بیمارستان

نظارت بر ساختمان‌های ناایمن افزایش یافته، بیمارستان رسول اکرم(ع) در حال تخلیه است و مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران می گوید؛ تعهدات کتبی از مالکان ساختمان‌های خطرناک در حال اخذ است.

به گزارش مشرق، در کلان شهر تهران حدود ۳۳ هزار ساختمان ناایمن شناسایی شده است و ضریب ناایمنی آنها متفاوت است و البته ۱۲۹ ساختمان پرخطر وجود دارد که هر کدام می تواندبه گفته کارشناسان  به یک پلاسکو تبدیل شود.

موضوع ساختمان های ناایمن در کلانشهرها، به ویژه تهران از حساسیت ویژه‌ای برخوردار  است، چون در اثر بروز حادثه ابعاد گسترده‌تری را شامل می شود و باید هر چه سریع تر به این موضوع رسیدگی شود.

ساختمان‌های ناایمن در تهران نه تنها مسکونی بلکه حتی برخی کاربری درمانی دارند و درصورت بروز حادثه خطرهای زیادی این ساختمان ها و ساکنان آنها را تهدید می‌کند.

مدیران شهری کنونی می گویند با توجه به اهمیت موضوع ساختمان‌های ناایمن و پرخطر، کمیته ایمنی در مناطق فعال شده و به صورت مستمر جلسات مختلف درباره ایمنی و رفع خطر ساختمان‌های پرخطر برگزار می‌کند و با جدیت در حال بررسی و اقدامات لازم در این حوزه است.

بیشتر ساختمان‌های پرخطر تهران، پاساژها و مراکز عمومی است

 مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران درباره ایمنی ساختمان‌های تهران اظهارداشت: ۱۲۹ ساختمان بسیار پرخطر از سوی سازمان آتش نشانی شناسایی شده است که اغلب این موارد پاساژها و مراکز عمومی هستند.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: اخطار لازم به مراکز داده و دستور العمل ایمنی به مالکین ارائه شده است، اما شاهد این هستیم که برخی مالکین نسبت به رعایت ایمنی اقدام نمی‌کنند.

بابایی همچنین تصریح کرد: هر هفته سه نفر از مالکینی که دستور العمل را رعایت نکردند، توسط معاون دادستانی دعوت می‌شوند و اخطار لازم ابلاغ می شود که بر اساس زمان بندی سازمان آتش نشانی نسبت به رعایت ایمنی اقدام کنند.

اولتیماتوم به مالکان ساختمان‌های ناایمن/در مرحله اول قطع آب و برق و در مرحله بعدی پلمپ 

وی افزود: در صورت عدم رعایت دستورالعمل‌ها، در مرحله اول نسبت به قطع آب و برق و در مرجله بعدی نسبت به پلمپ آن اقدام می‌شود.

بابایی گفت: ماهیانه تعداد زیادی پرونده بررسی می‌شود و در خواست ما این است که سرعت پیدا کند. باید هرچه سریعتر این پرونده ها به نتیجه برسد و در راستای تعیین تکلیف آن اقدام کنیم.

 

بیمارستان رسول اکرم(ع) در حال تخلیه

محمد حسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در این زمینه گفت: به رؤوسای دستگاه‌های اجرایی مهلت یکساله داده ایم که اموال منقول و غیر منقول را بیمه کنند، درباره ساختمان‌ها نیز دستورالعمل‌ها صادر و به آنها مهلت داده شده که ساختمان را مقاوم سازی کنند، ساختمانی مانند بیمارستان رسول اکرم(ع) بسیار  قدیمی است و از قبل باید تخلیه می شد اما امروز در حال تخلیه است تا وارد بازسازی کرد؛ چرا که هیچ بخشی از آن بیمارستان با اصول نظام ساختمانی همراه نیست و باید از نو برپا شود.

وی افزود: در برخی از شهرها ساختمان ناایمن داریم، اما ناایمن بودن در کشور ما تعریف دیگری دارد، شاید ساختمان مقاوم باشد اما وقتی تغییر کاربری یابد ساختمان را ناایمن می‌کند، به این معنا که عموماً از آپارتمان‌های بلند مرتبه برای سکونت یا استفاده اداری استفاده می‌کنند؛ اما دیدیم که در برخی مناطق مانند پلاسکو این ساختمان‌ها تبدیل به کارگاه شده ‌اند، ما از شهرداری ها خواسته ایم تا بر این ساختمان ها نظارت کنند تا اگر این ساختمان‌ها این‌گونه تغییر کاربری یافته است سریعا اصلاح شود.

ساختمان آزاد نخستین ساختمان ناایمن که تخلیه می شود

در نخستین گام برای پلمب ساختمان های ناایمن و تخلیه آنها در تهران سید محمد موسوی شهردار منطقه۱۱ ضمن اعلام اقدامات شهرداری برای رفع خطر ساختمان پاساژ آزاد در محدوده سه راه جمهوری در خیابان حضرت ولیعصر عج اعلام کرد: براساس نظریه کارشناسان ومراجع ذی صلاح، این ساختمان خطرناک است و خروج کسبه برای هرگونه اقدام بعدی الزامی است.

 شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: طی روز های گذشته با فرماندار تهران نشستی داشتیم و موضوع ضرورت تخلیه پاساژ مذکور به عنوان‌ اولین گام رفع خطر مطرح وپیگیری شد ضمنا موضوع به شورای تامین استان نیز به شورا ارجاع شده است.

وی افزود: تا کنون اقدام عملیاتی و عزم جدی برای رفع خطر توسط مالک وجود نداشته است و کسبه این پاساژ علی رغم تایید ناایمنی و خطرناک بودن ساختمان دغدغه معاش دارند و ما در تلاش هستیم تا با همکاری دستگاه قضایی از منظر اجتماعی به کسبه کمک کنیم تا حقوق خود را از مالک اخذ کنند.

موسوی خاطر نشان کرد : طی نشست های متعددی که با کسبه داشتیم نماینده مالک اذعان به ارایه طرح برای مقاوم سازی داشته است که طبق نظریه کارشناسان چه در صورت مقاوم سازی و چه در صورت تخریب و نوسازی به دلیل حفظ جان شهروندان، تخلیه ساختمان الزامی است.

شهردار منطقه ۱۱ تهران گفت: نیازمند همکاری تمامی دستگاه های ذی ربط هستیم تا با حفظ ارامش به دور از حاشیه نگاری نسبت به حفظ جان شهروندان اقدام کنیم.

 موسوی گفت: برابر الزام قانونی رفع خطر از ساختمان های ناایمن از وظائف شهرداری است 
لذا با توجه به موقعیت پر تردد  پاساژ آزاد مصمم به پلمپ ساختمان هستیم واز دستگاه های ذیربط تقاضای همراهی داریم.

برگزاری هر هفته با ۳۰ مالک ساختمان خطرناک

درباره موضوع ساختمان های ناایمن به سراغ قدرت الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران رفتیم. وی در پاسخ در مورد اینکه چند ساختمان خطرناک در آستانه پلمب است، گفت: انشالله به مرحله پلمب ساختمان‌ها نرسیم هر هفته از حدود میانگین  ۳۰مالک ساختمان ناایمن دعوت کرده‌ایم و جلسات با حضور آنها، معاونین داستانی و شهرداران مناطق برگزار می‌شود.

وی افزود: تعهدات کتبی از مالکان اخذ و کاملاً این افراد توجیه شده اند که عملیات ایمن سازی برای ساختمان ها را شروع کنند کار نسبت به سال گذشته پیشرفت های خوبی داشته و تلاش داریم که اتفاقات خوبی در راستای ایمن سازی ساختمان ها را شاهد باشیم.

دادستانی پای کار است/صدور حکم برای متخلفان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تهران ادامه داد: اگر احساس کنیم مالکین به این قضیه  اهمیت نمی‌دهند اسامی آنها را حتما اطلاع رسانی خواهیم کرد به مالکان فرصت داده ایم که طی قرارداد با زیر مجموعه ها اقدامات لازم را جهت ایمن سازی انجام دهند ولی اگر کسی نسبت به این موضوع تمکین نکردن دادستانی پایکار است و حکم برایشان صادر می شود.

وی بیان داشت: یک ماه فرصت داده شده تا اینکه کار را آغاز کنند ولی به هر حال اجرای آن زمان می‌برد ۱۲۰ هزار ساختمان ناایمن کامل در حال رصد است و برخی از مالکان کارهای ایمن سازی را برای ساختمان‌ها آغاز کرده‌اند.

ساختمان های ناایمن زیر ذره بین دستگاه‌های مختلف

پس از حادثه متروپل موضوع ناایمن بودن ساختمان ها در تهران بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و به نظر می رسد عزم همه دستگاه‌ها اعم از شهرداری و دادستانی در این زمینه جزم شده است و حالا باید منتظر ماند و دید چند ساختمان خطرناک پلمب و چه تعداد از ساکنان آنتخلیه تا ایمن سازی و نوسازی آنها صورت گیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس