کد خبر 1403056
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۶
هشدار بارش‌های سیل‌ آسا در ۲۶ استان

سازمان هواشناسی از تداوم و گسترش بارش‌های موسمی در کشور خبر داد و در خصوص بارش‌های سیل‌آسا در ۲۶ استان هشدار صادر کرد.

به گزارش مشرق، بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی حاکی از آن است که طی ۴ روز آینده در نوار شمالی کشور گذر متناوب امواج و همچنین فعالیت سامانه موسمی در نیمه جنوبی کشور باعث بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد می‌شود.

بر این اساس امروز در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و برخی مناطق واقع در شمال غرب کشور رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، نیمه غربی کرمان، یزد، بوشهر، نیمه شرقی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی اصفهان، شرق اصفهان، شرق لرستان، مرکزی، همدان و قم رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید گاهی همراه با خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است. همچنین در ارتفاعات البرز واقع در شرق تهران، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال غرب کرمان، غرب یزد، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه شمالی فارس، جنوب اصفهان و کرمان بارش‌ها شدت خواهد داشت.

یکشنبه آینده در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران بارش گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید روی می‌دهد.

در جنوب شرق و جنوب بارش‌ها کاهش می‌یابد و در دامنه‌های زاگرس واقع در غرب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شرق خوزستان، غرب اصفهان و شرق لرستان رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود.

در این روز بارش‌ها در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات کرمان شدت خواهد داشت. دوشنبه آینده بارش در نوار شمالی کاهش یافته و تنها در استان مازندران قابل توجه است.

سه‌شنبه هفته آینده بارش‌ها در این مناطق به‌صورت خفیف ادامه دارد و به‌تدریج از روز چهارشنبه جو نسبتا پایداری در کشور حاکم خواهد شد.

*توصیف سامانه: تداوم و گسترش رگبارهای موسمی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید و در نواحی مستعد تگرگ، خیزش گردو خاک در مناطق مستعد

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۰۵/۰۷: سیستان و بلوچستان، مرکز و غرب کرمان، هرمزگان، بوشهر، شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، مرکزی، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، زنجان، گلستان، مازندران، گیلان، شمال و شرق کردستان، شرق لرستان.

شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۸: کرمان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، بوشهر، غرب یزد، غرب و جنوب اصفهان، لرستان، زنجان، همدان، مرکزی، قزوین، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، مازندران، ارتفاعات و دامنه در گلستان، جنوب آذربایجان شرقی، غرب کردستان، تهران، البرز، ارتفاعات سمنان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۹: اردبیل، گیلان، مازندران، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، نیمه شرقی لرستان، شرق و جنوب خوزستان، مرکزی، قم، البرز، تهران، زنجان، قزوین، شرق و شمال آذربایجان شرقی، بوشهر، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، غرب یزد، نیمه غربی اصفهان.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه‌ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل و نقل

توصیه: اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم جابجایی عشایر کوچ‌رو، عدم صعود به ارتفاعات، عدم اتراق در بستر رودخانه‌ها، عدم قرار گرفتن در مسیل‌ها، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه‌های اجرایی مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری، وزارت نیرو و غیره جهت مقابله با بحران. 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • جوجه تیغی بدنساز IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    2 4
    دوستان دوستان، از هر حیوانی یک جفت بردارید و سوار کشتی احمدی نژاد بشید ‌.. او بارها گفته بود من چوپانیم که پشت سد رو میبینم و داد میزنم داره سیل میاد و کسی گوش نمیکنه ... از جوجه تیغی ها هم من و اقدس سوار کشتیش میشیم
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    مواظب باشید
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 1
    اینهمه آب رو بلد نیستیم‌نگهداریم یک هفته بعد سدها همه خشک و خالی
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 0
    باران های این چند روزه، باران موسمی نیست. نقشه های هواشناسی نیز، به خوبی این موضوع را دارند نشان می دهند. کسی که این موضوع را از قول سازمان هواشناسی گفته؛ خودش یا سازمان هواشناسی درک درستی از «موسم» ندارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس