1

سید ابراهیم رئیسی به فیروزکوه سفرکرده و به‌صورت مستقیم عملیات امداد و نجات را تحت نظر گرفت. نقل‌شده است که رئیس‌جمهور گفته است که طاقت نداشتم اخبار را از دفترم دنبال کنم.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*********

سه روز پس از فرونشستن سیلاب در بیش ۱۸ استان کشور همچنان ماجرا این بلای طبیعی سوژه اول در روزنامه‌ها است. روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای نیز در پیامی از حضور سریع مسئولان و نیروهای امدادی برای کمک به سیل‌زدگان تشکر کردند، روزنامه‌های چاپ‌شده در روز یکشنبه مزین به این پیام هستند.

سید ابراهیم رئیسی نیز به فیروزکوه سفرکرده و به‌صورت مستقیم عملیات امداد و نجات را تحت نظر گرفت. نقل‌شده است که رئیس‌جمهور گفته است که طاقت نداشتم اخبار را از دفترم دنبال کنم.

رئیسی موفق نیست، چون نتوانسته طلاق و قتل را کم کند!  / قیام حامیان سند ۲۰۳۰ علیه فرزند آوری

پس از عملیات مشترک رسانه‌های اصلاح‌طلب در تخریب اقدامات جهادی مسئولان کشور و حضور میدانی روزنامه کیهان به تحلیل این موضوع پرداخته و نوشته است:

اصلاح‌طلبان به پیشنهاد یکی از فعالان این طیف برای ویزیت رایگان در نواحی اطراف شهر خندیده بودند؛ «به دکتر رضا خاتمی و دکتر شکوری‌راد پیشنهاد کردم یک روز به مناطق حاشیه شهر بروند و مریض‌ها را رایگان ویزیت کنند. خیلی‌ها به این پیشنهاد من خندیدند؛ درحالی‌که اگر به آنجا بروند با آدم‌های زیادی آشنا می‌شوند، عمق مشکلات و مناسبات را می‌توانند درک کنند.» با این مختصر که گویای منش اشرافی مدعیان اصلاحات است، عصبانیت آن‌ها از مدیریت جهادی در مناطق سیل‌زده، دیگربار به‌راحتی ادراک می‌شود. حضور و فعالیت میدانی مسئولان اجرایی در مناطق مختلف کشور که طی روزهای اخیر درگیر سیل شده‌اند، با مدیریت پشت میز و پیگیری تلفنی مدعیان اصلاحات در بحران‌ها تفاوت ماهیتی داشت و آن‌ها را برای تخریب مدیریت جهادی به خط کرد.

جبهه اصلاحات ماه گذشته در بیانیه‌ای بلند و بالا نوشته بود که میان دولت و ملت شکاف افتاده است و بایستی سرمایه اجتماعی بربادرفته را احیا کرد، این تشکیلات سیاسی و پرادعا در حالی دولت را متهم به دوری از جامعه کرده بود که با نگاهی فرادستی و از بالا به پایین اقدامات جهادی و مسئولیت‌پذیری در میدان را پوپولیسم می‌خواند! حال پس از سیل ویرانگر مردم حق‌دارند بپرسند که چرا این اقلیت سیاسی لیبرال مسلک که شب انتخابات کارناوال راه انداخته و خیابان‌ها را مسدود می‌کند حاضر نیست پای‌کار آمده و جوانان اصلاح‌طلب را برای کمک به مردم بسیج کند؟

رئیسی موفق نیست، چون نتوانسته طلاق و قتل را کم کند!  / قیام حامیان سند ۲۰۳۰ علیه فرزند آوری

روزنامه همشهری در سرمقاله خود به این سؤال مهم پاسخ داده و نوشته است:

در جنگ روایت‌ها شلوار گلی را نمی‌شود سانسور کرد؛ حتی نمی‌شود تحلیل غلط ارائه کرد. پس باید چه کنند؟ روایت نادرست؛ تحریف واقعیت؛ زشت‌انگاری زیبایی‌ها و برعکس؛ برق انداختن نجاست. خاطرتان هست رهبری فرمودند جلاد را جای شهید نشانند؟ همان.

بگذریم. دشمن که دشمن است اما امان از بداخلاقی‌ها و لجاجت‌ها و حسادت‌های برخی داخلی‌ها. بصیرت انقلابی که هیچ؛ از کجا نیت‌سنج آوردند و با کدام حجت تهمت ریاکاری زدند؟ بگذریم؛ اما کاش مراقبت کنیم تا بی‌بهره در میدان مبارزه، خاک‌مال جنگ روایت‌ها نشویم.

رئیسی موفق نیست، چون نتوانسته طلاق و قتل را کم کند!  / قیام حامیان سند ۲۰۳۰ علیه فرزند آوری

فرزند آوری گران است یا ارزان؟

روزنامه هم‌میهن نزدیک به اصلاح‌طلبان رادیکال پرونده اصلی روز خود را به مسئله فرزند آوری اختصاص داده و به طرز عجیبی و نامحسوس به ترویج سند ۲۰۳۰ پرداخته است.

هفته گذشته دستور وزیر بهداشت برای اجرای قانون جوانی جمعیت ابلاغ شد؛ مهم‌ترین فراز از این قانون مسئله جوانی جمعیت و حمایت دولت برای فرزند آوری است.

روزنامه هم‌میهن در سرمقاله خود نوشته است که در ایران رویکرد سنتی نسبت به فرزند آوری وجود داشته و اصطلاح هر آن‌کس که دندان دهد نان دهد رایج است. این روزنامه در ادامه نوشته البته هر کس که به انسان دندان داده، عقل نیز داده است و این روزها که فرزند آوری گران است، زادوولد مسئله اصلی برای مردم محسوب نمی‌شود.

جریان نزدیک به هاشمی که در اوایل دهه شصت با شعار فرزند کم‌تر زندگی بهتر، هرم جمعیتی کشور را در معرض خطر قرارداد، این بار به‌واسطه برخی مسائل اقتصادی در حال ترویج مسئله جلوگیری از زاد ولد در جامعه است. درحالی‌که قانون جدید شکاف میان فرزند خواهی و فرزند آوری را کم خواهد کرد تا با تخصیص منابع روند پیری جمعیت کنترل شود؛ برخی جریان‌های سیاسی با ارسال سیگنال‌های نادرست و ایجاد ترس از آینده سعی دارند در برابر این طرح دست‌انداز ایجاد کنند.

لازم به ذکر است که تبدیل مسئله فرزند آوری به یک امر افزوده در جامعه ازجمله ارکان اصلی سند صهیونیستی ۲۰۳۰ است؛ اخیراً سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی قانون موسوم به جوانی جمعیت و حمایت از خانواده را که اخیراً در ایران به تصویب رسیده، ناقض حقوق جنسی و باروری زنان ایرانی خوانده و خواهان لغو آن شده است.

رئیسی موفق نیست، چون نتوانسته طلاق و قتل را کم کند!  / قیام حامیان سند ۲۰۳۰ علیه فرزند آوری

رئیسی موفق نیست، چون نتوانسته طلاق و قتل را کم کند!

روزنامه جوان در گزارشی در نقد رفتار مخالفان دولت نوشته است: برخی منتقدان رئیسی طی هشت سال دولتی که خود بر سرکار آوردند، دنبال مطالبات مردم و رفع آسیب‌ها و کاستی‌ها در فضای جامعه نبودند و حالا طی یک سال دولت رئیسی، هرروز لیست مطالبات بیرون می‌دهند که چرا رئیسی این کار را نکرد و چرا فلان امر زمین‌مانده است! درحالی‌که اموری را نام می‌برند که نیاز به سال‌ها فعالیت دارد.

مهدی آیتی، چهره اصلاح‌طلب و از نمایندگان ادوار مجلس بابیان اینکه دولت رئیسی به دنبال کار زیربنایی نیست، گفته است: «شما به ادارات، پیشخوان‌های دولت و میز خدمت بروید، بااینکه می‌گویند اکرام ارباب‌رجوع باید صورت گیرد یا دولت الکترونیک است، اما کو اکرام و دولت الکترونیک؟ کاغذبازی، دیوان‌سالاری، پارتی‌بازی وصف‌های طولانی بیشتر شده است و دولت نمی‌تواند آن‌طور که شایسته است، به مردم خدمات دهد.»

او اضافه کرده است: «کجا دولت توانسته است مشکل ترافیک و آلودگی هوا را حل کند. کجا دولت توانسته است روی نرخ‌ها و تورم نظارت داشته باشد و کنترل کند؟ کجا دولت توانسته است وضعیت آموزش‌وپرورش را بهبود بخشد؟ کجا دولت توانسته است مشکلات بهداشت و درمان را حل کند؟ کجا دولت توانسته است معضلات یارانه‌ها را از میان بردارد؟ کجا دولت توانسته است ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی را کم کند؟ آیا طلاق، تصادفات جاده‌ای، سرقت، قتل و فساد کمتر شده است؟ خیر نشده است. آمارها نشان می‌دهد مسائل در این حوزه‌ها کم نشده است. پس دولت مدیریت چندان موفقی نداشته است.»

رئیسی موفق نیست، چون نتوانسته طلاق و قتل را کم کند!  / قیام حامیان سند ۲۰۳۰ علیه فرزند آوری

درحالی‌که شکایت‌های مردم از حمله سگ‌های ولگرد به کودکان و بزرگ‌سالان مدام بیشتر می‌شود و اعتراضات به سگ‌گردانی‌ها در پارک‌ها و محدوده تردد مردم بالا می‌رود، آیتی معتقد است: «امروز خواسته‌های مردم بسیار روشن است و دولت باید بر اساس آن‌ها گام بردارد. آیا امروز خواسته‌های مردم حیوانات خانگی، روسری و حجاب است؟ امروز خواسته مردم معیشت و امنیت‌شان است، کم کردن جرم و جنایت در فضای زندگی مردم، تأمین مسکن و تسهیل ازدواج، آموزش‌وپرورش، بهداشت و بیمه رایگان است.»

یعنی، چون مردم مشکل معیشت دارند، دیگر باید از حملات سگ‌های ولگرد به آن‌ها چشم‌پوشی کرد یا معضل کثیف‌شدن اماکن تفریحی با حیوانات خانگی و ترسیدن کودکان را نادیده گرفت؟ آن‌قدر در تخریب رئیسی مصمم هستند که حتی متوجه نمی‌شوند برخی از این انتقادات خودزنی است، چه آنکه نمایشگر وضعیت دولتی است که حسن روحانی تحویل ابراهیم رئیسی داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    12 0
    موفق بودن یا نبودن دولت رییسی، پای صندوق های رای توسط مردم مشخص میشه
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      13 3
      هشدار و اعلام زنگ خطر و آماده باش: جریان غربگدا با پولی که دارد معیشت مردم را به گروگان گرفته و فقط برخورد قهری متواند این گروگانگیری را پایان دهد
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      6 2
      عقده گشایی اصلاح طلبان ...ـهوع آور علیه جناب رئیسی ناشی از سیلی جانانه ای است که از سوی قشر خاکستری جامعه خورده اند که به گمان اصلاح طلبان سندشان را به نام این فرقه زده بودند و اینک بی محلی ملت به این جماعت اثرات روحی بسیار مخرب و خیلی بیشتر از آن چیزی که پیش بینی می شد، بر این نحله برجای گذاشته است!!!
    • DE ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
      2 0
      رئیسی موفق نیست، چون نتوانسته طلاق و قتل را کم کند! / اتفاقا خیلی هم موفق بوده چون از وقتی رییس جمهور شده ایشون تا حالا هیچ شهرداری زن خودش را به قتل نرسونده که اصلاح طلبها بخوان 10000000 ده میلیارد تومان پول خون جمع کنند برای رهایی شهردار که بیاد بیرون بهشون مشاوره بده .معلوم نیست چه مدارکی ازشون داره که ترسیدند لو بده ..
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    4 3
    رئیسی موفق نیست ؟؟
    • نادی IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      3 0
      قطعا موفقه. خدا کمکش کنه
  • رضا IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    8 2
    مشرق جان با کاهش تورم و کنترل هزینه های زندگی و ایجاد شغل و درآمد 1-جوانان میتوانند ازدواج کنند 2-طلاق کم میشود3-فرزندآوری هم بیشتر میشود ولی با این اوضاع هر بچه یعنی سر افکندی بیشتر پدر و مادر در پیش فرزندان
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      8 7
      یک سوال :چرا در شمال تهران که خبری از فقر نیست هم طلاق بیشتر از جاهای دیگر است هم اعتقادی به فرزند آوری ندارند ؟ در صورتی که گربه یا سگ را همدم خود کرده اند که خرج و هزینه ماهیانه نگهداری هر یک معادل هزینه تقریبا بیش از چند فرزند است و در سیستان و بلوچستان یا مناطق محروم کشور تمایل به فرزند آوری بیشتر است پس در مساله فرزند آوری فرهنگ بیش از اقتصاد موثر است اگر مناطقدتوسعه یافته کشور چند ماهی به از فرهنگ غربزدگی و تبلیغات ماهواره به فرهنگ ایرانی روی بیاورند انگاه رشد جمیعت مثبت می شود
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      4 2
      اصولا در مسائل ازدواج - فرزند آوری - طلاق - جرم و جنایت و........اقتصاد بیش از فرهنگ موثر است.......... اما استثنائا قضیه ی پولدارها همیشه متفاوت بوده و از موضوع خارج است . اما طبقه ی متوسط که اکثریت مردم هم است ، وقتی بی پول بشه بچه و ازدواج هم کم میشه . طلاق زیاد میشه و وقتی یک رفاه نسبی و امنیت اقتصادی باشه بچه و ازدواج هم زیاد میشه . طلاق کم میشه.
    • DE ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
      0 0
      رضا پالانی و ممرضا شا و خانواده اش مخصوصا خواهر قاچاقچیش رئیس دزدها و رانتخوارها و باند فساد و نوکری بودند و علت آن هم فقر نبود .دیگه عالم و آدم میدونند علت دزدی شاه با آن ثروت انبوه دزدی از ملت ایران فقر نبود بلکه بی فرهنگی خیانت جنایت و بی قانونی...بود . در زندگی شخصی خودشون این به اصطلاح پادشاهان از یک کارتنخواب کمتر هستند .برای ما قیافه میگیرند که شاه هستند. حداقل یک کارتنخواب دزد نیست که اگر بود او هم شاهی میکرد .
  • باربد IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    13 6
    عامل اصلی پایین بودن نرخ زاد و ولد مسائل اقتصادی هست
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      5 6
      اتفاقا پولدارها فرزندان کمتری دارند و افراد با معیشت پایین و متوسط فرزند بیشتر
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      6 3
      قضیه ی پولدارها کلا فرق داره و از موضوع خارج است . اما طبقه ی متوسط وقتی بی پول بشه بچه و ازدواج هم کم میشه . طلاق زیاد میشه.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 2
    چه ربطی به رییسی داره؟
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      0 0
      توی این مملکت چه خوب چه بد مسولین باید جواب گو باشند
  • قربانی IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    1 1
    ممنون از مشرق
  • بهنام IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    3 1
    ✅دخل و خرج بارداری فرزندآوری در ایران از ابتدا تا ۲سالگی بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون تومان هزینه دارد
    • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      3 1
      بیشتره. پوشک بچه شده دونه ایی
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 2
    اگر تا نزدیک زمستان صبر و مقاومت کنیم قطعا غربیان به شرایط ایران و منافع حداقلی ایرانیان در برجام تن میدهند با فشار تحریم‌ گاز و قیمت نفت و سوخت و شورشها در اروپا و آمریکا
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      0 3
      نفت شیل امریکا و ذخایر استراتژیک مانع بهم خوردن بازار میشه. آمریکا اروپا رو ضعیف و برده خودش کرد. حتی آمریکا بزرگترین صادر کننده LNG در دنیا شد. فقط ایران میتونه بازی آمریکا رو بهم یزنه که فعلا اون هم با مسائل داخلی دست به گریبانه.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 3
    درست کفتن مشکل ما حجاب و سگهای ولگرد نیست مشکل ما ملت این هست که چرا روحانی ووزیران بی کفایتش که مسبب این همه بدبختی چه اقتصادی چه اجتماعی وچه فرهنگیست راست راست میگردند ومحاکمه نمی شوند وبه ریش مردم می خندند
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    5 1
    اگر جلوی حامیان سگ الان گرفته نشود،بزودی مثل هندوستان شاهد فرقه های سگ پرستی هم خواهیم بود!
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      2 1
      غرب پرستان همان سگ پرستان هستن که بجای بچه سگ وگربه همدمشان است
  • ناشناس IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 2
    تا 20 سال دیگه هرچی توی ایران اتفاق بیفتد به گردن روحانی بدونید قبر قیامتی هم هست
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    1 0
    در انتخابات پیش رو ی مجلس و دولت چهاردهم محبوبیت مجلس و دولت مشخص خواهد شد و بعد از آن دهان یاوه گویان تا مدتی بسته خواهد شد مردم هم چشم دارند هم گوش هم عقل نمی دانم چرا این اصلاح طلبان نمیتوانند حقیقت را ببینند فکر کنم آیه صم بکم عمی فهم لایرجعون شامل حال اینها نیز می شود
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    0 1
    فرزند آوری در این شرایط اشتباه استراتژیک است
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۰
    1 0
    بعضی خفّت و دنباله روی از دشمن غربی را به آزادی، آزادگی، آزاد منشی، استقلال و پیش رفت کشور ترجیح می دهند. خوب از هرکس کاری ساخته است!
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام. ابتدا 2% امتیاز تأهل و فرزند آوری را لغو کنید که تا جوان کار نداشته باشد نمی تواند ازدواج کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس