علی‌حسینی:‌ ستارگان وزنه‌برداری ایران رقابت سختی برای المپیک دارند

سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری مردان ایران گفت: نسل جدیدی از وزنه‌برداری ایران در حال ظهور است و در برخی از دسته‌ها رقابت داخلی سختی برای کسب سهمیه بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس وجود دارد.

به گزارش مشرق، سعید علی‌حسینی یکی از نوابغ وزنه‌برداری ایران به شمار می‌رود که با وجود نزدیک به یک دهه محرومیت در بازگشت به تخته، عنوان نایب قهرمانی دسته فوق سنگین وزنه‌برداری جهان را در سال  ۲۰۱۷ از آن خود کرد. وی همچنین مدال نقره بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا را در کارنامه دارد. ملی‌پوش سابق تیم ملی وزنه‌برداری در حالی خود را برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو آماده می‌کرد که از سوی کادر فنی وقت از اردو کنار گذاشته شد تا جای خالی مدال المپیکی در کارنامه وی دیده شود.

وی پس از خداحافظی از دنیای قهرمانی به عنوان مربی در رده‌های سنی مشغول به کار شد و از خردادماه امسال (۱۴۰۱) نیز هدایت تیم ملی وزنه‌برداری مردان را بر عهده گرفت. وی این سمت را در حالی پذیرفت که وزنه‌برداری ایران از لحاظ مدیریتی در بدترین شرایط قرار داشت.

دارنده مدال نقره قهرمانی جهان در نخستین تجربه بین‌المللی خود موفق شد با وزنه‌برداری ایران ۲۷ مدال را از آوردگاه قونیه کسب کند. مصاحبه‌ای با این وزنه‌بردار افتخار آفرین صورت گرفته است.

علی‌حسینی:‌ ستارگان وزنه‌برداری ایران رقابت سختی برای المپیک دارند

متن کامل این گفت وگو در زیر آمده است؛

اولین تجربه مربی‌گری سعید علی‌حسینی در رده سنی بزرگسالان با ۲۷ مدال رنگارنگ در قونیه همراه بود. ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

وزنه‌برداری ایران ظرفیت زیادی دارد و کشورمان از جمله قدرت‌هایی به شمار می‌رود که در دنیای فولاد سرد حرفی برای گفتن دارد. استفاده از تمام ظرفیت‌های این رشته موجب بازگشت به دوران طلایی خواهد شد. اتفاقاتی پیش از اعزام تیم وزنه‌برداری ایران به قونیه رخ داد خوشایند نبود. خدا را شاکرم با وجود آن مشکلات در نخستین تجربه بزرگسالان موفق عمل کردم. ستارگان وزنه‌برداری ایران به خوبی درخشیدند و این  موجب شد بهترین عملکرد کاروان ایران به نام رشته وزنه‌برداری ثبت شود. کسب ۲۷ مدال در حالی بود که تعدادی از نامداران این رشته را در اختیار نداشتیم و برخی از نفرات جوان نیز درخشش خوبی داشتند. این نفرات پشتوانه وزنه‌برداری ایران هستند و می‌توانند چندین سال افتخارآفرینی کنند.

علی‌حسینی:‌ ستارگان وزنه‌برداری ایران رقابت سختی برای المپیک دارند

این نتایج در حالی بود که ملی‌پوشان تنها یک‌ماه در اردو بودند.

بله، تنها یک‌ماه در اردو حضور داشتند و ما در آن یک‌ماه بر روی شرایط روحی و روانی ورزشکاران کار کردیم. همچنین شرایطی فراهم شد که آنان بدون دغدغه کار کنند. با علم به اینکه نفرات تیم ملی، وزنه‌برداران شاخصی هستند که توانایی کسب مدال در جهانی و قاره کهن را دارند، آنان را از لحاظ روحی آماده کردیم. وزنه‌برداران جوان نیز نشان دادند ظرفیت‌ این رشته در ایران زیاد است اما باید به بهترین شکل ممکن از  نخبگان استفاده کنیم. تیم آماده شد و به مسابقات رفت و در نهایت نیز نتایج درخشانی را از خود به یادگار گذاشت.

یکی اتفاقات مهم بعد از پایان بازی‌های کشورهای اسلامی، بازگشت بدون مصدومیت ملی‌پوشان بود. 

یکی از مهمترین اصول من در تمرین توجه به ظرفیت‌های یک وزنه‌بردار است، بیش از توان ورزشکار از وی وزنه نمی‌خواهم. همچنین زمان ریکاوری و استراحت لازم را به ورزشکاران خواهم داد تا مصدوم نشوند. قبلا این گونه نبود و من نیز دلیل آن را نمی‌دانم اما باید بگویم که هر مربی یک مدیریت خاص برای ورزشکار دارد و تمریناتی را برای او ارائه می‌کند که در نهایت به اوج برسد. اگر تمرینات مطابق با توانمندی افراد باشد نه تنها مصدومیتی ایجاد نخواهد شد بلکه ورزشکار به مرور به ارتقا رکورد نیز فکر خواهد کرد.

علی‌حسینی:‌ ستارگان وزنه‌برداری ایران رقابت سختی برای المپیک دارند

سعید علی‌حسینی کار راحتی برای مدیریت المپیکی‌ها ندارد زیرا ترافیک سختی در برخی از دسته‌ها وجود دارد. برای انتخاب بهترین وزنه‌بردار و اعزام او به پاریس چه راهکارهایی دارید؟

دسته‌های المپیکی تغییر کرده و مانند گذشته نیست. در دسته ۶۱ کیلوگرم وزنه‌بردار شاخص نداریم. چند ورزشکار در سطح داخل مدعی هستند، اما رکورد آنان با مسابقات جهانی فاصله دارد. در دسته ۷۳ کیلوگرم حافظ قشقایی می‌تواند نماینده ایران باشد. وی رکوردهای خوبی دارد و می‌تواند امتیاز لازم را برای گزینشی‌ها کسب کند. اوج رقابت در دسته ۸۹، ۱۰۲ و به اضافه ۱۰۲ کیلوگرم است.

در این سه دسته ورزشکاران و قهرمانان نامداری داریم و باید آنان را برای کسب امتیازات لازم به گزینشی‌های المپیک اعزام کنیم. این گزینشی‌ها از آذرماه با مسابقات قهرمانی ۲۰۲۲ وزنه‌برداری جهان در کلمبیا شروع خواهد شد. شرایط سنی ورزشکاران نیز برای اعزام به المپیک در نظر گرفته خواهد شد. برخی از قهرمانان ما ممکن است آخرین المپیک خود را در پاریس تجربه کنند. البته هیچ چیزی از اکنون مشخص نیست زیرا وزنه‌بردار نخست باید سهمیه المپیک را کسب کند و بعد از آن فدراسیون و مسوولان درباره اعزام تصمیم خواهند گرفت.

علی‌حسینی:‌ ستارگان وزنه‌برداری ایران رقابت سختی برای المپیک دارند

برای دسته‌های غیر المپیکی چه برنامه‌ای دارید؟

هر کشور حداکثر می‌تواند سه نماینده در وزنه‌برداری المپیک داشته باشد و این کار را سخت کرده است. در دسته غیر المپیکی نیز نفرات جوانی  داریم که باید تجربه لازم را کسب کنند و در ادامه به مسابقات بزرگ بین‌المللی اعزام شوند. اعزامی که از قهرمانی آسیا و جهان شروع خواهد شد. حضور ورزشکاران در دسته‌های غیر المپیکی و نتایج آنان می‌تواند کمک خوبی به جایگاه تیمی ایران داشته باشد. البته تا المپیک ۲ سال زمان باقی است و باید بر روی تمام نخبگان وزنه‌برداری کار شود تا بتوانیم نتایج درخشانی در پاریس ثبت کنیم. ورزشکاران خوبی داریم و تیم ما هم متشکل از جوانان و باتجربه‌ها است.

علی‌حسینی:‌ ستارگان وزنه‌برداری ایران رقابت سختی برای المپیک دارند

در دسته فوق‌سنگین مدعیان خوبی در رده‌های سنی مختلف داریم به نظر می‌رسد هیجان این دسته دوباره به ورزش ایران بازخواهد گشت؟ 

بله ورزشکاران خوبی در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در دسته فوق سنگین داریم. علی داودی نفر دوم المپیک توکیو و از مدعیان  اصلی کسب سکوی مدالی در مسابقات جهانی به شمار می‌رود. علیرضا یوسفی  رکوردار دوضرب جهان در رده سنی جوانان است و می‌تواند آینده خوبی برای وزنه‌برداری ایران باشد. در این رده سنی علیرضا اسفندیاری نیز در ازبکستان عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کرد. طاها نعمتی نیز در رده سنی نوجوانان به شمار می‌رود که در ازبکستان خوش درخشید و به مدال طلای قاره‌کهن رسید. البته او راه درازی در پیش دارد و نیاز است از لحاظ فنی نیز تقویت شود. مدیریت این ورزشکاران می‌تواند در آینده ایران را صاحب مدال طلای فوق سنگین کند.

علی‌حسینی:‌ ستارگان وزنه‌برداری ایران رقابت سختی برای المپیک دارند

یکی از مهمترین ایرادهای علیرضا یوسفی ضعف وی در یک‌ضرب است. برای جبران این ضعف او چه برنامه‌ای دارید؟

او وزنه‌بردار توانمندی است اما نیاز دارد از لحاظ تکنیکی خود را اصلاح کند. پیش از این از وی خواسته شده که تنها زور بزند تا وزنه را مهار کند اما باید تکنیک خود را نیز اصلاح کند و از لحاظ فنی نیز تقویت شود. باید برنامه ویژه‌ای برای او طراحی کنیم، چون اصلاح حرکت یک‌ضرب این ورزشکار زمان‌بر است. یوسفی وزن بالایی دارد و انگشتان وی برای یکضرب کوچک است. با گذر زمان و اراده این ورزشکار ضعف حرکت یک‌ضرب وی نیز برطرف خواهد شد.

علی‌حسینی:‌ ستارگان وزنه‌برداری ایران رقابت سختی برای المپیک دارند

کلکسیونی از قهرمانان جهان و المپیک اکنون در فدراسیون وزنه‌برداری حضور دارند آینده این رشته با مدیریت جدید را چگونه می‌بینید؟

انتخاب سجاد انوشیروانی به عنوان سرپرست فدراسیون اقدام ارزشمندی بود. او در کنار خود تعدادی از بزرگان این رشته را در پست‌های مختلف منصوب کرد. افتخار می‌کنم که در کنار این قهرمانان به عنوان سرمربی تیم ملی کار می‌کنم. آنان قهرمانانی هستند که در وزنه‌برداری خود را ثابت کرده و در مدیریت نیز خوب عمل می‌کنند. با حمایت از این تیم مدیریتی، وزنه‌برداری ایران در ریل افتخارآفرینی قرار خواهد گرفت.

علی‌حسینی:‌ ستارگان وزنه‌برداری ایران رقابت سختی برای المپیک دارند

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس