه بر عزم سران کشورهای مذکور برای افزایش هماهنگی جهت توسعه توان بازدارندگی مشترک در قبال خطرات گسترش سامانه‌های پهپادی و تمایل خود برای استمرار برگزاری نشست‌های سالانه آمریکایی-عربی تأکید کردند.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین از تأکید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بر اهمیت شراکت راهبردی برای سالیان متمادی در غرب آسیا استقبال کرده و دیدگاه مشترک خود در خصوص منطقه‌ای که صلح در آن حاکم باشد و نیز اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه را مورد تأکید قرار دادند.

در این بیانیه آمده است که بایدن نیز بر پایبندی به تلاش برای تحقق صلح عادلانه، فراگیر و دائمی در غرب آسیا تأکید کرد.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس بر ضرورت دستیابی به راه‌حل عادلانه منازعه فلسطینی- اسرائیلی بر اساس راه‌حل دولت و طرح ابتکار عربی، ضرورت توقف تمامی اقدامات یکجانبه و مخرب راه‌حل دو دولتی و نیز احترام به وضعیت تاریخی موجود در قدس تأکید کردند.

سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس جده همچنین ضمن حمایت از معاهه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از ایران برای همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده و اهمیت خالی شدن منطقه خلیج فارس از سلاح‌های کشتار جمعی را مورد تأکید قرار دادند.

حاضرین در این اجلاس همچنین بر عزم خود برای تقویت تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای مبارزه با تروریسم و ممانعت از حمایت مالی آن و نیز مقابله با تمامی‌های فعالیت‌های تهدیدآمیز علیه امنیت منطقه و ثبات آن تأکید کرده و و حملات تروریستی علیه غیرنظامیان و تأسیسات انرژی در عربستان و امارات را محکوم کردند.

سران کشورهای حاضر در اجلاس جده همچنین حملات تروریستی علیه کشتی‌های تجاری در تنگه هرمز و باب‌المندب را محکوم و حمایت کامل از حاکمیت عراق و امنیت و ثبات آن را اعلام و از نقش مثبت عراق در تسهیل تماس‌ها و اعتمادسازی بین کشورهای منطقه استقبال کردند.

در این بیانیه ضمن استقبال از آتش‌بس در یمن و تشکیل شورای ریاستی یمن و اهمیت دستیابی به راه‌حل سیاسی آمده است که از همه طرف‌های یمنی برای آغاز فوری مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل دعوت می‌کنیم.

در بیانیه مذکور بر ضرورت تشدید تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران سوریه به منظور حفظ وحدت و حاکمیت آن و برآوردن خواسته‌های ملت این کشور تأکید شده است.

سران کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس همچنین بر حمایت از حاکمیت لبنان، امنیت و ثبات آن و تمامی اصلاحات لازم جهت بهبود وضعیت اقتصادی این کشور تأکید کردند.

حاضرین در اجلاس همچنین حمایت از تلاش‌های مربوط به حل بحران لیبی مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت و ضرورت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در سریع‌ترین زمان ممکن را مورد تأکید قرار داده و گفتند که خروج تمامی عناصر بیگانه و مزدوران خارجی از لیبی ضروری است.

در این بیانیه بر حمایت از تلاش‌های مربوط به تحقق ثبات در سودان و تکمیل مرحله انتقالی و کمک به این کشور برای مقابله با چالش‌های اقتصادی تأکید شده است.

در این بیانیه بر حمایت از امنیت آبی مصر و حل مسئله سد النهضه به روش دیپلماتیم به منظور تحقق منافع همه و کمک به شکوفایی منطقه تأکید شده است.

حاضرین در این اجلاس همچنین بر ضرورت احترام به اصول قانون بین‌المللی و حاکمیت کشورها و عدم استفاده از زور یا تهدید با زور تأکید کرده و استمرار تلاش‌ها برای حمایت از رسیدن کمک‌های انسانی به افغانستان و برخورد با خطر تروریست‌های حاضر در آن را ضروری خواندند.

در این بیانیه ضمن استقبال از آمادگی قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ بر حمایت از تمامی اقدامات مربوط به برگزاری موفق آن تأکید شده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    0 0
    سرانکهای خائن به ملتهای عربی غلط زیادی کردند!
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    2 0
    همه اش خرده شکر خوریهای بایدن است بوده است - چه تضمینی دارند چند سال بعد همان غلطهایی را که در عراق و لیبی و یمن وسوریه و افغانستان و ...مرتکب شدند دوباره مرتکب نشوند لذا اعتمادی به غرب خیانت پیشه نیست منطقه باید خودش فکری بحال اینده منطقه داشته باشد نه بایدنها و..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس