مرز

با تشدید ناآرامی‌ها در عراق و بسته شدن مرزها با این کشور آن هم در نخستین روز آغاز سفر اربعین، بسیاری از زائران در انتظار بازگشایی مرزها و سفر اربعین هستند. اما ستاد اربعین اعلام کرده که تا اطلاع ثانوی امکان سفر به عراق وجود ندارد.

به گزارش مشرق، عصر روز گذشته در پی ناآرامی‌ها در عراق، سفارت ایران در عراق از زائران ایرانی حاضر در این کشور خواست تا به شهرهای بغداد، کاظمین و سامرا سفر نکنند و پس از آن به دلیل حکومت نظامی در عراق، مرزهای زمینی با این کشور بسته شد و طرف عراقی از ورود زوار ایرانی به این کشور ممانعت کرد.

بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی به عراق در نخستین روز آغاز سفر اربعین

ساعتی نگذشت که پروازها از ایران به فرودگاه‌های بغداد و نجف نیز لغو شد و به این ترتیب، همه مرزها با عراق چه هوایی و چه زمینی بسته شد و زائران کشورمان امکان سفر به این کشور را ندارند.

لغو سفرهای زائران در حالی انجام شد که بسیاری از عاشقان حسینی از روز گذشته سفر اربعین را آغاز کرده بودند. از طرفی هم موکب‌داران برای ارسال تجهیزات موکب‌ها به شهرهای مرزی رفته بودند تا بتوانند وسایل موکب‌ها را هر چه زودتر به عراق ارسال کرده و در مسیر زائران مستقر سازند.

زائران در شهرهای مرزی اسکان پیدا کردند

اما با بسته شدن مرزهای مهران، شلمچه،خسروی و چذابه، وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورد و نه تنها موکب‌داران بلکه زائران اربعین هم پشت درهای بسته مرزها ماندند و امکان ورود به عراق را نداشتند.

بامداد امروز، اسکان زائران اربعین در مسجدی در شهر مرزی مهران

البته در شهرهای مرزی که موکب‌هایی راه‌اندازی شده است، خادمان حسینی از زوار پذیرایی می‌کنند و مردم شهرهای مرزی هم زوار را در خانه‌ها و مساجد اسکان داده‌اند. پس از آن نیز ورودی‌ها به سمت پایانه‌های مرزی مسدود و با این اقدام مرزها از حضور ایرانیان خالی شد.

وضعیت در حرم‌های‌ ‌کربلا و نجف عادی است‌

‌از طرفی زائرانی که در عراق حضور داشتند، با برنامه‌ریزی مسؤولان وزارت امور خارجه و وزارت کشور ساماندهی شده‌اند. البته وضعیت در کربلا و نجف و همچنین حرم‌های مطهر عادی است و زائران مستقر در این شهرها به راحتی به زیارت می‌پردازند و در امنیت و سلامت هستند. 

زائران ایرانی عتبات‌ در سلامت هستند/ برنامه‌ریزی برای بازگشت زائران در حال انجام است‌

‌با این وجود، با تلاش مسؤولان سازمان حج و زیارت کاروان‌های زیارتی که به عتبات مشرف شده‌اند، به زودی به کشور بازمی‌گردند؛ به طوری که به گفته حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت ‌تلاش ما حفظ سلامت و امنیت زائران است و همه زوار در سلامت به سر می‌برند و با برنامه‌ریزی مناسب به کشور بازمی‌گردند. بنابراین خانواده‌ها نگران سلامت زائران‌ خود نباشند و تلاش ما حفظ سلامت و امنیت زائران کشورمان است. ‌همچنین امروز قرار است یک پرواز فوق‌العاده از عراق به ایران انجام شود تا ایرانیان حاضر در عراق را به کشورمان بازگرداند.

وضعیت اربعین ۱۴۰۱ در هاله‌ای از ابهام‌

‌وضعیت سفر اربعین ایرانیان نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام است و در حال حاضر مسؤولان ستاد مرکزی اربعین از زائران می‌خواهند که با توجه به مسدود بود مرزهای زمینی، تا اطلاع ثانوی به شهرهای مرزی و حتی پایانه‌های مرزی مراجعه نکنند. ‌

‌سفر افرادی هم که بلیت پرواز عراق گرفته‌اند و قرار بود امروز به مقصد عراق سفر کنند، به دلیل لغو پروازها به نجف و بغداد متوقف شده و قرار است سازمان هواپیمایی کشوری در این رابطه تصمیم‌گیری کند.

زائران از رفتن به سمت مرزها خودداری کنند

‌سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه فعلا زمان برقراری سفرها و حتی بازگشایی مرزها مشخص نیست، می‌گوید: از همه زائران اربعین می‌خواهیم که به اطلاعیه‌های ستاد اربعین توجه کرده و با توجه به نامشخص بودن زمان بازگشایی مرزها، در حال حاضر به مرزها نروند و سفر خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.

‌وی همچنین به تلاش برای بازگرداندن زائران ایرانی حاضر در عراق اشاره می‌کند و می‌افزاید: حفظ سلامت زائران برای ما اولویت است و بزودی زائران حاضر در شهرهای زیارتی عراق به کشور باز می‌گردند.

‌البته زائرانی که در کاظمین و سامرا حضور دارند، به دلیل وضعیت حکومت نظامی شدید در این شهرها، امکان بازگشت به کشور را طی امروز ندارند. ‌بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده این زائران نیز برای تأمین امنیت در زمان مناسب به کشور بازمی‌گردند.

تغییرات در برنامه‌های ‌موکب‌های اربعینی‌

‌همچنین با توجه به اینکه دولت عراق برای جلوگیری از اعتراض‌ها و برقراری آرامش به این کشور، حکومت نظامی اعلام کرده و مرزهای مشترک با ایران را نیز بسته است، برنامه‌ریزی موکب‌ها با تغییراتی همراه خواهد بود و ارائه خدمات موکب‌ها با تأخیر صورت می‌گیرد. البته مسؤولان کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین درصدد هستند تا پس از بازگشایی مرزها، فعالیت موکب‌های ایرانی در مسیر زائران اربعین به سرعت انجام شود.

یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین ‌ از موکب‌داران خواست تا زمان بازگشایی مرزها به سوی شهرهای مرزی حرکت نکنند. این امر در حالی است که بر اساس تصمیم ستاد اربعین قرار بود تا ۱۱ شهریورماه همه تجهیزات موکب‌ها از طریق مرزهای شلمچه، مهران، خسروی و چذابه به عراق ارسال شود.  اما اکنون با بسته شدن مرزها، برخی از وسایل موکب‌ها و حتی مواد غذایی در پشت مرزهاست و امکان ارسال آن‌ها وجود ندارد.

‌برخی از مواد غدایی نیز فاسدشدنی است که دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین از موکب‌داران می‌خواهد برای جلوگیری از فاسد شدن این مواد غذایی به مبدأ حرکت خود بازگردند و تا زمان بازگشایی مرزها به سمت پایانه‌های مرزی حرکت نکنند.

 امسال پیش‌بینی می‌شود پنج میلیون ایرانی به زیارت اربعین مشرف شوند که البته در نخستین روز ماه صفر که سفرهای اربعین آغاز شده بود، مرزهای زمینی و هوایی با عراق بسته شد و زائران امکان تشرف به عراق را ندارند.‌ با این‌وجود، عاشقان حسینی منتظر بازگشایی مرزها هستند تا بتوانند به زیارت اربعین مشرف شوند. البته سال ۹۸ نیز به دلیل ناآرامی‌ها در عراق‌ هم‌زمان با ایام اربعین‌ برای مدتی مرزهای زمینی بسته شد و پس از آن مجدد زائران کشورمان توانستند در جمع زوار اربعین حضور پیدا کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    12 0
    من از سياست سر در نمي آورم اما اين اقدام مقتدي صدر به نظر من مصداق بارز صد عن سبيل الله هست.حداقل از سيادت خودش و تعلقش به خاندان محترم صدر خجالت بكشه.امام حسين ع جواب كارهاش رو بده.
    • FR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      5 12
      آقای صدر هم شیعه هست ! مثل شما ! اگه تشیع واقعا حقانیت داره پس چرا پیروانش با هم در جنگ هستن ؟
    • خطاب به ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸ IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      5 0
      داداش تو بچه پدر و مادرت است، مثل تو اگه فرزندی شما واقعا حقانیت داره پس چرا با هم گاها دعوا میکنید؟ چه حرف مسخره‌ای است که شما میزنید این وسط؟ اگر این استدلال شما را بپذیریم چیز در دنیا حقانیت نداره چون پیروانش با هم اختلاف دارند
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      7 0
      آقای 10:55 توی کدوم آموزشگاه در تلاویو فارسی بهت یاد دادن که اینقدر بلبل زبون شدی؟
    • محمد IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      5 0
      آخه همیشه تو همه جای دنیا یکسری خائن ونفوذی یا اجیر شده وجود دارم مثل تو که سرشون تو چند تا آخور باشه ،ایشالا به برکت همین پیاده روی اربعین نسلشون کنده بشه،تو هم نمی خواد راجع به شیعیان حرف مفت بزنی.
    • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      5 0
      10:55 اگر اسراییل حقانیت داره پس چرا خودتون اسحاق رابین را به درک فرستادین ؟ پس چرا دائما بنت و نتانیاهو مثل سگ و گربه همدیگر را میخراشند ؟ چرا ملکه عروس و دامادش را میکشه ؟ چرا جلیقه زردها دایما با فلاش بال کور میشن ؟ چرا بایدن و ترامپ به خون هم تشنه اند و اف بی ای میره گاو صندوق اون یارو را میدزده ؟ چرا جنگ های جهانی راه میاندازید بین همدیگر ؟ البته شیعه با دلایل روشنتر از افتاب برحقه ولی شیعه ناخلف هم مثل برادر ناخلف در یک خانه کم نداریم
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 7
    رفتار نسنجیده کشور ما و حمایت از مزدوران عصائب و حشدالشعبی که فقط سیاست کرملین را جلو می برند باعث دشمنی و اختلاف بین شیعیان شده است.
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      6 0
      همین مزخرفات رو ئاسه عمران خان گفتین و و از حکومت برش داشتین بس نیست؟ کرملین بده و کاخ سفید خوب؟!! مزدور هم شمایید که به خاطر پول اسلحهه دست میگیری نه کسی که برای دینش اسلحه برمیداره. در ضمن کرملین حداقل مسیحیت ارتدوکسه ولی ارباب شما خود شیطانه. من ترجیح میدم با مسیحی کار کنم تا با شیطان پرستایی مثل شما.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      3 0
      سیاست کرملین ؟! یکم توضیح میدادی ببینم خل شدی یا عاقلی و فقط خواستی گردوخاک کنی و سرکار بذاری یا واقعا حرفی برا زدن داری منتظریم
  • ناشناس IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    5 0
    حب الدنیا راس کل خطیئه.مقتدی صدردنیا دوست و قدرت طلب و عامل آمریکاست
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    3 0
    به زائرایی که به زور دارن برمیگردن بگین زیارت عاشورا بخونن و توش صدررو هم لعنت کنن.
  • DE ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    2 2
    با بیرون کردن زوار ایرانی مقتدی صدر از این اوباش گری ها دست میکشه و دولت الکاظمی هم عملا زیر یوغ صدری ها رفته.این همه سال فریاد زدیم عراقی ها شیعه و سنی دشمن ملت ایران هستند کسی قبول نمیکرد بفرمایید این هم رفتار شیعه ها با ایرانی ها
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
      2 3
      بی شرف صهیونیست. هم پیاله های صهیونیستت رو به اسم شیعه عراقی معرفی نکن. شیعه عراقی یعنی ابو مهدی المهندس.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 0
    تموم اولیا وامامان ما عراق وسوریه و نفرین کردن این دو کشور هیچ وقت روی ارامش رو نمی بینن
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۸
    0 1
    عراق عرب اجازه استعمار رو به حکومت فارس ها نمی ده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس