درخواست برجامی چهره‌های سیاسی اروپایی از ایران و آمریکا

یک روزنامه غربگرا نوشت آمریکا تحریم‌های روی کاغذ را برمی‌دارد اما در عمل آنها را حفظ می‌کند و تضمین پایداری هم ارائه نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: یک روزنامه غربگرا نوشت آمریکا تحریم‌های روی کاغذ را برمی‌دارد اما در عمل آنها را حفظ می‌کند و تضمین پایداری هم ارائه نمی‌دهد.

بنابراین، انعطافی برای احیای برجام نشان نمی‌دهد.

روزنامه آرمان از قول کارشناس خود نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران من را همواره به یاد یک طنز به نسبت تلخ می‌اندازد . اینکه در ایام جوانی برخی تلاش می‌کنند که قفل فرمان بخرند و سپس خودرو انتخاب کنند. وقتی ما می گوییم که مذاکرات به نتیجه رسیده و رو به پیشرفت است ولی دو بحث تحریم‌ها و تضمین‌ها مانده مثل این است که بگوییم ما یک قفل فرمان خریده‌ایم و می‌خواهیم برای آن یک ماشین تهیه کنیم. در ارتباط با پرونده هسته‌ای چه آمریکایی‌ها و چه ایرانی‌ها هدف‌گذاری‌های معناداری کردند که بر اساس آن وارد میز مذاکره شدند. آمریکایی‌ها گفته‌اند اجازه نمی‌دهیم ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند در حالیکه ایران بارها اعلام کرده که به سمت بمب هسته‌ای نمی‌رود. ایران غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشور را خواسته که آن را در برجام به دست آورده است. بعد برجام شکل می‌گیرد و ایران شروطی برای پیاده شدن برجام دارد و آمریکایی‌ها در هدفگذاری خود برای آغاز مذاکرات در زمان اوباما مطلبی را اضافه می‌کنند. برجام به عنوان یک توافقنامه امضا می‌شود اما آمریکایی‌ها از برجام خارج می‌شوند. با وجود اینکه اتفاق‌های بسیار فاحش من جمله خروج آمریکا از برجام صورت می‌پذیرد و هنوز مذاکره در وین ادامه دارد.

آنچه که در رابطه با اهداف ایران مطرح است ایران گفته همه تحریم‌ها برداشته شود و بعد از امضای برجام ۹ شرطی که مقام معظم رهبری مطرح کرد در آنجا هم صحبت از برداشتن همه تحریم‌ها نه تحریم‌های هسته‌ای که تحریم‌های مرتبط با بسیاری از پرونده‌های دیگر ایران مطرح بوده است. اکنون به ظاهر تنها تحریم‌هایی برداشته می‌شود که موجب می‌شود ایران در یک وضعیت بسیار بد اقتصادی قرار بگیرد نه به بهبود اقتصادی بازگردد. چرا که تحریم‌های ترامپی با وجود گزارش پولیتیکو برداشته نمی‌شود بلکه کمرنگ می‌شود.

صحبت از ۳ ماه شش ماهه و اکنون یک ساله است. در عمل تا زمانی که چماق تحریم‌ها بالای سر ایران باشد هیچ شرکت بزرگی با شرکت‌های ایرانی برای یک سال سرمایه‌گذاری نمی‌کند و در عمل اتفاقی رخ نخواهد داد فقط در روی کاغذ تحریم‌ها برای یک سال برداشته می‌شود حتی اگر برای ۴ سال باشد. چون تنها یک سال طول می‌کشد حداقل ارتباط میان شرکت‌ها برقرار شود. تازه آیا شرکت‌های گوناگون حاضر هستند در مسائل اساسی در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

در زمینه ارائه تضمین، تضمین‌ها تنها در بالاترین میزان احتمال تا زمان ریاست جمهوری بایدن است. تمام ادله موجود تمایل بسیار زیاد به یک دوره‌ای شدن بایدن دارد. نه بایدن که حزب دموکرات نیز در مخاطره به سر می‌برد و در کاندیداهای موجود حزب دموکرات وزن برابر با جمهوری‌خواهان در وضعیت کنونی دیده نمی‌شود. این احتمال بالاست که کنگره آمریکا یکدست جمهوری خواه شود و رئیس‌جمهور بعدی نیز جمهوری‌خواه باشد.

۲ سال برای برداشتن تحریم‌ها در حد همین توافقنامه هم یک زمان فرسایشی است. حداقلی که در زمینه توافق مردم خواهانند اثر یک توافق در سفره‌های آنان است.

در زمینه انعطاف، انعطافی از آمریکایی‌ها دیده نمی‌شود. اینکه بگوییم انعطاف؛ انعطاف تعریف‌پذیر می‌شود. آمریکا می‌گوید ما به برجام برمی‌گردیم اما تحریم‌های پسابرجام را برنمی‌دارد این آیا انعطاف است؟ تحریم‌های دوره ترامپ بعد از امضای توافق برجام در ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ شکل گرفته است. آیا وقتی آمریکا به برجام بازمی‌گردد و می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند و تحریم‌های دوره ترامپ حتی یک تحریم را نگه دارد آیا از خود انعطاف نشان داده است؟ پس بهتر است که انعطاف را تعریف کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    17 2
    ایران باید بزنه زير میز و برجامِ بی فرجام و غنی سازی را هرچه سریعتر آغاز کند. این خواست ۹۹ درصد مردم هست.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      متاسفانه طنز تلخ تر این است که همان قفل فرمان را هم ما نخریده ایم.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    6 1
    درست میگه
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    11 8
    خوب این برجام ناقص که همیشه آمریکا هروقت دلش خواست انرابهم بزند وایران هیچ کاری نتونه بکندوضررکند دست پخت طریف اصلاحاتچی کاردان غربگدای شماست چون امضای کری تضمینه؟؟!!!
  • حسن IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    3 4
    حالا که ما میخوایم یک توافق خوب بکنیم یک عده دلواپس شدن و میگن ما می‌لرزیم. خوب جهنم که می‌لرزید برید جای گرم پیدا کنید.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 0
      گروهی نادان به نام دولتمرد سنک بزرگی تحت عنوان برجام در چاه آب ایران افکندند که نه درآوردنش ساده هست و نه در چاه بودنش سازنده! البته مشکل بزرگتر خائنین قلم به دستی هستند که در وصف خشک کردن چاه آب ایران چه بهاره هایی که سرودند!!!
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    12 2
    کاری به این غرب زده ها ندارم ولی 100 تا شرط هم بگذارید دبه می شود چون اولا آمریکا ذاتش کثیف هست و بارها در این چند دهه نشان داده دوم هم اینکه برجام غیر قانونی هست که در هیچ سازو کار بین‌المللی جایی ندارد و امریکا به قوانین بین الملل پایبند نیست به این برجام پای بند باشد؟!! ‌ساده لوحی تا کجا؟
  • فکرمکنی IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 0
    کسانی دلواپس برجامن در اصل موضوع نگران بچهایی هسستند که درکشورهایی اوروپایی مانند چون اختلاس کردن داخل ایران نمیتوانند برگردن خدالعنت کنه کسایی که حرف ایران وقانون وحق مردم میزنند بعد بچهایشان رومیفرستن اروپا برجام نمیخواهیم شماهم پاره کین یا رومی رو یا زنگی زنگ
  • فکرمکنی IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 0
    کسانی دلواپس برجامن در اصل موضوع نگران بچهایی هسستند که درکشورهایی اوروپایی مانند چون اختلاس کردن داخل ایران نمیتوانند برگردن خدالعنت کنه کسایی که حرف ایران وقانون وحق مردم میزنند بعد بچهایشان رومیفرستن اروپا برجام نمیخواهیم شماهم پاره کین یا رومی رو یا زنگی زنگ
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    روزنامه کیهان
  • ترابیان IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 0
    برجام کذایی قرارداد یکطرفه ای بود که تمام بندهای آن به ضرر ایران بود و نه تنها هیچ تضمینی از آمریکای جهانخوار نگرفتند بلکه غل و زنجیر، افساد طلبان به سرکردگی روحانی و ظریف بسته بودند به پای ایران و هیچ گونه دستاوردی برای ایران نداشت نه هواپیما دادند و نه چیز دیگری حنجره کثیف ظربف و روحانی داشت پاره می شد که از فردای برجام همه تحریم ها لغو خواهد شد در حالیکه در متن برجام واژه Susspend(تعلیق)به جای لغو(Rovocaition)آمده این بی سواد ها فکر می کردند کسی متن برجام را نخواهد خواند و ظریف بی یواد در مقام‌پاسخگویی هر کجا کم می آورد می گفت نخونده امضا کردم ببینید سرنوشت ملت و مملکت و علوم مهندسی کشور که اساس ترقی یک کشور بر آن استوار است دست کیا بوده ،یک مشت بی سواد علوم انسانی صنعت هسته ای و مزایای آن نمی دانند چیه برای ۲۵ سال یک چهارم قرن ،غل و زنجیر بسته بودند به پای ملت و کشور و تو آب سنگین اراک بتن ریختندو ۱۲ تن اورانیوم غنی شده اورانیوم دا ریانده به ۲۰۰ کیلو و کاهش فاحش تعداد یانتریفوژها از همان روز اول برجام کذایی شان ارباب غربی شان آمریکای جهانخوار هر روز نه تنها تحریم ها را بر نداشت بلکه اضافه کرد و از ۷۰۰ عنوان تحریمی به ۱۵۰۰ مورد رساند و عملکرد آمریکار را با تحویل اراجیف به ملت تفسیر می کردند از قبیل اینکه روح برجام زنده است و... که الحمد ا... مدد خداوند متعال به داد ملت رسید و با خروج ترامپ از برجام این غل و زنجیر خود ساخته افساد طلبان از پای ملت و نظام بعد از ۷ سال توسط خود آمریکای جهانخوارباز شد و اگرنه با مکانیسم ماشه که خود افساد طلبان در متن برجام به ملت تحمیل کرده بودند سایر قطعنامه ها اتومات به جای اول بر می گشت مگر حنجره کثیف روحانی در اهواز پاره نمی شد که تمام تحریم ها و قطعنامه های شورای امنیت از فردای برجام لغو خواهد شد درود بر مجلس انقلابی قالیباف که با قانون اقدام راهبردی نگذاشتند در آخر عمر نکبت دولت نیرنگ و فریب روحانی قرار داد یکطرفه غرب به نام برجام کذایی که تمام بندهای آن به ضرر ایران است دوباره بعد از خروج ترامپ از ایران به ملت تحمیا نماید ۷۰۰ سکه بهار آرادب که به هرکدام از ابن وزن فروس ها اهدا شد را پس بگیرید این حق ملت ایران ایت
  • ایرانی با غیرت IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 1
    آمریکا و تو هردو باهم " شکر" خوردید که تحریمها را بر نمیدارید و تضمین هم نمیدهید !!
  • مهدی IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 0
    با سلام آمریکایی ها و غربی ها هیچ وقت به هیچ پیمانی وفادار نموندن و نمی مونن بهتره ماهم وقت بخریم و سریع غنی سازی رو به حداکثرش برسونیم یه با بمب اتم رو آزمایش بکنیم همه اعراب و کشورهای دشمن غلاف میکنن و میکشن عقب . انشاالله نصرو من الله و فتح قریب
  • ... IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 0
    جلوی این خیانکاران داخلی رو بگیرن که خرابکاری نکنن تحریم ها به قوزک پامونم نمیتونه فشار بیارن مکر امریکا جز ذات امریکاست نمی شه مکار نباشه
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    3 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • علی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    آخ جون غنی سازی صد در صدی.
  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 0
    یک رژیمی که بدون رعایت قوانین بین المللی و حتی قانون اساسی داخلی به کشورها حمله نظامی و کودتا و نسل کشی میکند و هیچ تهدید و اعتراضی از طرف سازمانهای مثلا حقوق بشری و امنیتی وآزادی خواه بین المللی غربی قرار نمیگیرد، تضمین و تعهد ش به کجایش هست!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس