واکنش به احتمال رد صلاحیت 3 نامزد مطرح انتخابات فدراسیون فوتبال/ آیا تاییدیه 5 عضو برای پست ریاست، پیش شرط ثبت نام است؟

کارشناس حقوقی توضیحاتی را در خصوص ثبت نام نامزدها در انتخابات فدراسیون فوتبال و شائبه رد ۳ نامزد ارائه کرد.

به گزارش مشرق، علی فلاحتی رئیس کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال در واکنش به این سوال که برخی نامزدها در زمان مقرر پنج امضای خود را به فدراسیون فوتبال تحویل نداده اند، گفت: این مسائل  جزو نقص مدارک محسوب نمی‌شود. نقص مدرک مثل اینکه سوابق ورزشی یک نامزد کم است یا گواهی عدم سوء پیشینه خود را ارائه نکرده است‌ اما پنج امضا برای رئیس و دو امضا برای سایر ارکان، به عنوان پیش فرض است.

در همین باره امیرساعد وکیل در مورد اظهارات علی فلاحتی، رئیس کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال، عنوان کرد: بر اساس بند دوم ماده ۳۳ از اساسنامه فدراسیون فوتبال هیچ صراحتی مبنی بر اینکه داشتن تاییدیه از ۵ عضو مجمع عمومی برای پست ریاست فدراسیون فوتبال باید در چه زمانی اخذ شود، وجود ندارد. بلکه به صورت کلی بند دوم ماده ۳۳ اساسنامه ذکر می‌کند برای پست ریاست فدراسیون، نامزد این پست باید ۵ تاییدیه از اعضای مجمع دریافت کند. بنابراین اینکه فلاحتی تلاش کرده شرط داشتن ۵ تاییدیه را به عنوان یک پیش‌فرض یا پیش‌شرط برای ثبت‌نام تلقی کند، هیچ مبنای حقوقی ندارد و صراحتی را در مقررات اساسنامه نمی‌بینیم.

بیشتر بخوانید:

مهدی تاج؛ از فدراسیونِ پوشالی ۵ ستاره تا روزگار سیاه تیم‌های ملی

وی افزود: اگر بخواهم استدلال محکم‌تری داشته باشم؛ بند چهارم ماده ۳۳ اساسنامه صراحتا می‌گوید در زمان ثبت‌نام یعنی هنگامی که یک نفر می‌خواهد درخواست نامزدی خودش را ارائه کند، باید دارای شرایطی مانند تابعیت ایرانی، سکونت در ایران و سابقه فعالیت ورزشی باشد. پس در بند چهار ماده ۳۳ صراحتا آن دسته از شرایط پیش‌فرض یا آن دسته از پیش‌شرط‌های ثبت‌نام برای انتخابات تصریح شده است. نمی‌توانیم با تفسیری که انجام می‌دهیم شرایط دیگری را به عنوان شرایط پیش‌فرض و یا پیش‌شرط‌های ثبت‌نام به مفاد بند چهارم ماده ۳۳ اضافه کنیم.

کارشناس حقوقی فوتبال تصریح کرد: ماده ۷ مقررات انتخاباتی فدراسیون فوتبال می‌گوید کمیته انتخاباتی باید لیست شرایط احراز صلاحیت و مدارک مورد نیاز را از طریق دبیرکل منتشر کند. نکته اینجاست؛ در فراخوان ثبت‌نام برای کاندیداتوری ریاست و هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هیچ صراحت مستقیمی وجود ندارد که تعیین کرده باشد تاییدیه‌های اعضای مجمع مثلا برای پست ریاست باید در چه زمانی ارائه می‌شده، بلکه صراحتا شرایط احراز صلاحیت را اعلام کرده‌اند. باز اینجا نمی‌توانیم استناد کنیم پیش‌فرض و پیش‌شرط بوده که حتما باید تا مهلت بیستم تیر، ۵ تاییدیه ارائه شود.

وکیل افزود: نکته دیگر اینکه؛ بند (ج) ماده ۱۲ مقررات انتخاباتی فدراسیون می‌گوید کمیته بدوی انتخاباتی بعد از اینکه ظرف سه روز از پایان مهلت ثبت‌نام مدارک را از دبیرکل دریافت کرد، باید ظرف ۷ روز باید این مدارک را بررسی کند و چنانچه نامزدی موفق به ارائه مدارکی نشده است، به او اعلام شود تا ظرف سه روز رفع نقص کند.

وی تصریح کرد: عبارت "موفق نشده" یعنی اگر به هر دلیلی نامزد نتوانسته مدارکی که هنگام ثبت‌نام لازم بوده را بدهد، می‌تواند در سه روزی که کمیته انتخاباتی به او مهلت می‌دهد ارائه کند. پس این طور نیست که نامزد در این مهلت سه روزه برای رفع نقص، مدارک اضافی بدهد. این‌ها مدارک جدید نیستند. یعنی مدارکی نیستند که بر اساس استنباط و بررسی کمیته انتخاباتی برای تکمیل و تقویت تردیدهایی که ممکن است اعضای انتخاباتی داشته باشند، ارائه شود. بلکه صراحتا می‌گوید مدارکی که کاندیدا موفق نشده ارائه بدهد. یعنی مدارکی که جزو شرایط ثبت‌نام بوده اما ارائه نشده است. البته باید مدارکی که در بند چهارم ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون بر پیش‌شرط‌ بودنشان تصریح شده (یعنی تابعیت ایرانی، سکونت ایرانی و سابقه فعالیت ورزشی) را مستثنی بدانیم. این نکته اول در مورد بند (ج) ماده ۱۲ مقررات انتخاباتی بود.

کارشناس حقوقی گفت: نکته دوم؛ چون در بند (ج) ماده ۱۲ مقررات انتخاباتی هیچ گونه تصریحی نشده چه مدارکی، اظهار نظر فلاحتی هیچ مستندی ندارد. هیچ کجا نمی‌شود صراحتا گفت بر چه مبنایی و با چه توجیهی او شرط تاییدیه‌های اعضای مجمع را جزو مدارکی قرار می‌دهد که قابل رفع نقص نیستند. این‌ها مشمول بند (ج) ماده ۱۲ نمی‌شوند. عبارتی که در بند (ج) ماده ۱۲ به کار رفته خیلی کلی است. بنابراین باید قائل به این باشیم که اظهارنظر او از نظر حقوقی دقیق نیست و خلاف مقررات اساسنامه و انتخابات فدراسیون فوتبال است.

وی افزود: در کنار همه این‌ها، آن دسته از نقص‌ها و ملاحظات اجرایی فدراسیون هنگامی که کاندیداها حضور داشتند تا مدارک را فیزیکی تحویل بدهند، قرار دارد. به عنوان مثال سامانه دچار اخلال بوده و بسته شده و افراد عملا نتوانستند مدارکشان را ارائه بدهند. این هم باید در کنار این استدلال‌های حقوقی به موضوع اضافه شود.

وکیل گفت: در مجموع من صراحتی را در اسناد، مقررات اساسنامه و مقررات انتخاباتی فدراسیون نمی‌بینم که ارائه تاییدیه‌های پنج عضو برای پست ریاست جزو پیش‌فرض و پیش‌شرط برای ثبت‌نام است. بلکه بر عکس، صراحت‌هایی چه در بند ۴ ماده ۳۳ اساسنامه و چه در بند (ج) ماده ۱۲ مقررات انتخاباتی وجود دارد که این اجازه را به روشنی می‌دهد کاندیداها در خصوص تاییدیه ۵ عضو اگر نقصی وجود دارد، این نقص به آن‌ها اعلام شود و  ظرف سه روز موظف به رفع آن باشند. درک من این است که این تفسیر کمیته بدوی انتخاباتی، تفسیر نادرستی است و عملا حقوق نامزدها در انتخابات فدراسیون را نقض و محدود می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس