رئیسی نمایه

رئیس جمهور گفت: هر گونه توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش است.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در مراسم «افتتاحیه سی و ششمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور» که در محل سالن اجلاس سران کشور برگزار شد اظهار داشت: توفیقی است که در جمع فرهیختگان، معلمان و رؤسای محترم آموزش و پرورش حضور داشته باشم. آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگی کشور است و متولی امر بسیار مهم تعلیم و تربیت برای نوجوانان، جوانان، مردان و زنان کشور است.

وی با بیان اینکه آینده سیاست، اقتصاد و آینده جامعه به دست آموزش و پرورش رقم می‌خورد، عنوان کرد: هر گونه توسعه و پیشرفت کشور در گرو توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش است. موضوع کار آموزش و پرورش، پرورش انسان و انسان سازی است. تعریف انسان طبق قرآن کریم و تعریف منطقی انسان تفاوت دارد.

رئیس جمهور تصریح کرد: نطق فصل الفصول انسان نیست، بلکه تعلیم انسان اولویت دارد. تعریف انسان قرآنی می‌شود اینکه انسان به ربانی بودن و ربانی شدن و به توجهش به مبدأ و معاد شناخته می‌شود. شکل گیری انسانیت انسان و بیان آن در گرو آن است که با وحی ارتباط برقرار کند.

رئیسی اضافه کرد: تعلیم، یاد دادن، یاد گرفتن، آموختن و دانش افزایی سخت‌ترین کار در تربیت است. تعریف جامع و مانع تربیت احیای تمایلات عالی نفسانی انسانی است. اگر احساس تمایلات عالی در انسان صورت گرفت، این انسان تربیت شده است و این کار بزرگی است که انبیا بر عهده داشتند و امروز بر عهده معلمان است.

وی با تاکید بر اینکه تربیت و تعلیم امروز وظیفه معلمان است خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش امروز امر تعلیم و تربیت معلمان را پیگیری و مدیریت می‌کند و این سازمان وظیفه مهمی در هدایت، حمایت و نظارت معلمان بر عهده دارد. در این عرصه آنچه می‌تواند این حق را احیا کند هم والدین و هم دولت است.

رئیس جمهور افزود: ادای این حق و انجام این وظیفه بزرگ و سنگین در این است که بتواند جامعه و همه ویژگی‌های یک جامعه در تراز را شکل دهد بر عهده آموزش و پرورش است. نقش بسیار مهم آموزش و پرورش در دولت، کشور و نظام این است که جایگاه تزکیه و تعلیم به عنوان یک جایگاه ممتاز شناخته شود.

رئیسی بیان کرد: هر گونه هزینه در آموزش و پرورش سرمایه گذاری است. هر گونه هزینه هدفمند در این قضیه را نباید هزینه تلقی کرد زیرا در حقیقت سرمایه گذاری برای ارتقای یک نسل است تا نیروی انسانی جوان و نوجوان ما بتوانند رشد و تعالی داشته باشند که رشد و تعالی آنها جامعه را به سمت تعالی سوق می‌دهد.

وی افزود: پیشنهاد من به این اجلاس این است که مدیران مجرب و فاضل و با نگاه نقادانه، پیشینه را خوب واکاوی کنند و به نقاط ضعف و کاستی‌ها برسند. سی و پنج نشست برگزار شده است و در این نشست‌های عینی باید مشخص شود که مسئله چیست و راهکارهای حل مسئله و راه‌های برون رفت از مشکل کدام است.

رئیس جمهور ضمن گرامیداشت یاد و نام شهیدان بهشتی و مطهری گفت: قدیمی‌ها قطعاً زحماتی کشیده‌اند. چه کسانی بهتر از مدیران آموزش و پرورش هستند که در مورد ساز و کار آموزش در کشور نظر دهند؟ آنها خودشان از بهترین معلمان هستند که علاوه بر جایگاه تعلیم و تربیت در کسوت مدیریت انجام مسئولیت می‌کنید.

رئیسی افزود: آیا دوگانه دولتی و خصوصی سازی درست است؟ باید رویکرد سومی یعنی رویکرد مردمی سازی را مستقر کنیم و کار آموزش و پرورش به دست مردم و با میدان دادن به مردم انجام شود و یا گروه‌های جهادی در کشور میدان پیدا کنند. نیروهای جهادی از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت قلم امام خمینی (ره) کارهای بسیار ارزشمندی در تمام حوزه‌ها به ویژه تعلیم و تربیت داشتند.

وی تاکید کرد: والدین فقط در صورتی که نیاز مالی وجود دارد نباید برای مشارکت فراخوانده شوند. والدین بسیار می‌توانند نقش داشته باشند که یکی از مصادیق مردمی سازی تعلیم و تربیت است. یکی از تجربیات کرونا نقش دادن به والدین بود که بسیار ارزشمند بوده و آنچه امروز مدارس به عنوان انجمن اولیا و مربیان برگزار می‌شود کافی نیست و نقش دادن به والدین در این راستا می‌تواند کمک آفرین باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش در گرو تحول شناختی است، گفت: رویکرد باید تحولی باشد و در این رویکرد، مدیر و مسئول تحول آفرین می‌شود. تحول یعنی وضع موجود و وضع مطلوب را خوب بشناسد و تلاش کند فاصله وضع موجود و مطلوب را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: تعلیم و تربیت مسئول زحمات بسیاری است و باید راه و فرآیند را کوتاه‌تر کرد تا انتقال دانش و ایجاد مهارت بیشتر مورد توجه قرار گیرد. چهل و سه سال تجربه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است و ما نباید باز هم میدان را به آزمون و خطا اختصاص دهیم و نظرات باید بر مبنای نظرات کارشناسی قطعی و بناها بر پایه‌ای محکم باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه طرح، پیشنهاد و نظریات باید متقن، عملیاتی و اجرایی باشند، تصریح کرد: در هر طرح و نظری که خلاقیت باشد باید اولویت داده شود تا به صورت پایلوت عملیاتی شود اما زمان آزمون و خطا نیست بلکه باید نگاه متقن داشت تا ما را سریع‌تر به مقصد نزدیک و نزدیک تر کنند.

وی ادامه داد: جمع‌های پژوهشی و تحقیقی در این جریان بسیار می‌توانند مؤثر باشند. دانشگاه فرهنگیان به عنوان جایگاه رسمی برای تربیت معلم است. خط ارتباط بین دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی و علوم تربیتی چیست؟ این ظرفیت عظیم باید مورد توجه قرار گیرد. ظرفیت دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان باید به عنوان خط روشن مشخص باشد که چگونه می‌خواهد در عرصه تربیت ظهور پیدا کرده و نقش آفرینی کند.

رئیس جمهور عنوان کرد: بحث بسیار مهم معلمی ممکن است اقتضا کند که این سوال ایجاد شود در دانشگاه فرهنگیان چطور می‌توان آن را محقق کرد. جذب یا ایجاد ظرفیت و نیروی انسانی کارآمد نیازمند شناسایی ظرفیت است. نیروی انسانی کارآمد ضرورت دارد و باید دید آیا میزان نیروی انسانی و بهره وری یکسان بوده است؟

رئیسی خاطرنشان کرد: هر چه هزینه‌های جامعه هدفمندتر و در جهت استفاده از همه ظرفیت‌های موجود باشد بسیار کارساز خواهد بود. اینها برای یک کلاس، یک مدرسه و حوزه آموزش و پرورش بسیار امکان پذیر است. تحول نهایی در نهاد و سازمان آموزش و پرورش باید به گونه‌ای باشد که در راستای ایجاد سند تحول آموزش و پرورش باشد.

وی با اشاره به لایحه رتبه بندی معلمان بیان کرد: موضوع مالی لایحه رتبه بندی معلمان مقدمه قضیه است و اساس قضیه شأن جایگاه و توانمند بودن معلم و روحیه آن در انسان سازی است. وعده دنبال شدن این لایحه در اجتماع عزیز فرهنگیان داده شد و با همراهی مجلس تحقق پیدا کرد. این لایحه باید ۱۰ سال پیش انجام می‌شد و دارد با تأخیر مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر لزوم توجه به عدالت آموزشی و جنسیتی بیان کرد: جدول برنامه ریزی و اینکه کدام درس در چه ساعتی از روز تدریس شود هم مشمول عدالت آموزشی می‌شود. عدالت در نوع چینش درس‌ها، در جذب، نگهداری، ارتقا و پرداخت نمود پیدا می‌کند.

رئیسی تاکید کرد: معلم باید بی دغدغه کار کند، وقتی از او انتظار کار بی وقفه و همراه با خلاقیت می‌رود. به دولت کمک کنید، موضوع عدالت و مردمی کردن آموزش و پرورش را یاری کنید. عدالت امری است خدادادی که در دل‌ها جای می‌گیرد و امری فطری است و باید ساز و کارها را به نحوی قرار دهیم که کام مردم شیرین شود.

وی اضافه کرد: دست توانمند مدیران و وزیر آموزش و پرورش برای ساخت آینده نیاز است تا در حوزه تعلیم و تربیت گام برداریم. توجه به تعلیم و تربیت برای نسلی که می‌خواهد انقلابی زندگی کند و انقلابی گام بردارد اجتناب ناپذیر است.

رئیس جمهور اظهار کرد: جامعه عدالت‌خواه باید خودشان در عرصه اجرا عدالت‌خواه باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 0
    الان هم با همین امکانات آموزش و پرورش بالاخص با پایین ترین سطح خدمات می دهند ... پیشرفت هم لازم است... توجه و تمرکز بر نیروی انسانی و اصلاح ساختار و فرآیندهای حکمرانی آموزشی و پرورشی
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
      1 0
      آقای رییسی
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    7 0
    رییسی تو همه چیز قبولت دارم الی اموزش پرورش واقعا گند زدی
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 1
      که نزده
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    4 0
    کدوم آموزش، کدوم پرورش؟ اون وضع محيط زيست و تخريب جنگلمونه، اون وضع معلمامونه، اوم وضع بهداشت و درمانمونه، اين وضعيت فرهنگيمونه، .... کدومش رو بگم که دست روی‌ هر جايی‌ ميزنی‌ خونه.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 2
      چرا وقتی در چندسال قبل رای کنسرتی می‌دادید فکر اینجاها نبودید؟
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 0
    پیشرفت در گرو عمل است
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      1 2
      همه چی به بصیرت مردم بستگی داره
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 0
    قبلا معلم باکنکور دررشته علوم انسانی خیلی برمیداشت ازروی نمره افراد یکه تراز بالاتری داشتند میتوانستند قبول شوند امسال بومی گزینی کردند یعنی اگریکنفر بومی یک محل اگرباشد لازم نیست تراز بالاتری بیاورد فقط بومی یک محلی باشد رابرمیدارد افرادضعیف وبی استعداد بومی قبول میشوند ولی غیر بومی اگرنمراتشان خیلی بالاترنیز باشد پذیرش نمیشود ازطرفی بعلت اینکه حدود38000 نفر راباازمون اموزش پرورش برداشتند درعوض ظرفیت پذیرش معلمان رابهشدت کاهش دادند سال گذشته بیش ازسی برابر امسال برمیداشتند دررشته علوم انسانی لذادختر م که رشته تجربی بود امسال دررشته علوم انسانی شرکت کرد یکسال ازخونه بیرون نرفت درسخواند وقتی دفترچه انتخاب رشته امدمتوجه شدیم ظرفیت امسال خیلی کم کردنددرشهرستان زنجان فقط ده نفر است بقیه را بومی برمیدارند هرسال آزمون خطا جوانان مارابدبخت کردید بااین گندکاریتان اگرقصدکمترکردن شدید ظرفیتهاراداشتید ازقبل اطلاع رسانی میکردید تامردم بدانند قبلا باتراز بالا برمیداشتند ولی امسال بابومی گرینی تراز رادرنظر نمیگیرند لذابجای شایسته سالاری افرادکم استعداد معلم خواهند شد وگند خواهند زدبرآموزش پرورش ازطرفی آموزش پرورش بجای استخدام وبالابردن ظرفیت دبیری ازافراد بازنشسته وحتی ازکارافتاده استفاده میکند بعد میخواهندجوانان امیدوار باشند
  • سلام IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    معلم !!! مشتی پاره وقت ، دانشگاه آزادی ، سرایدار دانشگاه آزادی ووووو نیروهای غیر متخصص وارد بدنه آموزش و پرورش کردن و گند زدند به همه چبز .
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    ای کاش روز شهادت استاد مطهری روز پرورش و آموزش بود نه روز معلم. به پرورش و آموزش دانش آموزان توجهی نمی کنند فقط پیگیر افزایش جیب معلمان هستند. نتیجش این کار اشتباه این همه جوان بیکار که بهانه حقوق گرفتن تعداد زیادی از معلمان هستند.
  • DE ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    البته توسعه آموزش و پرورش
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۱
    0 0
    چرا سالی 200 تامدرسه دولتی ابتدایی تو شهرها درست نمی کنین -پول نفت و گاز و معادن و دادگستری و جرائم ،ترانزیت زمینی و هوایی و دریایی جهانی و کشتیرانی و دریاهای شمال و جنوب و بنادر و... ... را دارین چیکار میکنین

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس