کد خبر 1406948
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
ادامه حملات هوایی سیاست جدید آمریکا در افغانستان

پس از اعلام ترور سرکرده القاعده در کابل، پنتاگون اعلام کرده است که بدون حضور نیروهای نظامی قادر به هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌باشد.

به گزارش مشرق، مقامات آمریکا اعلام کردند بدون حضور نظامی قادر به هدف قرار دادن گروه‌های تروریستی در افغانستان هستند.

«کالین کال»، معاون وزیر دفاع آمریکا طی سخنانی گفت: «گزارشی محرمانه از خروج نیروهای آمریکا از افغانستان توسط وزارت دفاع تهیه و اکنون در اختیار وزیر دفاع قرار دارد.»

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا افزود: مهمترین دلیل خروج آمریکا از افغانستان تغییر اولویت‌های استراتژیک واشنگتن و تمرکز بر تهدید چین است.

وی یکی دیگر از دلایل تصمیم بایدن به خروج از افغانستان را اطمینان رئیس جمهوری آمریکا از مقابله با تهدیدات گروه‌های تروریستی در افغانستان بدون حضور نظامیان عنوان کرد. 

کال اظهار داشت: «به نظر من حمله‌ای که ۱۰ روز پیش برای ترور ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده  انجام شده نه تنها به القاعده بلکه به سازمان‌های تروریستی دیگر نشان دادیم که در صورت بروز هر نوع تهدید به منافع ملی ما قادریم آنها را هدف قرار دهیم.»

پیش از این فرمانده کل پیشین نیروهای خارجی در افغانستان با انتقاد از روند خروج نظامیان، آمریکا را مسئول وضع کنونی افغانستان عنوان کرده بود. 

دیوید پترائوس، فرمانده سابق نیروهای آمریکایی در افغانستان، در مقاله‌ای در مجله آتلانتیک نوشت، آمریکا می‌توانست وضعیت افغانستان را در کنترل خود داشته باشد و از سقوط دولت اشرف غنی جلوگیری کند.

پترائوس با اشاره به امکانات و تکنولوژی‌های نظامی مانند پهپاد استدلال کرد که آمریکا با هزینه کمتر انسانی و مالی می‌توانست در نقش مشاور و حامی دولت افغانستان باقی بماند.

پترائوس نوشت: " تلاش برای کنترل اوضاع [افغانستان] گزینه کمتر ایده‌آل و نیازمند تعهد پایدار و نسلی بود، اما بهتر از این بود که این کشور و مردمش را برای طالبان و دیگر جنگجویان رها کردیم".

از طرف دیگر، سی‌ان‌ان گزارش داده است در حالی که آمریکا هفته گذشته سرکرده القاعده را ترور کرد، به نظر می‌رسد راهبرد جدید این کشور برای رصد فعالیت گروه‌های تروریست از راه دور شکست خورده است.

این رسانه آمریکایی نوشته است که پس از خروج آمریکا از افغانستان، وزارت دفاع این کشور واحدی را برای رصد از راه دور فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان تشکیل داده است. 

به نوشته این رسانه، هدف از این راهبرد، عدم تبدیل افغانستان به فعالیت داعش و القاعده عنوان شد و مقامات آمریکایی مدعی کارآمدی این استراتژی جدید بدون حضور سربازان این کشور در افغانستان هستند. 

سی‌ان‌ان اضافه کرد: «اما طی یکسال گذشته این واحد تازه تاسیس هیچ گزارش قابل اعتباری از فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان را به مقامات گزارش نداده و دلیل اصلی آن نبود نیروهای زمینی در افغانستان عنوان شده است.»

این در حالی است که هفته گذشته آمریکا عملیات موفقی را برای ترور ایمن الظواهری سرکرده القاعده در افغانستان انجام داد که مقامات واشنگتن این اقدام را به عنوان مثالی برای عملکرد موفق سیاست جدید این کشور در افغانستان عنوان کردند. 

اما کارشناسنان اعتقاد دارند که ترور الظواهری در افغانستان دلیل خوبی برای کارآمدی سیاست جدید رصد از راه دور این کشور در افغانستان نیست و دلیل آن این است که سرکرده القاعده به عنوان یک تروریست شاخص همیشه در رصد سازمان اطلاعات آمریکا بوده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    پول مردم افغانستان راپس دهید یاغیان بی همه چیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس