کد خبر 1414097
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و همتای اماراتی او درباره تقویت روابط دوجانبه و پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای تلفنی گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رسمی امارات (وام)، بعدازظهر امروز (پنجشنبه)، گزارش داد که «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه این کشور و «حسین امیر عبداللهیان» همتای ایرانی او تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند.

بنابر این گزارش، دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی روابط دوجانبه و راه‌های پیشبرد و تقویت این روابط در راستای منافع مشترک را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

خبرگزاری رسمی امارات همچنین اضافه کرد که وزیران خارجه دو کشور درباره پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای و جهانی مورد اهتمام مشترک تبادل نظر کرده‌اند.

وزیر امور خارجه امارات در این گفت‌وگو تأکید کرد که این کشور خواستار «تقویت همکاری‌ با کشورهای همسایه در جهت تثبیت ارکان امنیت و ثبات در منطقه و محقق ساختن آرزوی ملت‌های منطقه برای توسعه و شکوفایی است.»

این تماس تلفنی در حالی برقرار شده است که وزارت خارجه امارات عربی متحده در سی مرداد ماه اعلام کرد که بنا به توافق پیشین میان ابوظبی و تهران، «سیف محمد الزعابی» به عنوان سفیر امارات به ایران باز می‌گردد.

«انور قرقاش» مشاور امور دیپلماتیک رئیس امارات عربی متحده، اواخر مردادماه سال جاری، درباره بازگشت سفیر امارات به تهران گفته بود:‌ «تصمیم امارات برای بازگرداندن سفیر به تهران در راستای رویکرد منطقه‌ای امارات برای ترمیم پل‌ها، تقویت روابط، به حداکثر رساندن مشترکات و ایجاد فضای اعتماد، تفاهم و همکاری است.»

امارات عربی متحده در ۱۴ دی ۱۳۹۴ پس از عربستان سعودی، بحرین و سودان و با هدف فشارهای سیاسی علیه ایران، سطح روابط دیپلماتیک خود را با تهران کاهش داد.

این کشور، سفیر خود را به ابوظبی فراخواند و سطح روابط خود را به کاردار کاهش داد و همزمان تعداد دیپلمات‌های خود را در تهران را نیز کم کرد.

با این حال پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تلاش برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و سیاست گسترش روابط با همسایه‌ها، دولت امارات و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز به توسعه روابط با تهران تمایل بالایی نشان دادند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس