کرونا

شهر تهران از ابتدای هفته جاری در دسته بندی شهرهای کرونایی کشور، در فهرست شهرهای نارنجی قرار گرفت و از همین، استفاده از ماسک الزامی شد.

به گزارش مشرق، نقشه کرونایی کشور که تا یک ماه قبل، از رنگ‌های قرمز و نارنجی پاک شده بود و تعداد شهرهای زرد نیز رو به کاهش بود، به یکباره با افزایش موارد ابتلاء به کرونا، دوباره دستخوش رنگ‌های قرمز و نارنجی شد و از هفته جاری نیز، شهر تهران در وضعیت نارنجی قرار گرفته است.

این در حالی است که ترددها همچنان بدون استفاده از ماسک است‌. به ویژه در محیط‌های پرازدحام و شلوغ، که باید حتماً از ماسک استفاده کنیم.

گزارش‌ها و مشاهدات میدانی از سطح شهر و رفت و آمد شهروندان، نشان می‌دهد که هنوز اغلب شهروندان تمایلی به استفاده از ماسک ندارند. در حالی که استفاده از ماسک در شهرهای قرمز و نارنجی، الزامی است.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در ارتباط با علت بازگشت به روزهای سخت کرونایی و افزایش مرگ‌های روزانه، گفت: دلیل اصلی افزایش ابتلاء و مرگ‌ها این است که جهان انتظار نداشت کرونا در این فصل شروع مجدد داشته باشد و همه خود را برای پاییز و زمستان آماده کرده بودند. بنابراین احتمالاً پاییز و زمستان سختی در پیش خواهیم داشت. حتی کشور امارات که ادعای پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون داشت دچار جهش ویروس و همه‌گیری شد.

آمارهای روزانه کرونا در کشور، نشان می‌دهد که ظرف دو هفته گذشته تا کنون، وضعیت مرگ‌های کرونایی به طرز نگران کننده‌ای در حال افزایش است. به طوری که یک ماه قبل، برای اولین بار مرگ‌های روزانه صفر شد، اما به یکباره شاهد ۲ رقمی شدن مرگ‌ها هستیم.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، هفته گذشته ۱۴۷۱ مورد و این هفته ۴۱۱۹ مورد بستری کرونا در کشور داشته‌ایم. مرگ‌ها نیز از ۱۸ به ۴۰ و در این هفته به ۶۹ مورد رسید.

همچنین، نرخ رشد بستری‌ها در تهران از ۱۰۸ به ۲۲۲ درصد و در البرز از ۱۰۶ به ۲۴۲ درصد رسیده است.

از ابتدای هفته جاری، ۵۷ شهر در وضعیت قرمز و ۸۶ شهر نیز در شرایط نارنجی قرار گرفتند. ضمن اینکه تعداد شهرهای زرد از ۲۰۸ به ۱۹۹ شهر و تعداد شهرهای آبی رنگ نیز از ۱۹۰ شهر به ۱۰۶ شهر کاهش یافت.

اگر شرایط به همین شکل پیش برود، دور از انتظار نیست که خیلی زود نقشه کرونایی کشور از رنگ‌های زرد و آبی پاک شود و شرایط برای پاییز و زمستان، سخت و دشوار گردد.

هنوز تجربه تلخ موج‌های چهارم و پنجم را فراموش نکرده ایم که موارد ابتلاء و بستری و به دنبال آن، افزایش مرگ و میر، مردم را وحشت زده کرده بود. بنابراین، اگر قرار باشد نسبت به رعایت سفت و سخت پروتکل‌ها، اقدام عاجل صورت نگیرد، بیم آن می‌رود که پاییز و زمستان سختی در پیش داشته باشیم.

این نکته نیز باید مورد توجه قرار گیرد که با شروع فصل پاییز، شاهد بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها خواهیم بود و همین موضوع می‌تواند بر نگرانی‌های ما بیافزاید. زیرا، حجم ترددها افزایش خواهد یافت.

همچنین، یکی دیگر از خطرات افزایش کرونا در پاییز و زمستان، سرد شدن هوا و بستن در و پنجره‌ها خواهد بود که می‌تواند به سرعت انتقال ویروس کمک بیشتری کند.

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که زیرسویه جدید اومیکرون با توانایی بسیار بالا تلاش دارد خود را در طبیعت حفظ کند، ضرورت استفاده از ماسک در تمامی فضاهای بسته و فضاهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد را ضروری عنوان کرد و گفت: چهره کرونا تغییر کرده و وارد مرحله‌ای دیگر شده است، ولی همچنان واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک برای قطع و یا کاهش زنجیره ویروس کرونا باید جدی گرفته شود.

حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، گفت: هر فرد مبتلا به زیرسویه BA.۵ می‌تواند ۱۸ نفر را آلوده و مبتلا کند. اگرچه میزان مرگ و میر این زیرسویه نسبت به ویروس دلتا خیلی کمتر است، اما با توجه به اینکه تعداد بسیار بیشتری از افراد را گرفتار می‌کند، میزان مرگ و میر آن به ویژه در افراد واکسینه نشده می‌تواند بیشتر شود.

توصیه‌ها برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا و هشدار نسبت به عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به ویژه ماسک نزدن، می‌تواند زنگ خطری برای شدت گرفتن بیماری در پاییز و زمستان باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    2 5
    کرونا کجا بوده عزیزان
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      6 2
      هموطن ناآگاه من سلام. کرونا دوباره داره شیوعش بیشتر میشه. خانواده ۵ نفره مون هممون گرفتار شدیم. بدن درد و گلو دردش واقعا افتضاحه. لطفا کمی مراعات خودتون و اطرافیان رو بکنید.
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      4 0
      احسنتم یا شیخ بشار ! اجرکم الله یا شیخ بشار ! اهلا و سهلا مرحبا ، شیخ بشار گره گشا !
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      3 0
      بشار راست میگه خودش گفت کشورم عربستان تو یکی از نظراتش، اینا جون گربه دارن نمیگیرن کرونا
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 1
    به جهنم، چقدر گفتیم تجمعات و سرودها را برگزار نکنید، وضعیت خطرناکه، آیا کسی گوش کرد، در تجمع ورزشگاه آزادی هیچکس ماسک نزده بود و همه پیش هم نشسته بودند، در وزشگاه فولاد آرنا در اهواز هم همین مورد تکرار شد. در تجمع اخیر غدیر در تهران که هیچکس ماسک نزده بود. حالا انتظار دارید کرونا تماشاتون کنه.حالا که ماه محرم نزدیکه صداتون دراومده که کرونا دوباره اومده.
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    1 1
    ما که به لطف خدا از اول کرونا تا حالا هیچ چیزی ندیدیم پس معلوم میشه آثار واکسنهاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس