کد خبر 1412357
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۹
حساسیت جهان پهلوان تختی به نماز اول وقت

پنجم شهریور زادروز «غلامرضا تختی» به عنوان روز ملی کشتی نام‌گذاری شده است. این موضوع بهانه‌ای بود تا نگاهی به واقعیت‌های رفتاری جهان پهلوان داشته باشیم.

به گزارش مشرق، «غلامرضا تختی» را میتوان خاص‌ترین شخصیت ورزشی در کشورمان دانست که پس از نیم سده پس از مرگش هنوز نام وی با جوانمردی و الگو شدن پیوند خورده و داستان‌های زیادی در زمینه زوایای مختلف زندگی وی توسط نویسندگان و هنرمندان به قلم و تصویر کشیده شده است. تختی را نمی‌توان با یک نام خلاصه کرد باید ابعاد زندگی و شخصیت آن را بیشتر واکاوی کرد. باید گفت که تنها مربوط به یک دوران نیست، مسلک و شیوه زندگی این پهلوان با توجه در روح و روان بسیاری از مشتاقانش همچنان زنده است.

حساسیت جهان پهلوان تختی به نماز اول وقت

تختی اسوه است که برای دوست و دشمن قابل احترام است. کسی نمی‌تواند منکر محبوبیت وی شود چرا که بسیاری از همدوره‌های این پهلوان، محبوبیت را با نام تختی تعریف می‌کنند و اذعان دارند زمانی که تختی چشم از این دنیا فرو بست محبوبیت او مشخص شد.

به رسم زادروز تولد این شخصیت ساده زیست و مردم‌مدار کشورمان برای نخستین‌بار با حضور جمعی از علاقه‌مندان و خانواده وی جشن تولدی به مناسبت ۹۳ سالگی تختی در فرهنگسرای گلستان تهران برگزار شد که شخصیت‌های مختلفی ورزشی و غیر ورزشی با سادگی تمام، همچون تختی به این مراسم آمدند تا ضمن گشایش نمایشگاه عکس تختی، این روز را بیشتر گرامی بدارند. هر شخصی که یادی در دل داشت از نبود این شخصیت مردمی افسوس می‌خورد چرا که تا مادامی در قید حیات بود با مردم بودن، کمک به هم‌نوعان، سادگی و ساده زیستی را سرلوحه رفتارش قرار داد.

حساسیت جهان پهلوان تختی به نماز اول وقت

او کشتی‌گیری بود همانند سایر کشتی بلدهای زمان خود تلاش می‌کرد تا در سکوهای جهانی و المپیک مدال بگیرد اما در تلاش‌هایش روح ورزش را دید؛ روحی که برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی بود و تختی به خوبی و استادانه آن را با فتوت و جوانمردی درهم آمیخت.

علی اکبر حیدری دارنده مدال برنز المپیک ۱۹۶۴ و نقره آسیایی ۱۹۶۶ که خاطراتی را از مرد تمام نشدنی ورزش ایران مطرح کرد. وی اذعان داشت که خیلی از قهرمانان از تختی بیشتر مدال گرفته‌اند ولی باید گفت که خصوصیات اخلاقی و منش جوانمردی تختی باعث شد تا این مرد با وجود قهرمانان متعدد هنوز پس از گذشت ۵۳ سال از فوتش هنوز نامش به بزرگی در آسمان بزرگ ایران جاویدان است.

وی به خاطراتش در رقابت‌های جهانی که با پهلوان تختی عضو تیم ملی کشتی آزاد بود پرداخت و گفت: تختی بچه مسلمان واقعی بود و برای اعتقاداتش  از جمله خواندن نماز به هیچ عنوان تظاهر نمی‌کرد. در اردویی که بودیم تختی بدون آنکه مزاحمتی برای کشتی‌گیران دیگر داشته باشد صبح زود برای نماز اول وقت، صبح از خواب بیدار می‌شد. کشتی‌گیرانی که به نماز صبح معتقد بودند تخت‌های خود را به گونه‌ای در اطراف وی قرار داده بودند تا جای کشتی‌گیران بدون تغییر بماند. تختی زمانی که بیدار می‌شد انگشتان پاهای این نفرات را تکان می‌داد و دستش را به حالت اذان کنار گوش قرار می‌داد که وقت نماز است. یکی از اتفاقات مربوط به رقابت‌ها حساس کشتی ایران و روسیه بازمی‌گردد که به مدت سه روز ادامه داشت.

حساسیت جهان پهلوان تختی به نماز اول وقت

حیدری ادامه داد: یکی از کشتی‌گیران که برخی مواقع در نماز صبح کاهلی داشت با تختی قرار گذاشت که برای پیروزی و موفقیت تیم ضمن توسل به خداوند متعال، نماز اول وقت خودش را آغاز خواهد کرد تا مقابل حریفان دستمان بالا برود. زمانی که سه روز رقابت ما در جهانی به اتمام رسید که همانند گذشته صبح زود تختی برای برپایی نماز صبح، نفرات را همانند عادت همیشگی بیدار می‌کرد، زمانی که نوبت به بیدار کردن این کشتی‌گیر شد، وی با حالت خواب بیان داشت که بازهم کشتی داریم. این سوژه باعث شد که تختی زمان صبحانه آن را بیان کند که وی فکر می‌کرد که در زمان رقابت باید نماز اول وقت را بجای آورد که تمامی ملی پوشان با مطرح شدن این موضوع زیر خنده زدند.

خاطرات دیگر تختی را می‌توان به دلداری وی در زمان رقابت‌های سنگین اعضای تیم ملی اشاره کرد که وی با توجه به اینکه خود از این حیث مستثنی نبود ولی با ماساژ دادن و روحیه دادن، حس ترغیب را در نفرات بالا می‌برد و نوع دیالوگ صحبت‌هایش به عنوان عامل دوپینگ روحیه و توان ملی پوشان را دوچندان می‌کرد.

حساسیت جهان پهلوان تختی به نماز اول وقت

حیدری بیان کرد: از صفات دیگر تختی اخلاق‌مداری و روحیه جوانمردی وی است که به هیچ عنوان ثروت و شهرت این معیار را دستخوش تغییر قرار نداد. با توجه به اینکه در آن برهه بدنه تیم ملی را نفرات ملی‌پوش شهرستانی تشکیل می‌دادند وی هیچ تذکری به آنان نمی‌داد، بلکه با اعمال و رفتار خودش نشان داد که نظافت شخصی، آنکادر لباس و تمیزی فضای خود اهمیت دهند.

کشتی همیشه به عنوان شاخصه اخلاق در جامعه ما مطرح است، ولی اخیرا برخی رفتارهای ناشایست و دور از شان در این ورزش باعث شده تا انتقادهایی نسبت به آن مطرح شود. دارنده مدال برنز المپیک در وزن ۵۲ کیلوگرم در این خصوص توضیح داد: در حال حاضر هر کشتی‌گیر به دنبال موفقیت خود و کسب مدالش است ولی در گذشته این موضوع معنایی نداشت و قهرمانان رفت وآمد خانوادگی داشتند. باید در این خصوص فدراسیون و علیرضا دبیر به عنوان قهرمان به این قضیه ورود کند، چرا که وی این دوران و همچنین فراز و فرودهای آن را نیز چشیده است. موارد اخلاقی باید به آنان شرح داده شود و با فروتنی و به دور از هرگونه پرخاش این ورزش را ادامه دهند چرا که ذات کشتی کسب مدال نیست.

حساسیت جهان پهلوان تختی به نماز اول وقت

غلامرضا تختی ۵ شهریور ۱۳۰۹ در تهران متولد شد و  ۱۷ دی ۱۳۴۶ درگذشت.

تختی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن مدال طلا گرفت و دو نشان نقره هم از المپیک ۱۹۵۲ هلسینکی و ۱۹۶۰ رم کسب کرد تا لقب پرافتخارترین کشتی‌گیر ایرانی در المپیک شناخته شود.

تختی همچنین ۲ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی در رقابت‌های قهرمان جهان و طلای بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو را در کارنامه دارد.

حساسیت جهان پهلوان تختی به نماز اول وقت

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    4 0
    اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم هدیه به مرحوم تختی . مقایسه کنید با کسانی که در لجن بودن کیمیا شدن
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    بسختی توانستم باور کنم تختی خودکشی نکرده است . روایت غالب روایت خودکشی بود که توسط رژیم پهلوی روایت میشد . باید واقعیاتی راهم گفت مثلاً أیا اختلاف خانوادگی او واقعیت داشت ؟ چرا خانمش حاضرنشد خاطرات خود را به خبرنگاری که چندسال دنبال این مصاحبه قول داده شده بود بگوید . خواهرش دریک مصاحبه گفت : برادرم بخوابم آمد وگفت نامردها کشتنم ! من قابی برای یک عاشق تختی سالها پیش ازمشهد گرفتم وقتی گفتم چنین حرفی هم هست عصبانی شد. ایکاش تا هستند یکبار برای همیشه بگویند اختلافات تاکحاپیش رفت ؟ چراآن شب بجای خانه تختی به مسافرخانه رفت . درقفل بوده اما ماموراجلش می‌توانست وارد شود. این موضوع باعث شده پاسخ قاطعی به این شائبه داده نشود . اومرد بوده اما مرگش یک راز ماند . خدا رحمتش کند
  • SE ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 1
    لااقل یک کمی از جهان پهلوان درس آزادگی و انسانیت یاد بگیرید!فقط از سجایای اخلاقی او تعریف کردن که دردی دوا نمیشه! بدون تردید اگر که تختی در بین ما امروز حاضر بود از وضعیت مردم ایران خون میگریست،تختی اگر که میشنید به نام اسلام و قرآن خانه های بهائیان رو بر سرشون آوار میکنن اینبار بدون شک و بطور واقعی خودکشی میکرد!
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 0
      بماند که خانه های بهائیان غیرمجاز بوده و در ضمن یادمان نمی‌رود که بهاییان چجور مملکت رو ویران کردند در ضمن بهائیان مردم ایران نیستند چون مردم ایران از بهائیان متنفر هستند
    • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
      2 0
      فرقه شما مقرش در تل آویو ( حیفا ) است ، کجای عالم اجازه میدهند جاسوسان هرکاری بکنند ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس