کد خبر 1400282
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۹
مسواک

این گزارش راه جدیدی را پیش روی شما قرار می‌دهد تا دندان‌های خود را تمیز و سالم نگه دارید

به گزارش مشرق، آیا از مسواک زدن دو بار در روز خود خسته شده اید؟ علم ممکن است راه حلی برای شما داشته باشد، میکرو ربات‌های کوچک و تکنولوژی از آینده است که سلامت دهان و دندان شما را تضمین می‌کند. این موضع یک عملیات علمی جدید از محققان دانشگاه پنسیلوانیا است که نمونه‌های اولیه میکروربات‌ها را ایجاد کرده‌اند، میکروربات‌ها وارد دهان شما شده، تغییر شکل می‌دهند و پرزهای ویژۀ مسواک کردن دندان از درون آن‌ها بیرون می‌آید، این ربات‌های کوچک همچنین این امکان را دارند که جایگزین نخ‌دندان شوند، روش کار نیز به این صورت است که ربات‌ها وارد دندان ‌می‌شوند، بین دندان‌ها می‌لغزند و یک مادۀ ضد میکروبی از خود آزاد می‌کنند تا باکتری‌های مضر درون دهان را نابود نماید.

مهندسان پس از انتشار مطالعه خود، هفته گذشته به PennToday گفتند که فناوری آن‌ها پتانسیل پیشگیری از بیماری‌های دهان را دارد، در عین حال شما با این کار از دردسر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دستی نجات پیدا می‌کنید.

هیون (میشل) کو، استاد دانشکده پزشکی دندانپزشکی پن و یکی از نویسندگان این مقاله، می گوید: "مراقبت های معمول از دهان دشوار است و می‌تواند برای بسیاری از افراد به ویژه کسانی که به سختی دندان‌های خود را تمیز می‌کنند، چالش هایی زیادی به همراه داشته باشد." وی با بیان این‌که زمان زیادی برای پیشرفت‌های جدید در تمیز کردن دندان‌ها گذشته است، افزود: مسواک زدن دندان در دهه‌های گذشته مختل نشده است، مسواک برقی را باید آخرین نمونه از فناوری‌هایی  برشمرد که برای بهداشت دهان و دندان به کار رفته است.

ادوارد استیگر، یکی دیگر از محققان این پروژه از دانشکده مهندسی و علوم کاربردی پن است که دربارۀ اختراع این میکروربات‌ها به PennToday گفت: عملکرد میکروربات‌ها شبیه به روشی است که «برای استفاده از یک مسواک برقی باید از نیروی دست خود استفاده کنید» اما این دستگاه‌های کوچک را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که کاملاً خودکار کار مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای دندان‌های شما را انجام دهند، حتی با ردیف خاص دندان‌های شما سازگار شوند.

استیگر در گفتگو با سی.ان.بی.سی آمریکا افزود: نانوذرات را می‌توان با میدان‌های مغناطیسی به روش‌های شگفت انگیزی شکل داد و کنترل کرد.، مانند بسیاری از فناوری‌های جدید، این مسواک‌های خودکار اگر حداقل در ابتدا به بازار عرضه شوند، احتمالاً بسیار گران خواهند بود. محققان خاطرنشان کردند که فناوری آن‌ها می‌تواند به ویژه برای افراد مسن یا افراد دارای معلولیت مفید باشد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از نانو ذرات اکسید آهن را برای استفاده در سایر محصولات بیوتکنولوژی از مواد حاجب که بیماران MRI تزریق می‌کنند تا سیستم‌های تحویل برخی داروها، مجاز دانسته است. محققان دانشگاه زمان مشخصی برای تجاری‌سازی کامل این میکروربات‌های مسواک‌کننده جهت استفاده در مطب‌های دندان‌پزشکی نزدیک شما ارائه نکرده‌اند اما آن‌ها گفتند که مشتاق هستند آزمایش را روی بیماران واقعی دندان‌پزشکی آغاز کنند.

"شما امروز برای تمیز کردن دندان‌های خود باید ابتدا دندان‌های خود را مسواک بزنید، بعد از آن نخ دندان بکشید و در وهلۀ آخر دهان خود را بشویید به زعم  "کو" این یک فرآیند دستی و چند مرحله ای است که فناوری جدید میکروربات‌های مذکور آن را دچار تحول خواهد کرد، این سیستم رباتیک می‌تواند هر سه مورد را کاملاً خودکار انجام دهد.

منبع:برنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    من که راضی هستم. به دکتر بگوید به جای کامپیوتر از چرتکه استفاده کند
  • جواد IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    خداوکیلی متن و تیتر چه ارتباطی با هم دارن؟؟؟
  • حاج آقا IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    2 0
    کجای این مقاله نوشته که از مسواک برقی استفاده نکنین؟
  • محمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    اشتباه فرمودن،اول نخ بعد مسواک و درآخر دهان شستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس