عملکرد ضعیف ایران در بازی‌های نخست/ روی توقف انگلستان حساب باز کنیم؟

تیم ملی ایران و انگلستان در حالی اولین بازی خود در جام‌جهانی به مصاف هم می‌روند که هر دو تیم عملکرد قابل قبولی در نخستین بازی جام‌جهانی نداشته‌اند.

سرویس ورزش مشرق _ دیدار تیم ملی ایران در جام جهانی مقابل انگلیس، اولین تقابل تاریخ فوتبال این دو کشور خواهد بود. دیدار اول در هر تورنمنتی شرایط خاص خود را دارد و بارها دیده شده که بزرگترین تیم های جهان و مدعیان قهرمانی و مدافعان عنوان قهرمانی هم در اولین نمایش خود در یک تورنمنت مهم مثل جام جهانی متزلزل نشان داده و نتوانسته اند مطابق پیش بینی ها به برتری دست یابند؛ شکست آرژانتین مدعی قهرمانی جهان در اولین بازی جام جهانی ۱۹۹۰ مقابل کامرون، شکست فرانسه مدعی قهرمانی جهان در اولین بازی جام جهانی ۲۰۰۲ مقابل سنگال، باخت تاریخی و سنگین ۵ بر یک اسپانیا مقابل هلند در جام جهانی ۲۰۱۴ و باخت یک بر صفر آلمان در اولین دیدارش در جام جهانی ۲۰۱۸ مقابل مکزیک مثال های روشنی از این موضوع هستند.

 به همین بهانه سراغ تاریخچه نتایج دیدارهای ایران و انگلیس در نخستین مسابقه خود در ادوار گذشته جام‌جهانی رفته‌ایم.

* آمار ۴۰ درصدی برد سه شیرها در نبردهای اول!

انگلیس یکی از تیم‌های با سابقه جام‌جهانی محسوب می‌شود. سه شیرها در ۱۵ دوره از ۲۱ دوره برگزاری جام‌جهانی حضور داشته و یک‌بار هم موفق به قهرمانی و دوبار به مقام چهارمی جام‌جهانی رسیده‌اند ولی نکته قابل توجه شروع نه‌چندان خوب انگلیسی‌ها و ثبت آمار ۴۰ درصد برد، ۴۰ درصد تساوی و ۲۰ درصد باخت این تیم در اولین نمایش های آن ها در جام جهانی است.

آن‌ها در ۱۵ دوره حضور خود در جام‌جهانی، ۶ بار برنده بازی بودند، ۶ بار بازی را با تساوی به پایان رسانده و ۳ مرتبه نیز تن به شکست دادند. سه شیرها حتی در دوره‌ای که توانستند به قهرمانی برسند، نخستین بازی خود را در مسابقات با تساوی برابر اروگوئه به پایان رساندند. این موضوع نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها همواره در بازی ابتدایی خود مشکلاتی دارند و متزلزل ظاهر می‌شوند.

عملکرد ایران و انگلیس در بازی‌های نخست جام‌جهانی/ روی توقف سه شیرها حساب باز کنیم؟! +جدول

به دلیل سطح بسیار بالای لیگ برتر انگلیس، همیشه تیم ملی این کشور دارای ترکیب قدرتمندی بوده ولی این آمار برای تیمی که جزو بهترین تیم‌های جهان است، آمار خوبی به حساب نمی‌آید و می‌تواند انگیزه خوبی برای توقف انگلیس در بازیکنان تیم ملی ایران به وجود آورد.

همچنین این تیم هیچگاه در نخستین دیدار خود با تیم آسیایی روبرو نشده و تنها یک بار در جام‌جهانی ۱۹۸۲ اسپانیا، در آخرین دیدار گروهی خود به مصاف تیم ملی کویت رفتند و موفق شدند این تیم را با یک گل شکست دهند. تیم ملی ایران این فرصت را دارد که به اولین تیم آسیایی تبدیل شود که انگلیس را متوقف می‌کند.

* عملکرد نه چندان قابل دفاع  ایران در بازی‌های نخست!

البته  ایران نیز در بازی ابتدایی خود در جام‌جهانی عملکرد خوبی نداشته و از پنج دوره حضور خود در جام‌جهانی، ۳ بازی با شکست، یک بازی با تساوی و یک بازی با پیروزی تیم ملی ایران به پایان رسیده است ؛ یعنی ۶۰ درصد باخت، ۲۰ درصد برد و ۲۰ درصد مساوی. ایران در سال‌های ۱۹۷۸ ، ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ به ترتیب برابر هلند، یوگوسلاوی و مکزیک بازنده بازی بوده و در سال ۲۰۱۴ برابر نیجریه مساوی و در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل مراکش با پیروزی زمین مسابقه را ترک کرده است.

ایران تاکنون دو بار در دیدارهای نخست خود به مصاف تیم‌های اروپایی رفته که عملکرد قابل قبولی از خود نشان نداده است. شاگردان مهاجرانی در سال ۱۹۷۸ در دیدار نخست برابر هلند که در جام‌جهانی ۱۹۷۴ به مقام نایب قهرمانی رسیده بود، قرار گرفت که این بازی با نتیجه ۳ بر صفر به سود لاله‌های نارنجی به پایان رسید. همچنین در جام‌جهانی ۱۹۹۸ شاگردان جلال طالبی مقابل یوگوسلاوی با یک گل تن به شکست دادند.

عملکرد ایران و انگلیس در بازی‌های نخست جام‌جهانی/ روی توقف سه شیرها حساب باز کنیم؟! +جدول

انگیزه مضاعف و دلگرمی دو دوره اخیر برای ملی پوشان ایران!

تا پیش از جام‌جهانی ۲۰۱۴ تیم ملی ایران در هیچکدام از بازی‌های نخست خود، رنگی بهتر از شکست به چشم ندیده بود، اما در دو دوره اخیر و با تاکتیک کارلوس کی‌روش و تقویت فاز دفاعی و تکیه بر ضد حمله شرایط تغییر کرد و ایران در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل مقابل نیجریه به تساوی دست یافت که البته اگر کمی احتیاط را کنار می گذاشتند و در فاز تهاجمی قوی تر عمل می کردند، برد مقابل نماینده آفریقا دور از دسترس نبود. در ۲۰۱۸ روسیه نیز ایران با تاکید کی روش بر مهم بودن اولین بازی در هر تورنمنتی که تاکید بجایی نیز هست احتیاط در گل نخوردن در دستور کار قرار گرفت و با چاشنی شانس هم در نخوردن گل در دقایق ابتدایی و گل به خودی بازیکن مراکش در دقایق پایانی تنها برد ایران در اولین بازی جام جهانی شکل گرفت.

در هر صورت این مسئله و نیز عملکرد نه چندان خوب تیمهای مطرح در اولین بازی ها می‌تواند بار روانی مثبتی برای یوزهای ایرانی داشته باشد و به آنها انگیزه مضاعف برای رویارویی با گران‌ترین تیم ملی دنیا بدهد. نباید فراموش کنیم که آمار در فوتبال حرف اخر را نمی زنند و شرایط روز بازی تعیین کننده اصلی خواهد بود. قطعا انگلیس هم نمی خواهد بی گدار به آب بزند و با دست کم گرفتن ایران در اولین بازی شانس صعود خود را به خطر بیاندازد و باید دید اسکوچیچ برای استارت در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر چه تدبیری خواهد اندیشید؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    7 0
    زنده باد تیم ملی ایران. به امید موفقیت بچه ها مقابل انگلیس
    • بشار عبدالواحد IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 2
      با تمارض طارمی؟ یا اتوبوس کنعانی زادگان یا سوتی های امیر عابدراده
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 0
      با توکل و اراده بازیکنا امکان اتفاق هر چیزی هست
  • بشار عبدالواحد IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    5 5
    هر جور حساب کنیم بازیکنای انگلیس از ایران قوی تر هستند اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 5
      چرا باید قوی باشند مگر فوتبال صنعت موشکی و فضائی و سایرعلوم پیچیده است - لگد زدن به چند صد گرم باد و دویدن هم شد دانش - این القاءات برای تحقیر و کشتن خود باوری در جوانان است دست بردارید در آفریقا و آمریکای لاتین در عقب مانده ترین کشورها این سرگرمی های تفریحی موفق تر از ایارن هستند - دست بردارید برای پرخوری عده ای که ممکن است خودتان هم از اونا باشید مردم و خودتان را فریب ندهید. ضرب المثل فوتبال مثل گری است اگر طبیب بود داوائی می برای سرملت ها عده ای ویژه خوار دارند از سفره بی صاحب ملت هزینه ی بی مورد و عبث می خورند با این هزینه ها فوتبال باید جمع شود و هزینه های آن و افراد بازیگر با مثلا بازیکن این ورزش نیز مثل یک کارگر ماهر دست مزد ببرند مردم را فریب ندهید تفکر جهان بدون فوتبال پرهزینه دارد شکل می گیرد. از بالا (مثل پلاتینی)تاپایئن مثل دلالهای خرید وفروش آدم بنام فوتبال همگی دزد هستند و مفتخور
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    3 1
    با انگیزه برد و نشاط وارد میدان شویم، چیزی برای از دست دادن نداریم. برد قدم بزرگی برای تیم و فوتبال ایران دارد.
  • US ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    با این کشمکش های فدارسیون فوتبال و انتخاب سرمربی و دلهره و استرس در نیکمت و سلبریتی پروری در فوتبال و بی برنامگی برای مهارت یابی در فوتبالمون حتما حریف انگلیس می شیم و کارنامه موفقی در این جام جهانی منتظرمون هست.
  • نام آشنا IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    0 0
    اگر تیم فعلی انگلستان از تیم 2018 اش قویتر است کار ما مشکل خواهد بود ولی اگر این تیم فعلی انگلیس از تیم 2018 اش ضعیفتر یا در حد همان تیم باشد با توجه به اینکه تیم فعلی ایران از تیم 2018 اش قویتر و با نفرات بیشتر و مناسبتری به جام جهانی امده احتمال تساوی بسیار زیاد است. در دوبازی تدارکاتی در ماه های اینده که قرار است به مصاف اروگوئه و سنگال برویم در صورت برد در مقابل این دو تیم میتوان تا حدود زیادی به صعود از گروه مان امیدوار شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس