جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی

رئیس جمهور بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان و ارزشمند پژوهشگاه‌های علوم انسانی در حوزه و دانشگاه در جهت غنا بخشیدن به علوم انسانیِ اسلامی تاکید کرد.

به گزارش مشرق، دکتر سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز سه‌شنبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فراوان و ارزشمند پژوهشگاه‌های علوم انسانی در حوزه و دانشگاه در جهت غنا بخشیدن به علوم انسانیِ اسلامی تاکید کرد.

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی همچنین با تاکید بر ضرورت ایفای نقش و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشگاه‌های علوم انسانی در جهت بازسازی و اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی کشور، از اعضای حقیقی و حقوقی این شورا خواست طرح‌ها و پیشنهادهای خود را برای این منظور به دبیرخانه شورا ارائه کنند.

در ادامه جلسه گزارش عملکرد شورای تحول و ارتقای علوم انسانی مطرح و عملکرد این شورا در طول ۱۳ سال سپری شده از تاسیس آن در سال ۱۳۸۸ از سوی اعضا مرور شد.

بر اساس این گزارش شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در این مدت، در ۱۷ کارگروه علمی و با مشارکت ۵۱۰ نفر از اعضای هیئات علمی دانشگاه‌های کشور، ۱۹۲ رشته تحصیلی را در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکترا مورد بازنگری قرار داده یا بدوا تاسیس کرده است.

شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با رویکرد اسلامی شدن رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی و اجتماعی، بومی‌سازی و متناسب‌سازی رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی با نیازها و زیست‌بوم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایران اسلامی، ارتقای کارآمدی رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی در راستای تدوین نظام مسائل کشور و توانایی رفع و حل این مسائل و روزآمدسازی رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی با تحولات روز عرصه علم و فناوری در حوزه‌های اقتصاد، سیاست و فرهنگ، با همکاری دانشگاه‌های مرجع و حوزه‌های علمیه کشور همکاری داشته است.

در این مدت ۶۵۶ کتاب در حوزه علوم انسانی در حوزه‌های ۱۷ گانه مورد بررسی در شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تالیف شده که ۵۶ مورد آن منتشر و بقیه در دست نهایی سازی و انتشار قرار دارند.

اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی پس از ارائه این گزارش ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته، شورای تحول و ارتقای علوم انسانی را مکلف به بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های مراکز پژوهشی و دانشگاهی کشور برای به نتیجه رسیدن این اقدامات کرده و تاکید کردند که صرفا از طریق علوم انسانیِ اسلامی می‌توانیم تحول در فرهنگ و استقرار جامعه اسلامی را محقق کنیم.

همچنین اعضا مقرر کردند که الزامات تقویت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی در جلسه بعدی شورا مطرح شود تا مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    1 0
    تنها راه نجات اگر واقعا کسی به فکر اصلاح باشد، حذف مطلق فلسفه غربی از رشته های روانشناسی، هنر، فلسفه و.... و نیز حذف کامل فلسفه از علوم پزشکی، زیست‌شناسی، فیزیک، مکانیک، و کوانتوم و ریاضی، بویژه در مقاطع بالاتراز لیسانس است. ترکیب نامیمون فلسفه غربی با علوم ریاضی و فیزیک و بیولوژی بمعنی ترویج و تولد اگزیستانسیالیسم، مونادیسم، و پانته‌ایسم در بهترین حالت، و تولد آتئیسم در بدترین حالت است، کلاسگرایی، و شبه روشفکر گرایی یا روشنفکر نمایی، تجمل ‌رایی، تکنو کراسی، و نهایتا سکولاریسم و ... همگی از این فلسفه که ریشه در علوم دیگر هم دوانده منشأ میگرد که اغلب به پوپولیسم و ماکیاولیسم حکومتی و اغلب لمپنیزم اجتماعی و حتی آنارشیسم در کشورهای با حکومت و اقتصاد متزلزل منجر می‌شود. این اتفاق در حال حاضر در ایران افتاده، و نسل جدید ملت به شدت دچار توهم و سرگشتگی هویتی و غرق بزه، به قشر مشکل ساز و غیر مولد و سربار جامعه تبدیل شده. که هر از گاهی هزینه های کلانی برای کشور، و همواره مشکلات امنیتی برای جامعه ایجاد می‌کنند. کیف قاپی، موبایل قاپی، دزدی از منازل و خودرو،.... هک کامپیوتر و تلفن‌های شخصی و دولتی، قمه کشی و زور گیری و... عمدتا نه بدلیل ع م توانایی این افراد در کسب اشتغال و درآمد است، بلکه بخاطر گم گشتگی هویتی شخصی و اجتماعی است. در مقابل ایتها ما قشر مرفه روشنفکر نمای نق زن و تحصیل کرده و عمدتا تازه به دوران رسیده را داریم که بی هیچ درک صحیحی از فلسفه، توهم شوپنهاوری، و انگلزی و هگلی و باروخی دارند. و نسخه کانتی و دکارتی و پاپری و ادوارت براونی، و موریس مترلینگی، و برتراند راسلی برای جامعه میپیچند.
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۹
    0 0
    محضر جناب رییسی ظرفیت رشته های مهندسی را در یابید چون هم علوم انسانی ها در شهرداری هم علوم پزشکی ها در بساز بفروشی ظرفیت این رشته ها را نابود کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس