هشدار گردان‌های حزب‌الله عراق نسبت به شکل‌گیری درگیری داخلی در این کشور

گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای در واکنش به تنش سیاسی در این کشور، بر اتخاذ تصمیمات میدانی برای حفاظت از صلح اجتماعی و دفع فتنه دشمنان تاکید کرد.

به گزارش مشرق به نقل از ایرث نیوز، گردان‌های حزب‌الله عراق در بیانیه‌ای در واکنش به تنش ایجاد شده میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی شیعی و بن‌بست سیاسی در عراق دو طرف را به آرامش دعوت کرد.

در بیانیه حزب‌الله عراق آمده است: بحران‌ها و درگیری‌هایی که عراق عزیز ما با آنها دست و پنجه نرم می‌کند، مستلزم خردمندی، احترام به دستگاه قضایی و توسل به قانون اساسی است که مشروعیت خود را از همه پرسی مردمی به دست آورده است.

حزب‌الله عراق همچنین خواستار جایگزین کردن اصل آشتی و صلح و راه حل‌های مسالمت‌آمیز به جای تشدید تنش و یا تهدید شد و تاکید کرد: خروج از چارچوب تعامل مسالمت آمیز، تعرض به اموال دولتی و خصوصی و ضربه زدن به منافع ملت عراق، ممکن است منجر به درگیری داخلی شود که کشور را به دوران ظلم و استبداد، دیکتاتوری و گورهای جمعی بازگرداند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که گردان‌های حزب‌الله در هیچ دولتی مشارکت نمی‌کند و همچنان به حفاظت از عراق و ملت آن ادامه می‌دهد.

گردان‌های حزب‌الله عراق در ادامه تاکید کرد که در راستای جلوگیری از پیش رفتن امور در عراق در راستای اهداف دشمن و دفع فتنه آنها، تصمیمات میدانی را برای حفظ صلح اجتماعی در عراق اتخاذ خواهد کرد.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی هفته های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود.

درپی تظاهرات و تحصن صدریها و طرح مطالبات آنها نظیر انحلال پارلمان، اصلاح قانون اساسی و انتخابات زودهنگام در عراق، چارچوب هماهنگی شیعی عراق نیز ضمن دفاع از مشروعیت و نهادهای قانونی عراق تاکید کرد که تنها راه برون رفت انجام گفت وگو برای حل اختلافات سیاسی است و هرگونه تغیری در کشور باید از مجراهای قانونی و حقوقی صورت گیرد.

در مقابل تظاهرات و تحصن صدریها، چارچوب هماهنگی نیز کمیته حمایت از مشروعیت و نهادهای قانونی را تشکیل داد. این کمیته روز جمعه از حامیان دفاع از مشروعیت در بغداد و استان های بصره و نینوا خواست تا به خیابانها بیایند و بر این امر تاکید کنند. پس از تظاهرات گسترده حامیان دفاع از مشروعیت، کمیته یاد شده تحصن نامحدود را در کنار دیوارهای منطقه سبز در مرکز بغداد اعلام کرد؛ جایی که صدریها در درون آن و ساختمان و محوطه اطراف آن تحصن کرده اند. پس از تظاهرات حامیان دفاع از مشروعیت در روز جمعه نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و از زیر مجموعه های چارچوب هماهنگی شیعی گفت که «خیابان های عراق در احتکار یک جریان سیاسی نیست.»

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 17
    قانون یعنی جریان صدر با اکثریت نخست وزیر معرفی کند ،نه اینکه کارشکنی چنان زیاد شود که بیخیال مجلس شوند.درود بر صدر
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    5 1
    اُمان از عراق، امان. قبیله گرائی یک آفتی است که از صدر اسلام مشکل ساز بوده و اسلام آمد تا همه را یکدست و یکسان نماید. گویا هنوز عشیره و طایفه از برادریِ یک ملت مهم تر است! امان از فتنه.
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    0 2
    کسیکه در برابر برادران مسلمان خودبگوید من آماده شهادت هستم واقعا چی تو سرش میگذره
  • عبدالله IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 0
    درگیری ٢ طرف دارد اگر یکی کوتاه آید جنگی نخواهد شد و دشمن ملّت خیت میشود. و السلام
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 0
    این فتنه شبیه فتنه حسن کلید ساز ایرانی است راه حل هم یکی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس