یافته‌های یک بررسی: نیمی از جوهرهای خالکوبی مواد شیمیایی سرطان‌زا دارند

پژوهشگران آمریکایی پس از بررسی نمونه‌های گوناگونی از جوهرهای پرطرفدار خالکوبی دریافتند که حدود ۵۰ درصد آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که می‌توانند سرطان‌زا باشند.

به گزارش مشرق به نقل از ایندیپندنت پژوهشگران دانشگاه بینگامتون در اجلاس اخیر انجمن شیمی آمریکا در شیکاگو نتایج بررسی خود را ارائه کردند.

جوهر خالکوبی درای دو بخش است: رنگدانه و یک محلول حامل. رنگدانه یک ترکیب مولکولی یا جامد است، در حالیکه مایعات حامل این رنگدانه را میان لایه‌های متفاوت پوست عبورر می‌دهند.

این پژوهشگران ۵۶ جوهر پرطرفدار را آزمایش کردند و نتایج نشان داد که نیمی از آنها حاوی یک ماده شیمیایی هستند که در برچسب‌شان ذکر نشده است،

بررسی این دانشمندان نشان داد از ۵۶ رنگ متفاوت ۲۳‌تای آنها ماده رنگ‌کننده حاوی ترکیب «آزو» است. ترکیبات آزو هنگام قرارگیری در معرض شمار زیاد باکتری‌ها یا نور ماورای بنفش نور خورشید تجزیه می‌شوند و خاصیت سرطان‌زا پیدا می‌کنند.

به گفته این پژوهشگران، همچنین هنوز اطلاعات درباره تجزیه این رنگدانه‌ها در پوست چندان زیاد نیست و ممکن است رنگدانه‌هایی وجود داشته باشند که خودشان بی‌خطر باشند، اما نور آنها را به ماده‌ای نگران‌کننده بدل کند.

این پژوهشگران در بخش دوم این بررسی اندازه ذرات را درون ۱۶ جوهر مورد استفاده برای خالکوبی بررسی کردند. آنها کشف کردند که نیمی از جوهرها دارای ذرات  زیر ۱۰۰ نانومتر هستند که باز نگران‌کننده هستند، زیرا این ذرات آنقدر کوچک هستند که می‌توانند از غشای سلولی بگذرند، به درون هسته راه یابند، بالقوه به آنها آسیب بزنند و به بیماری‌هایی مانند سرطان منجر شوند.

به گفته این دانشمندان، در حال حاضر هیچ نوع رنگدانه‌ای وجود ندارد که به طور خاص برای خالکوبی استفاده شود. شرکت‌های بزرگ رنگدانه‌هایی برای همه چیز از جمله رنگ‌های نقاشی و منسوجات تولید می‌کنند و همین رنگدانه‌ها برای رنگ‌های خالکوبی هم استفاده می‌شوند.

اتحادیه اروپا امسال استفاده از دو رنگدانه آبی ۱۵:۳ و سبز هفت را ممنوع کرد. این تصمیم پس از آن گرفته شد که برخی مواد شیمیایی در این جوهرها یافت شدند که می‌توانند باعث سرطان یا جهش ژنتیکی شوند و این ممنوعیت در ۲۷ کشور اروپایی برقرار شد. اما این رنگ‌ها همچنان در آمریکا استفاده می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۴
    1 0
    خیابونهارودیدی جوونها اینقدربعضیاازینا میزنن بعضیاشدن مثل سرخپوستها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس