کد خبر 1407285
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸
ماهواره خیام

داده های ماهواره خیام در حوزه های کشاورزی، محیط زیست، بلایای طبیعی، اکتشافات معدنی، پایش منابع آبی، پایش تغییرات شهری کاربرد دارد.

به گزارش مشرق، ماهواره خیام روز سه شنبه ۱۸ مردادماه ۱۴۰۱ از پایگاه فضایی بایکونور به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار قرار گرفت. ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است با وزنی حدود ۶۰۰ کیلوگرم که در مدار خورشید آهنگ با ارتفاع تقریبی ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین قرار گرفت.

این ماهواره دارای سنجنده های اپتیکی در طیف های مختلف با قدرت تفکیک تصویر یک متر است که با هدف ارتقا مدیریت بهینه منابع کشور در حوزه های مختلف طراحی و ساخته شده است.

داده های ماهواره خیام در حوزه هایی همچون کشاورزی، محیط زیست، بلایای طبیعی، تغییرات شهری، اکتشافات معدنی و منابع آبی کاربرد دارد.

کاربرد ماهواره خیام در حوزه کشاورزی

از این ماهواره در حوزه کشاورزی می توان برای مطالعه رطوبت خاک و گیاه، مدیریت مصرف بهینه آب در مزارع کشاورزی، پایش محدوده و سطح زیر کشت در مناطق مختلف، تخمین میزان محصول پیش از برداشت، تشخیص و تعیین گونه های مورد کشت، بررسی سلامت محصول و تشخیص آفات، پایش تغییرات دوره ای رشد گیاه بهره برد.

کاربرد ماهواره در حوزه محیط زیست

پایش و بررسی تغییرات دوره ای سطح زمین، پایش و بررسی روند حرکت و جابجایی آلودگی ها در آب، خاک و هوا، بررسی تغییرات پوشش گیاهی و جنگل ها، شناسایی کانون های گرد و غبار، ارزیابی و تخریب زمین و بیابان زایی، پایش میزان فرسایش خاک و وضعیت کویر و بیابان از کاربردهای ماهواره خیام درحوزه محیط زیست است.

کاربرد ماهواره خیام در حوزه بلایای طبیعی

همچنین مدل سازی ریسک و تهیه نقشه خطر، پایش مناطق خسارت دیده، شناسایی مناطق اسکان مجدد، ارزیابی خسارت یکی دیگر از کاربردهای ماهواره خیام است.

پایش تغییرات شهری

با استفاده از داده های ماهواره خیام می توان اطلاعاتی در مورد تغییرات کاربری اراضی، پایش و بررسی پراکندگی شهرها و مناطق جمعیتی، تهیه نقشه های توسعه شهری و روستاییپایش ساخت و سازهای غیر مجاز بدست اورد.

اکتشافات معدنی

از سوی دیگر پایش و بررسی پراکندگی صنایع و معادن نیز کاربرد ماهواره خیام در حوزه اکتشافات معدنی است.

پایش منابع آبی

پایش تغییرات مرز ساحلی، پایش مساحت سطح آب دریاچه ها، تالاب ها و ذخایر آب سدها از ددیگر کاربردهای داده های این ماهواره در حوزه منابع آبی است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    1 0
    یعنی کاربرد نظامی ناره؟
    • علیرضا IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      4 1
      این ماهواره حتی در درست کردن لوبیا پلو کاربرد داره ولی کاربرد نظامی ندارد این ماهواره طوری درست شده که وقتی از آسمان دیگر کشورها عبور می‌کنه دوربینش خاموش میشه و وقتی به آسمان ایران رسید دوباره روشن میشه
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      1 2
      علیرضا میشه شکر نخوری؟
    • تک تیرانداز DE ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
      2 0
      شماها که می گفتید ماهواره های ایران شبیه وب کم تو اسمونه؟ کور بشید. اصلا عین ماهواره های سپاه کاملا نظامی هست و قلب تل اویوو رو نشونه گرفته. تازه توش یک دونه موشک نظامی هم جاساز شده که از بالا به سمت اسراییل شلیک بشه. بسوز.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    2 0
    از کاربردهای دیگر سوزش و سوختن دشمنان ایران زمین.
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 0
    حالا واقعا زمین گرد بود یا تخت؟
  • میثم IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 0
    همه کار میشه باهاش کرد بجز کاربرد نظامی
  • US ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    1 0
    مهمترین استفاده از این ماهواره را فراموش کردید. این ماهواره هدایت و دقت موشکها و پهپادهای ایران را خیلی خیلی افزایش میده. غربیها بهتر از هر کس دیگه ای این موضوع را درک می کنند اما جرات رسانه ای کردنش را هم ندارن. خود ما هم فعلا بهتره که بیشتر از این در این زمینه صحبت نکنیم.
    • حجت FR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 0
      اونی که می فرمایید یه چیز دیگس. ضمنا تعدادش حداقل سه تاس
    • محصل هوافضا IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
      0 0
      بیشتر مطالعه کن عزیزم، راجع به انواع ماهواره ها و کاربرد اونها و ... این ماهواره از نوع سنجشی یا همان observation هست یعنی فقط و فقط تصویربرداری چونکه در مدار پایین زمین هم مستقر هستش
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    در همه موارد کاربرد داره بجز نظامی؟؟؟؟؟!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس