کد خبر 1405981
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳
خشکسالی بی‌سابقه و بحران آب؛ اروپا دیگر سبز نیست

تارنمای یورونیوز گزارش داد: موج گرمای شدید که قاره اروپا را در نوردیده و جنگل سوزی‌هایی که اراضی این منطقه از جهان را نابوده کرده، اروپا را با خشک ترین تابستان در این قاره مواجه کرده است.

به گزارش مشرق، شبکه یورونیوز نوشت: بعد از زمستان کم بارش و متعاقب آن دمای بی سابقه هوا در برخی از کشورهای اروپایی، میلیون ها نفر در این قاره تبعات خشکسالی را تجربه می کنند.

تاثیر خشکسالی در زندگی روزمره برخی از ساکنان این قاره بسیار شدید بوده است.

در برخی از کشورهای اروپایی همچون اسپانیا از فروشگاه ها خواسته شده برای حفظ انرژی درهای مغازه های خود را ببندند. تا پایان ماه ژوئیه، تنها ۴۰ درصد از مخازن آبی این کشور پر بود و بر اساس مقاله ای که به تازگی در مجله «نیچرژئوساینس» منتشر شده اسپانیا با خشک ترین آب وهوای خود دستکم در ۱۲۰۰ سال گذشته مواجه است.

برای حدود ۸۰۰ نفری که در دهکده «بوناستره/Bonastre » در جنوب بارسلونا زندگی می کنند، خشکسالی باعث خشک شدن آب شیرهای آنها شده است.

خشکسالی بی‌سابقه و بحران آب؛ اروپا دیگر سبز نیست

با توجه به این که سطح مخزن های آبی این روستا حتی کمتر از میانگین ملی است، محدودیت‌های شدیدی اعمال شده است و ساکنان این روستا فقط ساعاتی از روز به آب دسترسی دارند.

«استر بارتا» شهردار روستای بوستاره، وضعیت این روستا در سال جاری را به‌ویژه «بسیار وخیم» توصیف کرده است. به گفته او آثار خشکسالی در چاهی که آب روستا را تامین می‌کند، ماه‌هاست که آشکار شده است.

این مساله که برای اولین بار رخ داده خشم و عصبانیت روستاییان را به دنبال داشته است. به گفته آنها، خشکسالی امسال اوضاع را بسیار وخیم کرده است.

وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کرده که بیش از ۱۰۰۰ نفر از مردم در گرمای بی سابقه ژوئیه گذشته در این کشور جان باختند.

اقدامات در شمال ایتالیا برای مقابله با خشکسالی

خشکسالی فقط معضلی در اسپانیا نیست. در مناطق شمالی ایتالیا نیز ساکنان این مناطق با وخیم ترین بحران آب در ۷۰ سال گذشته مواجه هستند.

برخی از ایالت های این کشور به کمبود آب، حتی برای تولید غذا نزدیک شده اند.

«فرارا/ Ferrara» در منطقه «امیلیا روماگنا/ Emilia-Romagna » به دلیل شبکه ای از کانال ها که زمین های کشاورزی این منطقه را تامین می کند معمولا تحت تاثیر شرایط گرم تابستان قرار نمی گیرد. اما امسال، در این منطقه نیز اقدامات فوق‌العاده‌ای لازم است، زیرا سطح «رودخانه پو/ Po River » به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

«استفانو کالدرونی» رئیس کنسرسیوم احیای اراضی «فرارا» گفت: بحران آب دیگر فقط یک وضعیت اضطراری نیست، بلکه در حال تبدیل شدن به یک شرایط ساختاری واقعی است که نیازمند مداخلات عمومی گسترده است. وضعیت اضطراری ۲۰۲۲ باید به فرصتی برای تامین امنیت کشور و غلبه بر شکاف های سیاسی تبدیل شود.

این فقط کشاورزان شمال ایتالیا نیستند که تأثیر خشکسالی شدید را احساس می کنند. تولید مواد غذایی در سایر نقاط کشور دشوار شده است تا جایی که برخی از آنها حتی برای پر کردن یخچال های خود دچار مشکل شده اند.

خشکسالی بی‌سابقه و بحران آب؛ اروپا دیگر سبز نیست

 دمای بالا و کمبود بارش مشکلاتی را برای این مناطق ایجاد کرده است. به گفته ساکنان این مناطق حتی سبزیجات نیز در اراضی آنها رشد نمی کند و بسیاری از سبزیجات که تولید می شوند قابل استفاده نیستند.

خشکسالی و کم آبی در اروپا فقط به اسپانیا و ایتالیا محدود نمی شود. به تازگی گزارش های فراوانی درباره بحران آب در برخی دیگر از کشورهای این قاره منتشر شده است.

یورو نیوز به نقل از وزیر محیط زیست فرانسه گزارش داد  که آب آشامیدنی بیش از ۱۰۰ شهر در این کشور قطع شده است و باید با کامیون به هزاران نفر آب تحویل شود.

«کریستوف بچو» که از مناطق جنوب شرقی فرانسه دیدار می کرد گفت: شرایط خشکسالی دولت فرانسه را بر آن داشته تا یک تیم بحران ایجاد کند. این تیم وضعیت را در مناطقی که به دلیل خشکسالی بیشترین تاثیر را گرفته‌اند بررسی کرده و برای انتقال آب به آن‌ها اقدام می‌کند.

این تیم همچنین تاثیر خشکسالی بر تولید انرژی، زیرساخت‌های حمل و نقل و کشاورزی فرانسه را بررسی می‌کند.

ماه جولای خشک‌ترین ماه در فرانسه از مارس ۱۹۶۱ تاکنون است و این کشور شاهد تنها ۹.۷ میلی متر بارندگی بوده است.  

این هفته، شرکت برق فرانسوی «ائی دی اف» (الکتریسته دو فرانس)  اعلام کرد که به طور موقت تولید نیروگاه های هسته ای خود در رودخانه های «رون» و «گارون» را کاهش می دهد زیرا امواج گرما توانایی آن را برای استفاده از آب رودخانه برای خنک کردن نیروگاه ها محدود کرده است.

پایین آمدن بی سابقه سطح آب در رود راین آلمان نیزباعث شده تا مقام ها و صاحبان صنایع در این کشور هشدار دهند که رود راینبه عنوان یکی از اصلی ترین آبراهه ها در اروپا،  تنها چند روز تا بسته شدن به روی ترافیک تجاری فاصله دارد که دلیل آن سطح بسیار پایین آب به خاطر خشکسالی است.

خشکسالی بی‌سابقه و بحران آب؛ اروپا دیگر سبز نیست

سطح خطرناک پایین آب در این رودخانه یادآوری دوره خشکسالی است که باعث توقف استفاده از آن برای حمل بار به مدت شش ماه در سال ۲۰۱۸ شد.

همزمان، در انگلیس روز پنجشنبه گزارش شد که منبع رودخانه «تیمز» برای اولین بار از زمان شروع رکوردها به دلیل کمبود بارندگی خشک شده است.

دانشمندان معتقد هستند خشکسالی که در تابستان سال جاری پدیدار شده، احتمالا در غرب اروپا به حالت عادی تبدیل شود.  

جدیدترین ارزیابی رصدخانه اروپایی خشکسالی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد ۱۳ درصد از قلمرو این اتحادیه از تاریخ ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) در وضعیت هشدار شدید و ۴۵ درصد در منطقه هشدار قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
    1 25
    انشاله اروپا همیشه سبز بماند
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      7 0
      انشاءالله ایران از برکت خدا پر شود.
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
      0 0
      انشاا.. خشک بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس