.

یک مقام ارشد کاخ سفید گفته که دولت آمریکا دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه ایران است.

به گزارش مشرق، «برت مک‌گورک»، مقام ارشد کاخ سفید مدعی شده که احیای برجام در آینده نزدیک را بعید می‌داند و کاخ سفید به دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه تهران است.

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از سه منبع آگاه گزارش داده برت مک‌گورک در جمع گروهی از کارشناسان اندیشکده‌ها در هفته گذشته گفته «بسیار بعید» است که توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را بتوان در آینده نزدیک احیا کرد.

آکسیوس نوشته کاهش این احتمال باعث افزایش فشار بر دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور امریکا برای تدوین آنچه «طرح جایگزین» یا پلان بی‌ خوانده می‌شود خواهد شد.

مک‌گورک در نشست یا کارشناسان اندیشکده‌ها مدعی شده دلیل عدم خصول توافق این است که ایرانی‌ها قادر به تصمیم‌گیری نیستند.

ادعای این مقام دولت جو بایدن در حالی مطرح شده که شواهد مختلفی حاکی از آن هستند که دولت مستقر در واشنگتن هنوز توانایی لازم برای تصمیم‌گیری در خصوص بازگشت به برجام را نداشته است.

مقصرجلوه دادن ایران، سلب مسئولیت کامل از طرف غربی و القای اینکه پیشرفت مذاکرات تنها به تصمیم‌گیری طرف ایرانی وابسته است رویه ثابت موضع‌گیری مقام‌های آمریکا و سایر کشورهای غربی و رسانه‌های همسو با آنها در تقریباً تمامی ادوار مذاکرات رفع تحریم‌ها بوده است.

بایدن پیش از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وعده داده بود که سیاست «فشار هوشمند» را جایگزین «فشار حداکثری» علیه ایران خواهد کرد.  مدعی شد که ایرانی‌ها خواستار اضافه شدن چیزی به امتیازاتشان هستند. او گفت: «اما ما این کار را انجام نخواهیم داد.»

برت‌مک‌گورک  مدعی شد با توجه به اینکه توافق در آینده نزدیک امکان‌پذیر نخواهد بود دولت بایدن قصد دارد از تحریم و انزوای اقتصادی علیه ایران استفاده کند. او با وجود این گفت که واشنگتن قصد ندارد «تنش‌ها را به صورت بی‌مورد افزایش دهد.» مک‌گورک گفت دولت بایدن از گزینه نظامی تنها به عنوان راه چاره آخر استفاده خواهد کرد.

برت مک‌گورک همچنین گفته اختلاف آمریکا با اسرائیل در خصوص این موضوع به احتمال حمله نظامی مربوط نمی‌شود، بلکه اختلافات بر سر این است که آیا آمریکا باید هنوز دنبال احیای برجام باشد یا اینکه توجهش را به سمت رسیدن به یک توافق «قوی‌تر و طولانی‌تر» معطوف کند.

مذاکرات دوحه روزهای هفتم و هشتم تیرماه برگزار شد. ایران و آمریکا در این مذاکرات دو روزه به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کردند.

آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    10 0
    ما هم دنبال آسفالت کردن دهن کج هرچی یانکی گاوچرون تروریست بدون بلانسبت و در اسرع وقت هستیم!!!!
    • DE ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      9 0
      یک مقام ارشد کاخ سفید گفته که دولت آمریکا دنبال استفاده از تحریم و انزوای اقتصادی علیه ایران هستیم.// رژیم گاوچرانها هیچ غلطی نمیتونه بکنه ۴۳ ساله ما روزبروز قوی تر شدیم و رژیم ابر جنایتکار شیطان بزرگ ضعیف تر و بدهکارتر. به جای میلیاردها دلار برای جنایت و خباثت به زیر ساخت های خراب و دربه داغون و فرسوده ات برس عمو سام ۴۵ میلیون زیر فقر داری هردو دقیقه یک نفر در امریککا کسته میشه این غیر از اموات و معمولی و اموات کروناست.
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    13 1
    پدرسوخته هایی هست این امریکاییها !!! مثلا دارن گزینه جدی بوذن خودشون و ثابت میکنن !! روزی که پشتتون به خاک رسید و پوزه تون شکست از خواب بیدار میشین !!!!
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    9 0
    میتونید محدودیت ایجاد کنید ولی انزوا نه. خودتون رو خسته نکنید
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    11 0
    آره تو که راست میگی اف به این برجام که پس از مرگ هم شرش گریبان ما را گرفته
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    5 0
    یانکی بدنام:بشنو این فریاد خشمگینانه ملت را؛ به به چه حرف خوبی آن شب امام ما گفت مابچه های ایران جنگیم تارهائی هرگز نمی هراسیم از جنگ بی غذائی
  • You IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
    3 0
    تموم شد؟! خیلی تاثیرگذار بود خخخخ
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    فعل ماضی بکارببر چون اثراتش کم ومحومشه
  • سیدمرتضی US ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    امریکایی ها به دنبال درگیری بیشتر در جهان هستن بدهی زیاد عدم قدرت پرداخت بدهی کمبود منابع مالی شدید فرسوده شدن زیرساخت های اقتصادی فرهنگی نظامی و... شاید جالب باشه این وام هایی که امریکا به اوکراین میده مقدار زیادیشی از چین قرض میکنه!! یکقانون میگه اگر نمیتونی میز رو کنترل کنی بزن زیر میز تا همچیز بهم بریزه و یک فرصتی پیدا کنی امریکا هم همینکارو میکنهاز روی پیری فرتوتی و استیصال و ترس ازدست دادن قدرت امریکا در سال۲۰۰۰خودش اعلام کرد انا ربک الاعلا
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    8 0
    کاخ سیاه نه سفید
  • سعید IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    راست گفته واقعا قادر نیستید
  • جمال IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    خطاب به آمریکا: باشه خخخ
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    باشه
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    6 0
    مگه تا حالا داشتید چکار می‌کردید !؟ از ۷۰۰ تحریم قبل از برجام رساندید به دو برابر کردن آن خوب الان ما منزوی شدیم یا اینایی که فرستادید اومدن گدایی نفت و گاز از ما میکنند ؛)) / اگر ما منزوی شدیم پس راحتمان بگذارید در انزوا بمانیم و اینقدر ور دلمان مثل سگ عوز عوز نکنید و نفت و گاز گدایی نکنید /
    • خلیج پارس iran IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      4 0
      دقیقا" این حرامی ها غربی ها نوکران یهود و اسرائیل هر چه تحریم و دشمنی بود با ایران و ایرانی کردند دیگر چه کاری مانده نکرده اید ؟ ایران هسته ای رو باید در جمع خودتون بپذیرید تمام شد رفت ما قدرتی اتمی شدیم ..
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    خداراشکر که دولت رئیسی روی کار آمد. گرچه دیر بود! اصلاً فرض کنیم برجام نبوده، اقتصاد مقاومتی که رهبری تدوین نمودند همان مسیری است که ژاپن بعد از جنگ جهانی پیش گرفت و قدرت اقتصادی شد. و تنها جناب رئیسی میتواند این مسئله را به سر انجام برساند چون در راستای اوامر رهبری حرکت میکند. به جناب رئیسی راُی دادیم و از رئیس جمهور انقلابیمان حمایت میکنیم. خداوند حفظش کند.
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    5 0
    برجام حیله بزرگ قرن بود علیه برنامه هسته ای ایران که خوشبختانه ترامپ احمق و تاجر پیشه زد زیر این توافق موقت و شاید سختی و تحریم هایی هم متحمل شدیم ما ایرانیان ولی خواست خدا بود ما اتمی شویم قدرت اتمی بشویم و شدیم تمام ! ضرب المثل معروف قدیمی میگه : عدو ( ترامپ ) عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد ! و ضرب المثل دیگر که می‌فرماید : آزموده را آزمودن خطاست هم میهن من هوشیار باشیم !
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 0
    اروپا با صحبت اخیر بورل و مورا باید فکری بحال خود کنند و الا با حساب آمریکا نتیجه مورد دلخواه رقم نخواهد خورد و باید حرص بخورند و عصبانی باشند . ترامپ و بایدن تفاوتی ندارند . توافق مد نظرشان هرگز به مرحله طرح و ثمر نمیرسد . برجام حریص شان کرده . دروغ مقصر جلوه دادن ایران بیش از پیش برای دنیا عیان شد . جرات هیچ گونه غلطی نه آمریکا یا اسرائیل و یا دیگری بر علیه ایران ندارند . همان سخن تاریخی امام بزرگوار از روز نخست همواره صادق است
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ الشَّيْطَانُ فَأَنْسَاهُمْ ذِكْرَ اللَّهِ ۚ أُولَٰئِكَ حِزْبُ الشَّيْطَانِ ۚ أَلَا إِنَّ حِزْبَ الشَّيْطَانِ هُمُ الْخَاسِرُونَ
  • هوشنگ IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    گوش به حرف اربابم بدین مگر نمی خواهی از این چاهی که خودت کندی بیرون بیایی ارباب صلاح تو را می خواهد
  • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    چه کاری میخواهید بکنید که تا بحال نکردید
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    ما هم به دنبال دور زدن حرفه ائی تحریمها و بی اثر کردن انها بوده و هستیم و خواهیم بود و از تو و گاوچرانان یانکی امثال تو هم کاری ساخته نیست در ضمن شگردهای دور زدن تحریمها را هم به هر کشوری که دوست داشته باشیم یاد خواهیم داد. پهپادهایمان راهم به هر کشوری که بخواهیم صادر خواهیم کرد. نفت را هم به هر مقدار و به هر کجای دنیا که لازم باشد صادر خواهیم کرد.
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    فکر می کنم سر به سر ایران نزارید. روایتی هست که میگه زمانی ایرانیان حق خودشونو با زور می گیرند و قانع نمی شوند تا ذره آخر حقشونو نگیرن، بنظرم شروع شده اون زمان. هر چی غرب دست و پا بزنه فایده نداره. غرب باید دست بکار شود و باج دهی را آغاز کند تا اثرات هسته ای شدن ایران بر او کمتر باشد. لازمه عرض کنم که صحبت از برجام پوسیده برای ما ایرانی ها فقط به این دلیله که میخوایم بفهمید و به خود بیایید وگر نه مسیر ما مشخصه.
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 0
    فقط خروج از NPT و تعلیق ساخت سلاح هسته ای تا رفع همه تحریم‌ها. این تعلیق هر ۶ ماه بازبینی شود تا در صورت پایبندی غرب تمدید گردد، دقیقا همان کاری که آمریکا با تحریم‌ها می‌کند.
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 2
    دیگه ما اینجا از طرف مسئولین تحریم هستیم شما دیگه بیشترش نکن
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    شوخی می کنی؟! خودت باورت میشه ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس