به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

اندیشکده «گروه بحران» در گزارشی نوشته است جنگ غزه در آوریل ۲۰۲۱ نشان داد سیاست اروپا در قبال مسأله فلسطین چقدر نیاز به تجدیدنظر دارد. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن باید از اهرم‌های خود برای حصول یک راه‌حل مسالمت‌آمیز استفاده کنند.

 به گفته نویسندگان گزارش، اروپا می‌تواند رویکرد تساهل‌آمیز خود نسبت به تشکیلات خودگردان را کنار گذاشته و این سازمان را وادار به اتخاذ رویکردی دموکراتیک در قبال دیگر گروه‌های فلسطینی نماید. همچنین می‌تواند با اهرم سیاست‌های تجاری، اسرائیل را مجبور به رعایت حقوق فلسطینی‌ها کند.

 به اذعان این گزارش، جنگ غزه نشان داد حماس به دلیل ایستادگی در برابر اسرائیل در میان فلسطینی‌ها دارای اقتدار و محبوبیت است. اما بیزاری از این جنبش اسلام‌گرا مانع از ارتباط سازنده‌تر اروپا با حماس شده و اتحادیه همچنان به تقویت تشکیلات خودگردان علیه حماس ادامه می‌دهد.

 طبق این گزارش، محافظه‌کاری اروپا در قبال تشکیلات خودگردان به دلیل این نگرانی است که فروپاشی این تشکیلات موجب پایان راه‌حل «دو دولت» در فلسطین شود. اروپا مانند آمریکا، محمود عباس و اطرافیانش را تنها گروهی می‌داند که می‌تواند ثبات سرزمین‌های اشغالی و امنیت اسرائیل را تضمین کند.

 اروپا تعامل با حماس را منوط به شناسایی اسرائیل و تعهد به عدم خشونت دانسته است. در حالی که دیپلمات‌های اروپایی مستقر در بیت‌المقدس و رام‌الله مدت‌هاست که این سیاست را بی‌نتیجه می‌دانند. اما با توجه به نفوذ اسرائیل، هزینه تغییر سیاست در قبال حماس و هم‌چنین جهاد اسلامی برای دولت‌های اروپایی بالاست.

 وادارسازی تشکیلات خودگردان به تغییر سیاست‌هایش در ازای دریافت کمک‌های مالی و بودجه‌های وزارت‌خانه‌های این تشکیلات، تلاش برای ادغام حماس و تشکیلات خودگردان در یک واحد سیاسی برای احیای هویت سیاسی فلسطین و گفتگو با اسرائیل درباره یک راه‌حل پایدار، پیشنهادات این گزارش به دولت‌های اروپایی است.

 گروه بحران: ضرورت بازتنظیم سیاست اروپا در قبال فلسطین

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس