خسارت به جنگنده‌های روسیه در انفجار پایگاه هوایی کریمه

براساس تصاویر ماهواره‌ای جدید، دست‌کم هشت جنگنده‌ روسی در تازه‌ترین حمله به پایگاه هوایی ساکی در شبه‌جزیره کریمه آسیب دیده یا به کل منهدم شده‌اند. روسیه اما این ادعاها را رد می‌کند.

به گزارش مشرق به نقل از وب‌سایت روزنامه گاردین، شامگاه چهارشنبه نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که دست‌کم ۹ هواپیمای روسیه پس از انفجارهای مهیب در پایگاه ساکی که روسیه می‌گوید یک کشته بر جای گذاشت و ۱۴ زخمی داشت و به ده‌ها خانه در نزدیکی آن خسارت وارد کرد، منهدم شدند.  

گرچه کی‌یف علنا مسوولیت این حمله را به عهده نگرفته است اما یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت که احتمالا این کار گروه‌های پارتیزان باشد.

زلنسکی در سخنرانی عصر چهارشنبه خود به این حمله اشاره کرد. او گفت: «تنها در یک روز، اشغالگران ۱۰ هواپیمای جنگی را از دست دادند: ۹ فروند در کریمه و یک فروند دیگر در جهت زاپروژیا. اشغالگران همچنین متحمل خسارات جدیدی از خودروهای زرهی، انبارهای مهمات و مسیرهای لجستیکی می‌شوند.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین ضمن خودداری از اظهارنظر درباره نقش احتمالی کشورش در انفجار یک انبار مهمات در شبه‌جزیره کریمه با لحنی طعنه‌آمیز گفت که منشاء این انفجار ته سیگارهای خاموش نشده بود. 

وزیر دفاع اوکراین که به دانمارک سفر کرده است اظهار داشت: «فکر می‌کنم که نظامیان روس در این پایگاه هوایی یک قاعده خیلی ساده را فراموش کرده‌اند: "از سیگار کشیدن در مناطق خطرناک پرهیز کنید". همین!»

روسیه تلاش کرده است تا این حمله را کم‌اهمیت جلوه دهد و صدمه دیدن هواپیماها در این انفجارها را رد کرده و تنها پذیرفته که "تعدادی مهمات هواپیما" در یک انبار در این تاسیسات منفجر شده است.

با این حال، به نظر می‌رسد عکس‌های ماهواره‌ای جدید منتشر شده نشان می‌دهد که چندین هواپیمای جنگنده در پایگاه نظامی نووفدوریوکا واقع در غرب کریمه منفجر شده‌اند و شواهد جدید از احتمال حمله هدفمند حکایت دارند.

این تصاویر متعلق به شرکت پلنت لبز مستقر در ایالات متحده است و نشان می‌دهد که مناطق وسیعی از خاک سوخته و آسیب به باند فرودگاه را در کنار بقایای سوخته شده هواپیماهای نظامی نشان می‌دهد.

تصاویر گرفته شده از سوی این اپراتور ماهواره‌ای خصوصی در حوالی ساعت ۸ صبح روز ۹ اوت - تقریباً چهار ساعت قبل از حمله - و حدود ساعت ۴:۴۰ بعدازظهر در ۱۰ اوت را نشان می‌دهد که حداقل هشت هواپیمای پارک شده در بیرون آسیب دیده یا منهدم شده است.

تصاویر قبل و بعد، اولین تایید مستقل از آسیب وارده به پایگاه است و سوالاتی را در مورد چگونگی حمله به مکانی ایجاد می‌کند که بیش از ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) از خط مقدم جنگ فاصله دارد.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس به بی‌بی‌سی گفت که لندن همچنان در تلاش برای اثبات حقایق در مورد انفجارهای این پایگاه هوایی است، اما اضافه کرد که بعید است سلاح‌های غربی در آن دخالت داشته باشند. او استدلال کرد که این پایگاه هوایی یک "هدف مشروع" برای نیروهای مسلح اوکراین است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    4 3
    با پهپاد انتحاری زدن
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    4 0
    پهپادهاي اسرائيلي يا تركيه احتمال زياد زدن.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    8 1
    روسیه هم قافیه رو باخته، ببین چطور شده که اوکراین میاد میزنه میره، قبل از جنگ همه از روسیه یه ترسی داشتن ولی الان همه میگن این بود اون روسیه که میگفتین؟! دیگه تره هم براش خورد نمیکنن ، هر روز هم داره ضعیفتر میشه دیگه از سلاح هاش نگم براتون
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      این حرفها رو نزنید
  • مهدی IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    6 3
    بنظرم روسیه باید اوکراین رو ترک کنه. این فقط یه هشدار ساده به روسیه بود که توهم قطع گاز اروپا به سرش نزنه. گاز قطع بشه موشک های بعدی میرن سمت مسکو.
    • حزب الله IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
      1 2
      خب موشکا برن مسکوفکرمیکنی چی میشه؟روسیه ۵برابرکل اروپاست،نون دارن سوختم دارن موشکو فولادم تادلت بخواد،حالاکی ضررمیکنه؟کی بیشترتومعرض نابودیه؟کاربجای باریک بکشه حاکمیت روسیه بخطربیوفته،اروپا چیزی ازش نمیمونه.
  • RU ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    2 0
    اخبار را سانسور نکنید اوکراین به فرودگاه مرزی بلاروس در نزدیکی گومل هست در مرز بلاروس در جنگنده ها نگهداری می شود در انجا اس ۴۰۰ روسی و اس ۳۰۰ های بلاروسی هم بودند بازهم توان رهگیری سامانه موشکی هیماریس را نداشتن بازم افتضاح جدید از سلاح های روسیه قابل توجه سینه چاکان ارباب
  • بهزاد IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    2 1
    چاره ای نیست تا انتخابات سال آینده روسیه باید اوکراین مقاومت کنه. رئیس جمهور جدید روسیه تخلیه میکنه مناطق اشغالی رو.
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    1 2
    موضع ایران نابودی ناتو و بازوهای منطقه ای آن است چون ناتو خیلی وقت است جنگ خود را با ایران شروع کرده است پس ایران باید فروش پهبادهای شاهد و فطرس و اعزام نیرو را به روسیه به تعداد زیاد آغاز کند
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    1 1
    روسیه هم در مقابله با هیمارس های امریکامی تواند موشک های ws چینی با برد بالای 280 کیلمتر و بسیار ارزان چینی را بخرد
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    1 1
    ایران موشک های قدر را که سوخت مایع هستند و نیم عمرشان تمام شده به روسیه بفروشد هم پولی بدست آورد و هم از شر انهدام این موشک ها خلاص شود هم ناتو نابود شود
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    1 1
    خوب ایران انتظار دارد روسیه به ایران سوخو 35 بدهد ضد سال دیگر هم نمی دهد انهم موقعی که نه تنها استقلال دو جمهوری دونباس را برسمیت نشاخته که بلکه حتی فروش پهبادهای تهاجمی به روسیه را تایید نمی کند در مقابل کشوری چون کره شمالی نه تنها این دو کار را نموده بلکه حاضر است نیرو هم برای جنگ با ناتو ارسال نماید
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۰
    1 4
    امریکا به هیچ کشوری تنهایی حمله نکرده است روسیه هم باید قزاقستان و ازبکستان قرقیزستان و تاجیکستان و بلاروس را که مجموعا 80 میلیون جمعیت و 1 میلیون سرباز رزمی دارند و عضو پیمان دفاع دسته جمعی هستند پای کار بیارود اینها کافی است فقط نیروهای پیاده شان را به سمت کیف حرکت دهند تا جنوب اوکراین و شرق آن آزاد شود
    • US ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      همونطور که خودتون گفتین عضو پیمان دفاع دسته جمعی هستند، نه حمله دسته جمعی
    • محمد IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      نامه نگاری به دمپایی شروع گن شاید مشاورش شدی
    • محمد IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      0 0
      نامه نگاری به دمپایی شروع گن شاید مشاورش شدی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس