کد خبر 1401162
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
مجلس

مجلس به‌دنبال تصویب طرحی با عنوان «مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله» است که جزئیات آن منتشر شده است.

به گزارش مشرق، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان طرح مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله را تهیه و تدوین کرده اند.

در این طرح قرار است مدرسه‌ علاوه بر عملکردهای آموزشی، تربیتی خود به‌صورت کامل و جامع، قابلیت تعامل با محله در افزایش بهره‌وری امکانات، فضاها و انجام فعالیت‌های متنوع آموزشی، فرهنگی، ورزشی و... برای مردم محل و اولیاء دانش آموزان را نیز فراهم کند و به نوعی با تصویب این طرح مدرسه‌ تبدیل به کانون تربیت و پیشرفت محله شود.

متن طرح به شرح زیر است:

ماده ۱: مدرسه کانون (تربیت) محله، یا مدرسه‌ای که کانون تربیت و پیشرفت محله است، مدرسه‌ای است ‌که علاوه بر عملکردهای آموزشی، تربیتی خود به‌صورت کامل و جامع، قابلیت تعامل با محله در افزایش بهره‌وری امکانات، فضاها و انجام فعالیت‌های متنوع آموزشی، فرهنگی، ورزشی و... برای مردم محل و اولیاء دانش آموزان را نیز دارد. این مدارس بزرگ‌ترین فصل مشترک دولت و ملت و به‌عنوان کانون تربیت و پیشرفت محله مکان اشتراک‌گذاری و ارائه بسیاری از خدمات و امکانات آموزشی، مهارتی، فرهنگی، ورزشی و... توسط دستگاه‌های متولی به مردم هستند.

ماده ۲: شورای عالی آموزش‌وپرورش مکلف است بر اساس مفاد این قانون نسبت به بازنگری و اصلاح آیین‌نامه اجرایی مدارس و دیگر مصوبات آن شورا که مغایر با این قانون هستند حداکثر طی مدت شش ماه اقدام کند.

ماده ۳: همه مدارس کشور اعم از دولتی/ غیردولتی/ نمونه دولتی/ تیزهوشان/ استثنایی/ و... از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون به جای شورای مدرسه دارای هیأت امناء با ترکیب اعضای زیر خواهند بود:

۱. سه نفر از اولیاء دانش آموزان به انتخاب سایر اولیاء

۲. دو نفر از اعضای شورا یا انجمن محله یا شورای اسلامی روستا (در شهرهای فاقد شورای محله دو نفر با معرفی شورای اسلامی شهر و در روستاهای فاقد شورا با معرفی دهیاری)

۳. مدیر مدرسه (دبیر هیأت امناء)

۴. دو نفر از معلمان و کادر آموزشی مدرسه (با انتخاب شورای معلمان)

۵. یک نفر نماینده از اداره ورزش و جوانان (فعالیت‌های ورزش همگانی و ...)/ اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی/ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی/ اداره کتابخانه‌های عمومی یا دیگر نهادها و ادارات مرتبط

تبصره ۱: اعضای ردیف (۵) (نمایندگان ادارات مختلف) به‌تناسب موضوع و با دعوت رئیس یا دبیر هیأت امناء و با حق رأی در جلسه حضور می‌یابند. معرفی و حضور نمایندگان ادارات از تکالیف رؤسای ادارات است و از تاریخ ابلاغ این قانون میزان مشارکت آنان با مدارس در ارزیابی عملکرد سالانه آنان باید توسط سازمان اداری و استخدامی لحاظ گردد.

تبصره ۲: مدیر مدرسه دبیر هیأت امناء است و رئیس هیأت امناء پس از تشکیل اولین جلسه هیأت امناء از میان افراد با سوابق آموزشی، تربیتی با رأی سایر اعضا انتخاب می‌شود.

تبصره ۳: به‌استثناء مدیر مدرسه، دوره عضویت سایر اعضای هیأت امناء حداکثر چهار سال است. لکن در هرسال ۳۰ درصد اعضا به‌صورت تصادفی یا به‌صورت داوطلبانه از هیأت امناء خارج‌شده و مطابق آیین‌نامه اجرایی این قانون اعضای جدید جایگزین آنها می‌شوند.

تبصره ۴ : هیأت امناء در همه مدارس کشور جایگزین شورای مدرسه می وشد و تمام وظایف، اختیارات و اعتبارات در نظر گرفته شده برای شورای مدرسه به هیأت امناء منتقل می گردد.

ماده ۴: وظایف و اختیارات هیأت امناء مدرسه عبارت‌اند از:

 تدوین و تصویب برنامه راهبردی و چشم‌اندازی که منعکس‌کننده الزامات قانونی، نیازها و خواسته‌های مدرسه و جامعه محلی باشد.

استفاده از ظرفیت تمام نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در راستای پیشرفت دانش آموزان و مردم محله.

انعکاس مشکلات، خلأها و چالش‌ها و موانع مهم که خارج از حیطه اختیارات مدرسه و محله هستند به شورای آموزش‌وپرورش شهرستان

تعیین اهدافی و برنامه‌هایی که مستقیماً از چشم‌انداز و برنامه راهبردی پشتیبانی می‌کنند و تمرکز بر بهبود مستمر نتایج و پیشرفت همه دانش آموزان و مردم محله

تدوین برنامه برای برگزاری دوره‌های آموزشی آشپزی، خیاطی، هنری و کارآفرینی، بازاریابی و... با استفاده از مشارکت نهادها، ادارات و مؤسسات دولتی و غیردولتی و مردم محله با استفاده از ظرفیت‌های مدرسه

تصویب برنامه سالانه همه فعالیت آموزشی، تربیتی، اجتماعی، فرهنگی و... با توجه به دوره تحصیلی؛ موقعیت، امکانات و ظرفیت مدرسه و محله در راستای توسعه عدالت و پیشرفت همه‌جانبه

تصویب بودجه سالانه (درآمدها و هزینه‌ها) مطابق با چشم‌انداز مدرسه و حصول اطمینان از همسویی هزینه‌ها با اهداف و چشم‌انداز تعیین‌شده

 تصویب برنامه‌هایی با محوریت تشویق و ارتقاء انگیز معلمان، کارکنان، دانش آموزان، اولیاء، مردم محل، مسئولان ادارات منطقه‌ای که در پیشرفت دانش مدرسه و محله مؤثر هستند.

 برنامه‌ریزی برای استقرار پایگاه اطلاع‌رسانی مدرسه در فضای وب باهدف ارائه مشاوره و تعامل نزدیک با اولیاء دانش آموزان و مردم

 تخصیص منابع به روشی که نتایج حاصل نشانگر عدالت محوری و مسئولیت‌پذیری برنامه‌های مدرسه باشد.

ایجاد یک فضای آمیخته با احترام، دلسوزی، حرفه‌ای بودن و مسئولیت‌پذیری در تمام اعضا و فعالیت‌های مدرسه

 هزینه‌های دریافتی از مردم بابت خدماتی که از طریق مدرسه (حق عضویت کتابخانه، برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف، برگزاری مسابقات و...) در چارچوب مصوبات شورای آموزش‌وپرورش شهرستان به تصویب هیأت امناء می‌رسد.

 ارتقاء مسئولیت‌پذیری در همه اعضای مدرسه و جامعه محلی نسبت به پیشرفت دانش آموزان و محله

 ایجاد روابط مشارکتی در هیأت امناء مدرسه و محله و ترویج مشارکت جامعه و ایجاد ارتباطات

 مسئول دانستن مدیر مدرسه به‌عنوان رهبر اجرا و نظارت بر فعالیت‌ها به نمایندگی از هیئت‌امنا.
حصول اطمینان از نظارت مؤثر بر منابع

 برنامه‌ریزی و تلاش برای اجرای قوانین و مصوبات شورای آموزش‌وپرورش منطق بر اهداف و برنامه‌های کلان مدرسه

 ارزیابی برنامه‌های اجراشده و میزان اثربخشی آنها در پیشرفت دانش آموزان و مردم مطابق شاخص‌هایی که در آیین‌نامه اجرایی قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

بررسی مطابقت عملکرد مدرسه با الزامات قانونی و خط‌مشی‌های کلان کشور، برنامه راهبردی و چشم‌انداز مدرسه

ماده ۵: وزارت آموزش‌وپرورش موظف است با در قالب مقررات مربوط به تشکیل انجمن اولیاء و مربیان و با استفاده از ظرفیت سامانه های موجود (شبکه آموزش دانش آموز_شاد) برای تعیین نمایندگان اولیاء در هیأت امناء، امکان اخذ رأی الکترونیکی را به صورت شفاف، منسجم و قابل نظارت را برای اولیاء همه دانش آموزان فراهم آورد.

ماده ۶: وزارت آموزش‌وپرورش موظف است با استفاده از ظرفیت‌های اینترنت ملی و در قالب سامانه های موجود (شاد) امکان ایجاد پایگاه اطلاع رسانی(وب سایت) را برای همه مدارس را حداکثر یک‌سال پس از لازم الاجر شدن این قانون فراهم آورد و مدارس نیز مکلف‌اند پس از لازم الاجراء شدن این قانون موظف به بارگذاری اطلاعات موردنیاز اولیاء و خدمات و برنامه‌های مدرسه برای عموم مردم هستند.

ماده ۷: صورت‌جلسات و مصوبات هیأت امناء مدارس به‌صورت رسمی از طریق شبکه اطلاع رسانی( وب‌سایت) مدرسه منتشر در اختیار اولیاء دانش آموزان و عموم مردم قرار می‌گیرد.

ماده ۸: در مدارسی که امکان تشکیل هیأت امناء به‌صورت مستقل وجود ندارد، مدارس به‌صورت خوشه‌ای متناسب با دوره تحصیلی، جنسیت و... مطابق تصویب نامه شورای عالی آموزش‌وپرورش خوشه‌بندی‌شده و برای آنها هیأت امناء تشکیل می‌شود. تعداد مدارس هر خوشه حداکثر ۵ مدرسه است و مدیر یکی از مدارس عضو خوشه با انتخاب هیأت امناء به‌عنوان دبیر تعیین می‌شود.

تبصره: مقررات در خصوص تشکیل هیأت امناء این دسته مدارس در قالب دستور العمل اجرای این قانون حداکثر شش ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می رسد.

ماده ۹: تشکیل هیأت امناء در مدارس به‌هیچ‌عنوان مجوز دریافت پول از اولیاء دانش آموزان نیست و مدارس ازنظر مقررات مالی و دریافت شهریه تابع همان ضوابط و مقررات جاری هستند و هیأت امناء مدارس دولتی مجاز به گذراندن مصوبه برای اخذ پول از اولیاء بایت تحصیل یا ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه نیستند.

ماده ۱۰: در تصویب برنامه سالانه مدرسه، فعالیت‌های آموزشی و تربیتی اصل هستند و فعالیت‌های دیگر مدرسه به هیچ شکلی نباید مانع و مخل اجرای آنها باشند.

ماده ۱۱: هیأت امناء مدرسه از جهت هزینه وجوه موضوع مواد (۱۱) و (۱۴) قانون تشکیل شوراهای آموزش و استان و شهرستان جانشین شوراهای مذکور خواهد بود.

ماده ۱۲: در صورت لزوم، هیأت امناء می‌تواند حسب مورد از افراد ذی‌ربط و صاحب‌نظر، برای شرکت در جلسات هیأت امناء کند.

ماده ۱۳: ذیل هیأت امناء هر مدرسه «شورای مالی و پشتیبانی» و «شورای علمی، آموزشی و تربیتی» تشکیل می‌شود.

تبصره: اعتبار و امکانات پیش بینی شده برای تشکیل شورای مدرسه بدون هیچ گونه افزایشی برای تشکیل هیأت امناء و شوراهای ذیل آن تخصیص می یابد.

ماده ۱۴: همه امور مالی و پشتیبانی مدرسه قبل از تصویب در هیأت امناء در شورای مالی و پشتیبانی بررسی و تصویب می‌شوند.

ماده ۱۵: همه امور علمی، آموزشی و تربیتی مدرسه و ارزیابی عملکرد علمی، آموزشی و تربیتی معلمان قبل از تصویب در هیأت امناء در شورای علمی به تصویب می‌رسد.

ماده ۱۶: اعضای شورای مالی و پشتیبانی، عبارت‌اند از مدیر مدرسه، دو تن از اعضای حقیقی هیأت امناء و یک‌تن از نمایندگان اولیاء در هیأت امناء به انتخاب هیأت امناء، نماینده معلمان، یک‌تن از معاونان

ماده ۱۷: اعضای شورای علمی، آموزشی مدرسه عبارت‌اند از مدیر مدرسه، یکی از معاونان مدرسه به انتخاب سایر معاونان، چهار تن از معلمان خبره و باتجربه همان دوره تحصیلی (شاغل یا بازنشسته) به انتخاب هیأت امناء، سه تن از معلمان مدرسه،

ماده ۱۸: در مدارسی که امکان تشکیل شورای علمی و شورای مالی به‌صورت مستقل نباشد، همه وظایف این شوراها به هیأت امناء واگذار می‌شود.

ماده ۱۹: وزارت آموزش‌وپرورش موظف است بخشی از برنامه های آموزش ضمن خدمت سالانه معلمان و مدیران مدارس را در قالب یک برنامه‌ جامع برای تربیت مدیران مدارس با شایستگی‌های لازم برای اجرای این قانون حداکثر شش ماه پس از لازم الاجرا شدن ایسن قانون اختصاص دهد.
ماده ۲۰: در اجرای این قانون فعالیت آموزشی و تربیت مدارس مستقل از فعالیت‌های اجتماعی آنها است و انجام دیگر فعالیت‌های اجتماعی محوله شده به‌هیچ‌عنوان نباید مانع و مخل فعالیت‌های آموزشی و تربیتی مدرسه باشد.

ماده ۲۱: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (نهاد کتابخانه‌های عمومی) مکلف است در راستای ایفای بهتر و اثربخش تر وظایف و مأموریت های و از محل اعتبارت سالیانه خود حداکثر طی شش ماه نسبت به تقویت و تجهیز کتابخانه مدارس (فیزیکی و الکترونیکی) برای استفاده عموم مردم محله اقدام نماید. سالیانه حداقل ۵۰ درصد از اعتبارات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تقویت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی مدارس اختصاص می‌یابد.

ماده ۲۲: وزارت آموزش‌وپرورش مکلف است در چارچوب مصوبات هیأت امناء و با استفاده از ظرفیت منابع انسانی موجود خود، نهاد کتابخانه های عمومی و مشارکت مردم نسبت به ارائه خدمات کتابخانه‌ای به عموم مردم اقدام کند.

ماده ۲۳: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است در راستای ایفای مأموریت ها و وظایف قانونی خود و در سقف اعتبارات سالیانه خود شرایط پخش فیلم‌های سینمایی را در مدارس با نرخ حداکثر نیم‌بها فراهم آورد.

ماده ۲۴: وزارت کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (پلیس پیشگیری، پلیس فتا و...) مکلف‌اند در راستای ایفای اثربخش وظایف و مأموریت های خود و از محل اعتبارات سالیانه، کلاس‌های آموزشی، نمایشگاه، نمایش فیلم و... در زمینه ارتقاء دانش عمومی امنیتی و پیشگیری از وقوع تخلف و جرم را با اعتبارت خود مطابق برنامه مصوب هیأت امناء در مدارس اجرا کنند.

ماده ۲۵: وزارت ورزش و جوانان مکلف است در راستای ایفای بهتر مأموریت ها و ظایف و از محل اعتبارات سالیانه، حداقل ۲۰ درصد از اعتبارات توسعه و تجهیز خود را صرف توسعه امکانات ورزشی مدارس برای برگزاری کلاس‌ها، مسابقات و برنامه‌های ورزشی و توسعه ورزش همگانی در مدارس نماید.

ماده ۲۶: وزارت آموزش‌وپرورش مجاز است نسبت به برنامه‌ریزی برای برگزاری مسابقات ورزشی، علمی، فرهنگی مفرح و آموزنده میان دانش آموزان به همراه اولیاء آنها در قالب برنامه‌های خانوادگی در فضای مدرسه اقدام کند.

ماده ۲۷: وزارت تعاون (سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای) مکلف است حداقل سی درصد از آموزش‌های مهارتی خود را متناسب با نیازهای محلات برای افراد متقاضی در مدارس برگزار نماید.

ماده ۲۸: وزارت صمت مکلف است در راستای ایفای اثربخش تر وظایف و مأموریت ها و از محل اعتبارات سالیانه خود، بدون اخذ هزینه نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی برای آشنایی دانش‌آموزان و خانواده با فعالیت‌ها و نیازهای صنایع کوچک، دستی و زودبازده با تأکید بر فعالیت‌های دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا متناسب با نیاز مناطق و محلات و با اولیت مناطق محروم و مرزی در مدارس اقدام کند.

ماده ۲۹: هیأت امناء مدارس مجاز است برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی مختلف که در مدرسه برای عموم مردم برگزار می‌شود مطابق نرخ‌های مصوب شورای آموزش‌وپرورش شهرستان نسبت به دریافت هزینه‌های برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های اقدام کند.

تبصره ۱ : دستور العمل و چگونگی تعیین نرخ خدمات فرهنگی، اجتماعی به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش می رسد.

تبصره ۲: شورای آموزش‌وپرورش شهرستان موظف است نرخ خدمات فرهنگی، آموزشی مدارس را بنا بر اقتضائات منطقه‌ای در کمترین سطح ممکن تصویب و به مدارس ابلاغ نماید.

ماده ۳۰: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تبلیغات اسلامی مکلف‌اند در راستای ایفای اثربخش مأموریت ها و وظایف و از محل اعتبارات سالیانه، حداقل ۵۰ درصد از برنامه‌ها و اعتبارات خود را برای برگزاری مراسم جشن به مناسبت اعیاد مذهبی و ملی و دیگر مناسبت‌ها در مدارس تخصیص دهند. هزینه‌های دیگر مراسم همانند پذیرایی و ... با مصوبه هیأت امناء

ماده ۳۱: صداوسیما موظف است در راستای ایفای مسئولیت و مأموریت های خود و از محل اعتبارات سالیانه خود، در همه شبکه‌های استانی و ملی سراسری حداقل دو ساعت در هفته را به پخش فیلم و برنامه در خصوص موفقیت‌ها و برنامه‌های مدارس (شبکه استانی مدارس استانی و شبکه‌های ملی مدارس منتخب) برگزاری مسابقات، جشن‌ها و فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و همکاری دستگاه‌های مختلف محلی و استانی با مدارس، ابتکارات و موفقیت‌های مختلف، دانش آموزان، معلمان، اولیاء، کارکنان، خیران اختصاص دهد.

ماده ۳۲: وزارت مسکن، وزارت کشور و وزارت آموزش‌وپرورش مکلف‌اند در جانمایی و مکان‌یابی و طراحی مدارس به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که مدارس هر محله در نزدیک‌ترین مکان به بوستان‌ها، مساجد و در مجاورت یکدیگر ساخت شده و مجموعه مدارس دارای امکانات مختلف ازجمله سالن‌های ورزشی، اجتماعات، کتابخانه، زمین‌های ورزش، فضای سبز و... برای استفاده مشترک مدارس و مردم محله باشند. آیین‌نامه اجرایی این ماده با پیشنهاد وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت آموزش‌وپرورش به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ماده ۳۳: وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است در طراحی شهرها، مدارس را در مکان‌هایی با دسترسی سهل و آسان برای عموم مردم و مجاورت بوستان‌های محله و با مشخصاتی که در ماده ۱۸ ذکرشده را جانمایی کند.

تبصره: در راستای اجرای این ماده وزارت آموزش‌وپرورش با رعایت قانون محاسبات عمومی و دیگر تشریفات قانونی و هماهنگی سایر نهادهای مرتبط با ساخت‌وساز شهری مجاز به فروش و واگذاری مدارس پراکنده (با مالکیت دولتی) و تجمیع آنها در قالب مدارس محوری و کانونی است.

ماده ۳۴: دولت مکلف است میزان مشارکت و همکاری هر یک از دستگاه‌های محلی مرتبط در انجام وظایف و فعالیت‌های مرتبط با تربیت دانش آموزان و مدارس اجتماع‌محور را به‌عنوان شاخص‌های عملکردی دستگاه‌های اجرایی (حداقل ۱۰ درصد از کل امتیازات) قرار دهد.

ماده ۳۵: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است نسبت به برگزاری کلاس‌های مراقبت‌های مادران، تغذیه و سلامت مادران، تغذیه سالم، مراقبت‌های پیش از بارداری برای زوج‌های جوان و اجرای طرح‌های پایش سلامت و بهداشت و پزشک خانواده از طریق مدارس اقدام کند.
ماده ۳۶: سازمان هلال‌احمر مکلف است دوره‌های آموزشی امداد و نجات و کمک‌های اولیه بستر لازم برای توانمندسازی مردم محلات در مدارس اجتماع‌محور را فراهم نمایند.

ماده ۳۷: وزارت آموزش‌وپرورش با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان مکلف هستند در راستای ایفای وظایف و مأموریت و از محل اعتبارات سالیانه نسبت به ایجاد خانه‌های اسباب‌بازی، سالن ها، پارک های بازی محیطی شاد و مفرح برای کودکان پیش از دبستان و برگزاری کارگاه‌های خلاقیت، بازی‌های تمرکزی در مدارس دوره ابتدایی اقدام کنند.

تبصره : فعالیت خانه‌های اسباب‌بازی و پارک و سالن های بازی محدود به ساعات دوره پیش‌دبستانی نیست و امکان فعالیت آن در همه‌روزهای هفته باید مهیا گردد.

ماده ۳۸: دولت مکلف است در راستای انجام هر چه بهتر وظایف و مأموریت های دستگاههای و نهادهای مختلف و ارائه خدمات اثربخش تر به جمعیت دانش آموزی و اولیاء آنها کشور در تخصیص اعتبارات سازمان‌ها و نهادهای مختلف به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که به‌تناسب جمعیت محله تحت پوشش مدرسه، بخشی از اعتبارات آن دستگاه صرفاً به اجرای برنامه‌های دستگاه در مدرسه اختصاص یابد.

ماده ۳۹: دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برای ایفای بهتر وظایف و مأموریت های خود مطابق مفاد این قانون و آیین نامه اجرایی آن مکلفند نسبت به تأمین منابع انسانی، امکانات و تجهیزات برای اجرای برنامه های خود در مدارس اقدام نمایند.

ماده ۴۰: وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات مکلف است در راستای ایفای وظایف و مأموریت های و از محل اعتبارات سالیانه خود دوره‌های امنیت در فضای مجازی، کاربست فناوری‌های اطلاعاتی در زندگی و دیگر دوره‌های موردنیاز مردم در این زمینه را در مدارس برگزار نماید.

ماده ۴۱: مدارس در زمینه اجرای برنامه‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در مدارس با حفظ استقلال آموزشی و تربیتی، ماهیتی تسهیل‌کننده و تسریع‌کننده دارند، به‌طوری‌که نهادهای دیگر بتوانند با استفاده از ظرفیت‌ها و موقعیت‌های خاص مدرسه و نقش محوری آن در محله به توسعه و ارتقاء سطح کمی و کیفی خدمات خود دست یابند.

ماده ۴۲: سازمان بهزیستی، کمیته امداد و دیگر نهادهای حمایتی مکلف‌اند برنامه‌های حمایت از زنان سرپرست خانوار با اولویت مادران دانش آموزان را با ایجاد دوره‌های اشتغال‌زایی در مدارس متناسب با نیاز محلات توسعه دهند.

ماده ۴۳: سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری و دیگر نهادهای حمایتی در راستای ایفای اثربخش تر مأموریت ها و وظایف و از محل اعتبارت خود مکلف اند از طریق مشاوره‌های فردی، گروهی، دوره‌های آموزشی، با محوریت و مشارکت مدارس معتادان، زنان سرپرست خانواده و زنان و دختران در معرض آسیب‌های را تحت حمایت مستقیم قرار دهند.

ماده ۴۴: وزارت آموزش‌وپرورش مکلف است در راستای ایفای اثربخش وظایف و مأموریت های سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و از محل منابع خود و با مشارکت دیگر نهادهای متولی ساخت‌وساز شهری، در طراحی و ساخت مدارس به‌گونه‌ای عمل کند که فضاهای چندمنظوره مدارس (سالن ورزشی، سالن اجتماعات، سالن غذاخوری، کتابخانه) در بخش مستقلی از مدرسه (در مدارس چندطبقه در اولین طبقه) ساخته شوند به‌گونه‌ای که شرایط استفاده بهینه از همه فضاها و همه امکانات مدرسه به‌صورت مستقل و هم‌زمان فراهم گردد.

ماده ۴۵: در اجرای تبصره (۲) ماده ۵۳ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، «حداقل سی درصد (۳۰%) منابع موضوع این تبصره صرف توسعه ورزش در روستاها می‌شود.» دولت (وزارت ورزش و جونان) مکلف است منابع این تبصره را در مدارس اجتماع‌محور روستا هزینه نماید.

ماده ۴۶: آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر سه ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون با پیشنهاد وزارت آموزش‌وپرورش و تصویب شورای عالی آموزش‌وپرورش به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس