کد خبر 1403715
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
سفر به سرزمین تن‌تن ممنوع؛ شکلات و سیب‌زمینی سرخ کرده به بازیکن ایرانی نمی‌سازد

اکثریت قریب به اتفاق فوتبالیست‌های ایرانی که به بلژیک رفته‌اند عملکرد خوبی در فوتبال این کشور نداشتند.

به گزارش مشرق، امیرحسین حسین‌زاده، ستاره فصل قبل تیم فوتبال استقلال چند روز قبل راهی بلژیک شد تا با تیم شارلوای این کشور قرارداد امضا کند و جدیدترین بازیکن ایرانی گورخرها شود.

این بازیکن ۲۱ ساله نوزدهمین فوتبالیستِ ایرانی‌ به شمار می‌رود که راهی سرزمین شکلات و سیب‌زمینی سرخ کرده می‌شود تا به موفقیت برسد و آینده‌ی فوتبالی‌اش را بسازد. با این وجود تاریخ نشان داده انتقال بازیکن ایرانی به ژوپیلرلیگ عاقبت چندان روشنی نداشته و به موفقیت بزرگی ختم نشده است.

حسین صدقیانی، اولین لژیونر تاریخ فوتبال ایران، نخستین نفری بود که راهی فوتبال بلژیک شد و سه سال در تیم شارلوا بازی کرد. او سپس راهی فنرباغچه ترکیه شد.

چند دهه بعد نوبت به بازیکنانی چون رضا ترابیان، محمدرضا مهدوی، علیرضا امامی‌فر، مهرداد میناوند و داریوش یزدانی رسید تا سر از فوتبال بلژیک در بیاورند. به جز ترابیان که چهار سال در استانداردلیژ بازی کرد، چهار نفر دیگر در جمع گورخرها (لقب شارلوا) حاضر بودند. میناوند در ادامه مسیرش راهی فوتبال امارات شد، امامی‌فر و مهدوی به پرسپولیس رفتند، ترابیان سر از پاس درآورد و داریوش یزدانی به تیم پگاه گیلان پیوست.

سفر به سرزمین تن‌تن ممنوع؛ شکلات و سیب‌زمینی سرخ کرده به بازیکن ایرانی نمی‌سازد

باز هم چند سال خبری از حضور بازیکنان ایرانی در بلژیک نبود. رضا قوچان‌نژاد نفر بعدی بود. او ۲ سال در سنت‌ترویدنس و یک سال در استانداردلیژ بازی کرد و در گام بعدی به چارلتون انگلیس در چمپیونشیپ فوتبال انگلیس ملحق شد. در ادامه حضور مهدی بیات به عنوان رئیس باشگاه شارلوا موج جدیدی از ترانسفر بازیکن به سمت بلژیک را به وجود آورد. حجم قابل توجهی از فوتبالیست‌های ایرانی به این کشور رفتند تا از طریق بلژیک به تیم‌های بزرگ‌تر و لیگ‌های معتبرتر بروند اما عاقبت روشنی در کار نبود.

بیشتر بخوانید:

اظهارات سرمربی شارلوا درباره جذب بازیکن استقلال

رامین رضاییان، محمد نادری، سعید عزت‌اللهی، یونس دلفی، میلاد محمدی، مرتضی پورعلی‌گنجی، امید ابراهیمی، علیرضا بیرانوند و امید نورافکن علنا دوران کابوس‌واری را در بلژیک پشت سر گذاشتند و در مدت کوتاهی که در این کشور حاضر بودند هم از لحاظ فنی دچار افت شدند و هم مسیر فوتبالی‌شان با اختلال مواجه شد. چند نفر به ایران برگشتند و عده‌ای دیگر به حاشیه خلیج فارس رفتند. عزت‌اللهی، دلفی، میلاد محمدی و علیرضا بیرانوند نیز با وجود اینکه در اروپا باقی ماندند اما به شدت از لحاظ فنی افت کردند و حالا به جز محمدی و دلفی ۲ نفر دیگر به لیگ برتر ایران بازگشته‌اند.

در این میان کاوه رضایی و علی قلی‌زاده استثنا بودند. کاوه بعد از یک سال درخشان در شارلوا به بهترین تیم کشور یعنی بروژ پیوست و حتی پایش به لیگ قهرمانان اروپا هم باز شد اما در این تیم نتوانست انتظارات را برآورده گند و خیلی سریع دوباره به شارلوا بازگشت، اما با وجود یک فصل نسبتا موفق، دچار مصدومیت‌ شد و این موضوع او از فرم خوبش دور کرد. در ادامه کاوه راهی تیم اودهورلی لوون شد اما در این تیم نیز ماجراهای قبلی برایش اتفاق افتاد و حالا او به فوتبال ایران بازگشته است.

علی قلی‌زاده ولی همچنان خودش را در بلژیک نگه داشته است. او در سال ۲۰۱۸ از سایپا جدا و به تیم شارلوا ملحق شد. او در چهار سال اخیر توانسته عملکرد خوبی را از خود نشان بدهد و یکی از بهترین بازیکنان تیمش باشد. قلی‌زاده در این فصل هم گویا در تیم شارلوا باقی می‌ماند. او در هفته اول موفق به گلزنی شد و حالا با عبور از رضا ترابیان و کاوه رضایی به بادوام‌ترین بازیکن فوتبال ایران در بلژیک تبدیل شده است. البته که خیلی‌ها بر این باور هستند قلی‌زاده نباید در بلژیک باقی می‌ماند و بهتر بود به تیمی در لیگی بهتر ملحق می‌شد.

و حالا امیرحسین حسین‌زاده. باید دید او در فوتبال بلژیک چه عملکردی خواهد داشت. دهمین بازیکن ایرانی شارلوا آیا می‌تواند مانند قلی‌زاده مهره‌ای کارآمد باشد یا مانند اکثر فوتبالیست‌های ایرانیِ دیگر باید خیلی زود به فوتبال ایران بازگردد یا پله‌ای رو به عقب را تجربه کند؟ زمان اثبات خواهد کرد اما تجربه این را می‌گوید که سرزمین تن تن، بهشتی برای فوتبالیست‌های ایرانی نیست.

سفر به سرزمین تن‌تن ممنوع؛ شکلات و سیب‌زمینی سرخ کرده به بازیکن ایرانی نمی‌سازد

لیست بازیکنان ایرانی در فوتبال بلژیک و انتخاب‌های بعدی‌شان:

حسین صدقیانی: شارلوا (سه سال)- فنرباحچه

علیرضا امامی‌فر: شارلوا (۲سال)- پرسپولیس

محمدرضا مهدوی: شارلوا (۲سال)، پرسپولیس

رضا ترابیان: استانداردلیژ (۴سال)- پاس

مهرداد میناوند: شارلوا (یک سال)- الشباب امارات

داریوش یزدانی: شارلوا (۳سال) - پگاه گیلان

رضا قوچان‌نژاد: سنت ترویدنس (۲سال) - استانداردلیژ (یک سال) - چارلتون

رامین رضاییان: اوستنده (یک سال) - الشحانیه

محمد نادری: کورتریک (یک سال) - پرسپولیس

سعید عزت‌اللهی: یوپن (یک سال) - وایله

یونس دلفی: شارلوا (یک سال) - گوریتسا

علی قلی‌زاده: شارلوا (فعلا ۴ سال)

کاوه رضایی: شارلوا (یک و ۲ سال) - بروژ (یک سال) - اودهورلی لوون (یک سال) - استقلال

میلاد محمدی: خنت (۲ سال) - آاِک

مرتضی پورعلی‌گنجی: یوپن (یک سال) - العربی

امید ابراهیمی: یوپن (یک سال) - الاهلی قطر

علیرضا بیرانوند: آنتورپ (یک سال) - بوآویشتا

امید نورافکن: شارلوا (یک سال) - استقلال

امیرحسین حسین‌زاده: شارلوا

سفر به سرزمین تن‌تن ممنوع؛ شکلات و سیب‌زمینی سرخ کرده به بازیکن ایرانی نمی‌سازد

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    از بلژیک بر ایرانی جماعت خیری نیست، لطف کن شر نرسان . اون از ویلموتس که حقوق تا آخر عمرش رو یجا از ایران چاپید و این از بازیکنان که لیگ بلژیک نابودشان کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس