کد خبر 1399416
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
گیاهان در مواجه با خطرات آسپیرین ترشح می‌کنند!

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گیاهان با تولید اسید سالیسیلیک که ماده اصلی آسپرین است، می‌توانند از خود در برابر خطرات محیطی مانند حشرات،گرما و خشکسالی محافظت کنند.

به گزارش مشرق، مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید (UCR) انجام شد، نشان داد که گیاهان با تولید اسید سالیسیلیک که ماده اصلی آسپرین است؛ می‌توانند از خود در برابر خطرات محیطی مانند حشرات، گرما و خشکسالی محافظت کنند. درک بهتر چگونگی این فرآیند می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا گیاهان را در برابر تنش‌های افزایش یافته ناشی از تغییرات آب و هوایی انعطاف‌پذیرتر کنند.

اگرچه دانشمندان فقط یک گیاه نمونه به نام "آرابیدوپسیس" را مطالعه کردند اما امیدوارند درک خود را از پاسخ‌های استرس در سلول‌های این گیاه در انواع گیاهان دیگر، از جمله گیاهانی که برای تأمین غذا کشت می‌شوند، اعمال کنند. کارشناسان با مطالعه پاسخ‌های گیاه مورد مطالعه دریافتند که گرما، نور خورشید یا خشکسالی باعث می‌شود دستگاه قندساز در سلول‌های گیاهی یک مولکول هشدار اولیه به نام MEcPP تولید کند که مشابه آن در موجوداتی مانند باکتری‌ها و انگل مالاریا نیز تولید می‌شود.

earth نوشت؛ تجمع این مولکول در سلول‌های گیاهی باعث تولید اسید سالیسیلیک می‌شود که این ماده زنجیره‌ای از اقدامات محافظتی را در سلول‌ها آغاز می‌کند. ویلهلم ون دی ون، یکی از نویسندگان این مطالعه و زیست‌شناس گیاهی گفت: گیاهان نیز مانند ما از مسکن برای دردها استفاده می‌کنند.

کتایون دهش، دانشمند ایرانی و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: از آنجایی که اسید سالیسیلیک به گیاهان کمک می‌کند تا در برابر استرس‌هایی که با تغییرات آب و هوایی شایع‌تر می‌شوند؛ مقاومت کنند؛ افزایش توانایی گیاهان برای تولید آن نشان‌دهنده گامی رو به جلو در به چالش کشیدن تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر زندگی روزمره است.

وی ادامه داد: تأثیرات گیاهان در زندگی فراتر از تأمین غذای ماست؛ گیاهان با جدا کردن دی‌اکسید کربن هوای ما را تمیز می‌کنند، به ما سایه می‌دهند و زیستگاه حیوانات زیادی را فراهم می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس