ارمغان گفتمان حقوق بشر اسلامی، صلح و همزیستی مسالمت آمیز است

ستاد حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای ضمن گرامیداشت «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی»، ارمغان گفتمان حقوق بشر اسلامی دانست.

به گزارش مشرق از معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر، در این بیانیه آمده است: به ابتکار جمهوری اسلامی ایران، روز چهاردهم مرداد (۵ اوت)، سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی، روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نامگذاری و مقرر شد کشورهای اسلامی هر سال این روز را در سطح ملی گرامی دارند. اعلامیه حقوق بشر اسلامی در واقع تلاشی از سوی جامعه اسلامی برای ابراز هویت اسلامی خود در سطح جهانی و بیان دیدگاه‌ها و نظرات دین مبین اسلام درخصوص حقوق انسان‌هاست.
اعلامیه حقوق بشر اسلامی در واقع تلاشی از سوی جامعه اسلامی برای ابراز هویت اسلامی خود در سطح جهانی و بیان دیدگاه‌ها و نظرات دین مبین اسلام درخصوص حقوق انسان‌هاست

این بیانیه با اشاره به اعلامیه حقوق بشر اسلامی می‌افزاید: بر اساس شریعت اسلام، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان است و امت اسلامی رسالتی جهانی دارد و اگرچه بشریت به مراحل پیشرفته‌ای در علوم مادی دست یافته اما نیاز مبرم به ایمان و معنویت برای حمایت از حقوق و تمدن خویش دارد.

این بیانیه تصریح می کند: حفظ، اجرا و ارتقای موازین حقوق بشر، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بشر به ویژه در جهان معاصر به شمار می‌رود زیرا تحولات و وقایع اخیر در عرصه جهانی حاکی از آن است که کرامت انسانی، امروزه بیشتر از هر زمان دیگری در معرض تهدید و نقض قرار گرفته است. فقر، مخاطرات اقلیمی و زیست محیطی، سلطه‌جویی‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، جنگ و کشتار افراد بی‌گناه به ویژه غیرنظامیان، تحمیل تحریم‌های ظالمانه توسط نظام سلطه، حمایت از گروه‌های تروریستی و تخریب حق بر توسعه از مهمترین تهدیدهایی هستند که صلح جهانی را نشانه رفته و روز به روز بر ابعاد این تهدیدها به زیان بشریت افزوده می‌شود.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، از «روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» به عنوان نماد انسان استعلایی در گفتمان کشورهای اسلامی در برابر زیاده خواهی‌ها و هژمونی فرهنگی و سیاسی غرب یاد کرد.

در ادامه این بیانیه می‌افزاید: در نتیجه این تحولات، جامعه جهانی شرایطی را پشت سر می‌گذارد که با چالش‌های جدی در زمینه دستیابی به صلح، عدالت و امنیت انسانی رو به روست. بی‌تردید اکنون، نوسازی جهان به الگوهای جدیدی نیاز دارد که در آن عقلانیت، عدالت و معنویت مهمترین ارکان زیست مشترک بشر و تامین عدالت پایدار است.

ستاد حقوق بشر با اعتقاد به اینکه بشری که به بالاترین درجات علم مادی رسیده است، پیوسته و در هر زمان نیازمند تکیه‌گاهی ایمانی جهت پاسداری از تمدن خود و عامل حمایت کننده از حقوق خویش است، گفتمان حقوق بشر اسلامی را فرصتی مغتنم برای اتخاذ اقدامات جدی و نجات حقوق بشر می‌داند. در واقع، شرایط کنونی حاکم بر عرصه بین المللی و ضرورت تقویت همکاری و هماهنگی فعال در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی به منظور دست‌یابی به ابزار و راهکارهای نشر، ارتقاء و حفظ تعالی و ارزش‌های اسلامی در حوزه حقوق بشر و اهمیت ایجاد گفت و گو و تعامل میان مذاهب، ایجاب می‌کند که در روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی فرصتی برای امت اسلامی فراهم شود که مسلمانان بتوانند در خلال آن، حقوق بشر اسلامی را به جامعه جهانی معرفی کنند.

ستاد حقوق بشر با تاکید بر اینکه امروز، علما، نخبگان و صاحبان علم جهان اسلام، آزادی خواهان جهان و سازمان‌های مردم نهاد مسئولیت خطیر تبیین حقوق بشر اسلامی و افشای سیاست دوگانه حقوق بشر غربی را برعهده دارند، از همگان دعوت می‌کند برای تحقق جامعه‌ای متعهد به رعایت حقوق بشر و کرامت انسانی و جهانی توام با صلح، امنیت و عدالت بیش از پیش عزم، همت و تلاش لازم را معمول دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس